Základy výchovy ke zdraví PhDr. Leona Mužíková, Ph.D. muzikova@ped.muni.cz Katedra výchovy ke zdraví PdF MU Obsah a organizace předmětu lPS 2014: Základy výchovy ke zdraví l l Předmět navazuje na blok Biologie dítěte a základy zdravovědy a otvírá blok předmětů Základy výchovy ke zdraví, Didaktika tělesné výchovy a výchovy ke zdraví a Praktikum tělesné výchovy a výchovy ke zdraví. l lTermín výuky: l19. 9.2014 a ? l lPožadavky k získání zápočtu: lstudium dle instrukcí lzápočtový test l lDalší informace pro studenty: lstudijní materiály k předmětu budou vloženy v IS l Obsah a organizace předmětu l lZákladní doporučená literatura: l l MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2009. l l HAVLÍNOVÁ, M.a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2000. l l ostatní literatura a studijní materiály uvedené u tématu l nVyhláška o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých - Sb.410/2005 a novelizace Sb.343/2009 (www.epravo.cz) nRámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání (www.rvp.cz) nVyhláška č. 107/2005 Sb. o školním stravování v platném znění (novelizace 107/2008, 463/2011) (www.epravo.cz) l lUkončení předmětu: l evaluační písemný test – zápočet (termín ?) l l Proč výchova ke zdraví ? lRoviny výchovy ke zdraví: lzdravotní gramotnost učitele MŠ (ale také učitel jako vzor) lzdravé prostředí MŠ, výchova ke zdraví v MŠ lzdravé děti, prevence infekčních,“civilizačních“ onemocnění a úrazů lkomunitní zdraví (fyzické, psychické a sociální zdraví, ovlivnění rodiny dítěte) l Výchova ke zdraví l l l lzaložená na lzkušenosti la ltušení či intuici l l l lzaložená na lzkušenosti la lznalosti Kam spějeme? PF 0000037 Obsah předmětu lZdraví a jeho determinanty lPohyb a zdraví lVýživa člověka lPrevence „civilizačních chorob“ - neinfekčních nemocí hromadného výskytu. Problematika obezity. lPrevence závislostí (kouření, alkohol) lPrevence úrazů lZásady sexuální výchovy, syndrom CAN lPsychosociální prostředí a zdraví lVýchova ke zdraví v prostředí mateřské školy l lpozn. Pohyb a zdraví (viz. Didaktika TV a VkZ – jaro 2015) l Z čeho plyne potřeba výchovy ke zdraví? l ze životních potřeb člověka, resp. dítěte l z programu WHO „Zdraví 21“, „Zdraví 2020“ l z usnesení vlády ČR z r. 2002, 2014 l ze vzdělávacích dokumentů pro PV, ZV a SŠV l další (Práva dítěte) l „Zdraví 21“ lČlenské státy WHO přijaly na svém zasedání v roce 1998 program Zdraví pro všechny v 21. století (1999). Jde o komplexní dokument, podle něhož se má dosáhnout v prvních dvou desetiletích 21. století podstatného zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva evropských států. Vláda České republiky v roce 2002 reagovala schválením Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR – Zdraví pro všechny v 21. století (program Zdraví 21). Program WHO Zdraví 21 – Zdraví pro všechny v 21. století (1998) logo Národní program lDlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky l „Zdraví pro všechny v 21. století“ - http://www.szu.cz l lUsnesení vlády ČR l č. 1046 ze dne 30. 10. 2002 - http://www.szu.cz/Menu1/zdravi21.html l lŽádost MŠMT ČR: „o zajištění výchovy ke zdraví v přípravě učitelů“ (únor 2003) l l logo vlada cr Zdraví 21 - konkrétní úkoly týkající se dětí předškolního věku lnapř. lDěti a dospívající mládež by měly být způsobilejší ke zdravému životu a měly by získat schopnost dělat zdravější rozhodnutí. (dílčí úkol č. 4. 1.). lSnížit nemocnost a výskyt trvalých postižení na nemoci svalové a kosterní soustavy a na další časté chronické nemoci (dílčí úkol č. 8. 5.) lDo roku 2015 by si lidé v celé společnosti měli osvojit zdravější životní styl (úkol č. 11), rozšířit zdravé chování ve výživě a zvýšit tělesnou aktivitu (dílčí úkol č. 11. 1.) lÚčinná ochrana nekuřáků, především dětí, před pasivním kouřením, podpora účinných preventivních programů a podpora osvětových kampaní zaměřených na zvýšení informovanosti o rizicích kouření pro zdraví, na změnu postojů a chování ve prospěch zdravého způsobu života (dílčí úkol č. 12. 1.) lPočty smrtelných a vážných zranění v důsledku dopravních nehod snížit alespoň o 30 % (dílčí úkol č. 9. 1.) lZajistit, aby nejméně 50 % dětí mělo příležitost zařadit se do mateřských škol podporujících zdraví (dílčí úkol č. 13. 4.) http://www.szu.cz/ l Zdraví 2020 lWHO (Světová zdravotnická organizace) l53 zemí evropského regionu schválilo v září 2012 nový program Zdraví 2020 - hlavní cíl - zlepšit zdraví obyvatel s snížit nerovnost v oblasti zdraví cestou lepšího vedení a řízení v oblasti zdraví lČR – Zdraví 2020 - Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí lpřijato vládou ČR (8.1.2014), Poslaneckou sněmovnou (20.3.2014) laktuální témata – dostatečná pohybová aktivita populace, správná výživa a stravovací návyky populace, zdravotní gramotnost, zvládání stresu a duševní zdraví, omezení zdravotně rizikového chování, snižování rizik ze životního a pracovního prostředí, zvládání infekčních nemocí,… l l l Pojem ZDRAVÍ lPůvodní význam slova ZDRAVÍ = CELEK l (v řečtině i latině) l lHolistické pojetí zdraví l - holismus (whole - celek) l = celostní pojetí l Definice ZDRAVÍ lSoučasná nejčastěji uváděná definice l(WHO – Světová zdravotnická organizace - SZO): l l Zdraví je stav úplné fyzické, psychické a sociální pohody, ne pouze nepřítomnost nemoci nebo vady. l l„Healts is state of comlete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease and infirmity.“ l l(Nově spirituální, tj. duchovní rovina) l Determinanty ZDRAVÍ l Zdraví je ovlivňováno (podmiňováno) celou škálou zevních a vnitřních faktorů, které působí samostatně nebo společně, vzájemně se posilují či oslabují nebo ruší. Společně určují zdravotní stav, pocit pohody a spokojenosti a také délku a kvalitu života. l lvnitřní vlivy - neovlivnitelné l (genetický základ, věk, pohlaví) l lvnější vlivy - ovlivnitelné l (životní styl, životní prostředí, lékařská péče) l Determinanty zdraví l lCo ovlivňuje zdraví? ŽIVOTNÍ STYL 50 % Výživa a pohyb! ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 20 % GENETICKÝ ZÁKLAD 20 % (?) ZDRAVÍ ZDRAVOTNICKÉ SLUŽBY 10 % Ovlivnitelné prvky životního stylu lvýživa (výživové chování) lpohyb lkouření (aktivní i pasivní) lkonzumace alkoholu (alkoholismus) lstress, psychosociální faktory lsexuální chování lkonzumace drog (drogové závislosti) lhygienické návyky (vztah k infekčním chorobám) lživotní prostředí lpráce a pracovní podmínky lrelaxace, odpočinek l Působení faktorů životního stylu na zdraví lrizikové faktory - vliv, který zvyšuje riziko určitého onemocnění, zvyšuje pravděpodobnost, že člověk po určité době expozice onemocní lochranné, protektivní faktory - snižuje pravděpodobnost vzniku určitého onemocnění, do jisté míry chrání před onemocněním, zvyšuje odolnost organismu Nevhodný způsob života lkuřáctví lenergeticky nepřiměřená a nevhodně složená výživa lnízká pohybová aktivita lnadměrná psychická zátěž spojená se stresem lnadměrný konzum alkoholu ldrogové a jiné závislosti lnevhodné sexuální chování Zlepšení zdravotního stavu populace l= výrazná změna životního stylu l ldocílit pozitivních změn ve výživových zvyklostech lvýrazně snížit prevalenci kuřáctví lzvýšit podíl tělesné aktivity ldodržovat zásady bezpečného sexuálního chování lzaměřit se na prevenci závislostí Žebříček faktorů dle významu, kterým se podílejí na úmrtí (podle WHO): l1. kouření l2. nadměrná konzumace alkoholu l3. nadváha l4. pracovní rizika l5. nedostatek zeleniny a ovoce ve výživě l6. chudoba l7. nezaměstnanost l8. závislost na drogách l9. dopravní úrazy l10. nedostatek pohybu l11. přemíra nevhodných tuků ve výživě l12. exhalace v ovzduší Zdravý způsob života lvyrovnaný a pravidelný denní režim (dodržování zásad zdravé životosprávy, dostatek spánku v klidném prostředí, pravidelné stravování - 5krát denně) ldostatek pohybové aktivity (každodenní pobyt venku, aktivní formy využívání volného času, omezení vysedávání u televize a počítače) lpestrá, plnohodnotná a vyvážená výživa (zejména dbát na dostatek ovoce a zeleniny ve stravě - tzn. 5krát denně, denně zařazovat do jídelníčku mléko a mléčné výrobky, snažit se omezovat příliš tučná, slaná a sladká jídla) lpravidelný pitný režim (denní příjem tekutin by měl činit u dospělého člověka asi 1,5 litrů ve formě nealkoholických nápojů) Zdravý způsob života ldodržování zásad osobní hygieny (každodenní péče o čistotu celého těla, oděvu, obuvi; dodržování hygieny po použití WC, vždy před jídlem a po příchodu domů) lochrana před nakažlivými nemocemi (výměna vzduchu v místnostech - větrání; důsledné dodržování hygieny při styku s nakažlivými nemocemi např. chřipka, žloutenka, salmonela) lco nejmenší styk se škodlivinami prostředí (ochrana životního prostředí, udržování pořádku a čistoty doma i v okolí domu; také např. dbát na ochranu při dlouhém pobytu na přímém slunci) lochrana před úrazy (úprava prostor pro bezpečný provoz, pohyb a hru; naučit se znát vlastní možnosti a nepřeceňovat své síly; dopravní výchova) Zdravý způsob života lodpovědné chování v nejrůznějších životních situacích (např. odpovědné sexuální chování, odpovědné rodičovské chování, správné chování v krizových situacích) lodolnost vůči škodlivým vlivům a návykům (nekouřit, neužívat drogy, nepít větší množství alkoholu) lduševní pohoda (snažit se předcházet stresovým a konfliktním situacím) lpohoda v mezilidských vztazích l l Proč výchova ke zdraví v MŠ ? lděti předškolního věku mají výrazný sklon napodobovat dospělé, k dospělým mají většinou důvěřivý vztah a jsou velice citlivé na jejich mínění, učitel/ka je pro děti velkou autoritou lu dětí se projevuje velká sugestibilita (zvýšená ovlivnitelnost, náchylnost k přijímání myšlenek druhých) lrozvíjí se smysl pro rozpoznávání dobrého a špatného a také smysl pro povinnost, je to období vštěpování návyků (návyky osvojené v raném dětství jsou v mysli dětí pevně zakotveny) lzačíná se utvářet ráz charakteru a osobnosti lrůst dětí (osifikace, výměna mléčného chrupu za trvalý) - mimořádná důležitost správné výživy lpočátek prevence „civilizačních chorob“, zdravotní omezení (alergie) Proč výchova ke zdraví v MŠ ? lnejčastější příčinou úmrtí dítěte jsou úrazy lzneužívané, týrané a zanedbávané děti nejsou v naší společnosti ojedinělé lučitelka MŠ děti zná a může působit i na rodiče, komunikuje s rodiči (často rodičům radí) lučitelka MŠ se potřebuje naučit spolupracovat s poradenskými centry a institucemi lMŠ by měly podporovat zdraví (Zdraví 21, Zdravím 2020 RVPPV, ŠVP konkrétní MŠ, školní řád, preventivní program MŠ) ldo projektů s tématy ochrany a podpory zdraví se zapojují i MŠ (MŠ podporující zdraví, Pyramidáček, Zdravá abeceda) l Závěr Učitelé MŠ významně ovlivňují zdraví dětí a pokládají základy správných návyků (výživové chování, hygiena, postoje dětí k závislostem, prevence úrazů). Obezita l„Zdraví není všechno, ale všechno ostatní bez zdraví nestojí za nic.“ (Halfdan Mahler) l„Zdravý člověk má mnoho přání, nemocný jen jedno.“ (indické přísloví) l„Díky nemocem známe hodnotu zdraví, díky zlu hodnotu dobra, díky hladu sytosti, díky únavě odpočinek.“ (Hérakleitos) l„ O významu zdraví nejlépe svědčí to, že zdravý žebrák je šťastnější než nemocný král.“ (Arthur Schopenhauer) l„Kdo nemá dluhy, je bohatý, kdo žije bez nemoci, je šťastný.“ (mongolské přísloví) l„Zdraví je předpokladem všeho.“ (Miloš Kopecký)