Didaktika jazykové výchovy


1. Diagnostika úrovně dětského vyjadřování; obecné zásady a metody diagnostikování.
2. Prostředky jazykově výchovné práce a jejich analýza.
3. Metody a formy práce při
a) rozšiřování a obohacování slovní zásoby žáka;
b) péči o~zvukovou stránku žákovských projevů (výslovnost
a zřetelnost mluvy);
c) výchově k souvislému vyjadřování (monologickému a dialogickému);
4. Nejčastější poruchy dětské řeči v MŠ; péče o děti s poruchami řeči (vhodné metody
a prostředky).
5.Význam motivace při jazykové výchově; pomůcky pro jazykovou výchovu.
6. Rozvíjení povědomí o gramatické stránce jazyka (osvojování
a zdokonalování gramatické správnosti mluvených projevů).
7. Úloha učitele mateřské školy; plánování jazykově výchovné práce


Typ výuky: konzultace (8 hodin za semestr).
Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Obsah písemné práce je dán tematickými okruhy předmětu a tvoří jej 12 didaktických úkolů. Správně musí student vyřešit 10 z nich.


Literatura:
BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Puglishing, a.s., 2012, 236 s.
KRČMOVÁ, M. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha : SPN, 1992.
Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu. Edited by Milena Krobotová. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2000. 219 s.
Canfield, Jack - Wells, Harold Clive. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků :příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Vyd. 1. Praha : Portál, 1995. 197 s. ISBN 80-7178-028-
VÚP. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: TAURIS 2004. 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
RICHTEROVÁ, L. Didaktická hra jako prostředek jazykové výchovy. Brno: 1984
Fisher, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178-120-7.Krčmová, Marie. Metodika jazykové výchovy v předškolním věku. Praha : SPN, 1992.
Ječná, Květoslava. Nuda při češtině? Ani nápad! : zásobník 307 her a nápadů pro výuku českého jazyka. Vyd. 1. Praha : Agentura Strom, 1997. 47 s. ISBN 80-901954-4