9. Tvorba individuálního plánu nInkluze nIntegrace nSegregace > Inkluze nStav, kdy se člověk s postižením rodí do společnosti, která akceptuje jeho odlišnost a odlišnost každého svého člena, kdy je tedy normální být jiný; takové dítě se rodí do společnosti, která se nad jeho stavem vůbec nepozastavuje. n > Inkluze nPřístup usilující o jednotný školský systém vzdělávání všechny žáky dohromady, a to při zachování stejné úrovně kvality, ve vhodných věkových skupinách nVychází z principu, že všichni by měli patřit k jedné sociální, akademické a kulturní skupině a participovat na jejím životě. > Inkluze nse chápe jako integrace všech žáků do běžné školy a v důsledcích je spojena se zřeknutím se jakékoli formy etiketování žáků a s rozpuštěním speciálních zařízení a speciální pedagogiky > Integrace nObecné pojetí - sjednocení či sjednocování (z latiny - znovu vytvoření celku) nSociologické pojetí - jde zpravidla o problém vztahu minorit a majorit (hendikepovaných s většinovou společností). Lze ji chápat jako spojování osob, skupin a podmínek. nPedagogické pojetí - v pedagogické praxi označuje společné vzdělávání žáků s postižením i bez něj > nOpakem integrace je segregace - oddělení, odloučení postižených od intaktní populace nSegregace ve vzdělávání – zařazování žáků do „speciálních“ škol > Legislativní podmínky integrace nŠkolský zákon 561/2004 Sb., §16 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nVyhláška 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných > nIntegrace jako forma speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením: nIndividuální integrace nSkupinová integrace > nŽák se ZP se přednostně vzdělává formou individuální integrace v běžné škole, pokud to odpovídá jeho potřebám a možnostem a pokud to odpovídá podmínkám a možnostem školy > Individuální vzdělávací plán nIVP je pracovní materiál sloužící všem, kteří se podílejí na výchově a vzdělávání žáka. nJe závazným dokumentem pro zajištění vzdělávacích potřeb žáka. nJe součástí dokumentace žáka. nVzdělávání podle IVP musí být doporučeno školským poradenským zařízením. nVzniká na základě spolupráce mezi učitelem, pracovníkem poradenského zařízení, vedením školy a rodiči žáka (ve vyšším věku i žáka) > nŠkolní poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje plnění IVP. nBývá vypracován zpravidla pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentálním postižením, méně často pro skupinově integrovaného žáka nebo pro žáka speciální školy nBývá vypracován před nástupem žáka do vzdělávacího zařízení, nejpozději 1 měsíc po nástupu nebo od zjištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka nMůže být doplňován a upravován dle potřeby a vývoje vzdělávání > IVP vychází ze: nŠVP dané školy nZávěrů pedagogicko-psychologického vyšetření školským poradenským zařízením nPřípadně vyjádření odborného lékaře, zákonných zástupců žáka nZa zpracování zodpovídá ředitel školy; rozhoduje o vypracování IVP na základě písemné žádosti zákonných zástupců žáka > Obsah IVP: nCíle vzdělávání (vzdálené – příprava pro nástup povinné ŠD; dlouhodobé – Co by se měl naučit v daném školním roce, v pololetí?; krátkodobé ) n - Vychází ze ŠVP n - Měly by být formulovány konkrétně jako kontrolovatelné výstupy nČasové a obsahové rozvržení učiva nVolbu pedagogických postupů (aplikovat individuální přístup) nZpůsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení nVyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka nebo další osoby podílející se na práci se žákem a její rozsah n - Asistent pedagog x osobní asistent nSeznam kompenzačních, rehabilitačních a reedukačních pomůcek nJmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým bude škola na plnění IVP spolupracovat nPředpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nZávěry speciálně pedagogických vyšetření > LITERATURA nBAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: MU 2006. ISBN 80-210-3971-X nVÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. nŠkolský zákon 561/2004 Sb., §16 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nVyhláška 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných nZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2007. 9788073673260 nJUCOVIČOVÁ, D a kol. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Portál, 2008. n n >