Teoretické základy pedagogické diagnostiky 1.Druhy diagnostikování 2.Přístupy k diagnostikování 3.Roviny pedagogického diagnostikování 4.Požadavky na diagnostickou činnost 1. Druhy diagnostikování •NEFORMÁLNÍ -Průběžná, spontánní činnost učitele •FORMÁLNÍ •- normativní (srovnání jedince s vrstevníky ve vztahu k nějaké normě) –kriteriální (srovnání jedince s vymezeným kriteriem) –diferenciální (hledání příčin) –individualizovaná (reflektování vývoje jedince) = v současné době základní druh v MŠ • • Tomanová, 2006 • 2. Přístupy k diagnostikování •Přístupy = hlediska, která jsou akcentována •Kvantifikující p. •Kvalitativní p. •Parciální p. •Komplexní p. •Krátkodobá/dlouhodobá KVANTIFKUJÍCÍ •(EDUMETRICKÝ) -Zjištění vyjádřena v číslech -Měřena je míra sledovaného jevu -Odpovídá na otázky kolik bodů z celkově možných dítě dosáhlo -Jde zpravidla o normativní či kriteriální diagnostiku - KAZUISTICKÉ •(KVALITATIVNÍ) -Sleduje co nejvíce rysů, vlivů, příčin chování -Směřuje k poznání jedinečnosti 3. Roviny pedagogického diagnostikování 1.Deskriptivně – analytická • - zjišťuje a shromažďuje data, analyzuje je, vyhodnocuje a interpretuje 2.Perspektivně – konstruktivní • - nejprve popisuje stav rozvoje a poté mapuje, které prvky edukace vedly ke zjištěnému stavu • • 4. Požadavky na diagnostickou činnost •Individuálnost (vytváření mapy individuálních pokroků) •Komplexnost (ne pouze jeden zdroj, ale objektivní informace z více situací i zdrojů) •Integrativnost - diag. všechny vzájemně působící složky osobnosti •Kontinuálnost – informace z rodiny a předávání na další stupeň školy •Konkrétnost – informace musí být formulována konkrétně •Objektivnost – bez předsudků, věcná zjištění •Konsenzualita – shoda všech účastníků (učitelky, rodiče) na interpretaci zjištěných dat •Prognostický charakter – promítnutí do následujících edukačních situací •Pedagogický optimismus – orientace na klady •Etická a pedagogická odpovědnost a odbornost