5. Metoda pozorování, druhy pozorování, oblasti, vedení záznamů •„Pozorování je proces systematického sledování a zaznamenávání projevů dítěte s cílem rozhodnout o optimálním vedení dítěte.“ •(Zelinková, 2001) •Pozorování je zaměřeno na takové projevy dítěte, které lze vidět, slyšet, měřit. •Rozlišujeme: •Strukturované •Nestrukturované Druhy pozorování z různých hledisek: • –Introspekce - extrospekce (podle toho kdo je pozorován) –Volné, přirozené, navozené, řízené (podle zásahů pozorovatele) –Přímé - nepřímé (podle toho, kým jsou informace získávány) –Zúčastněné - nezúčastněné (podle účasti pozorovatele) –Krátkodobé - dlouhodobé (podle času) –Strukturované - nestrukturované (podle přípravy pozorovatele) • Nestrukturované pozorování: • –snadnost a šíře použití (malá náročnost • na přípravu, prostředí, tvorbu nástrojů) –přirozenost prostředí –pružnost použití –obtížnější na zachycení a vyhodnocení záznamů –různé přístupy a varianty v uplatnění a zaznamenávání pozorování • •Poznámky •Terénní zápisky Strukturované pozorování: –zvyšuje validitu pozorování –pracná příprava metodických materiálů –náročné na čas –jednodušší varianty záznamů jsou v MŠ použitelné –„snazší” zaznamenávání a vyhodnocení Snížení negativních vlivů na pozorování: –výcvik pozorovatele –autodiagnostika, sebehodnocení, příp. korekce přístupu učitelky k dítěti –účast dalších pozorovatelů –využití techniky (např. videozáznam) –použití dalších diagnostických metod –vypracování a zpřesnění nástrojů pro pozorování (schémata, škály, kategorie) • Předpoklady žádoucího pozorování a závěrů: •jasný předmět a cíl pozorování • (co chceme sledovat a zjistit) – volba způsobu a postupu pozorování – příprava vhodného záznamu • z pozorování – určení zpracování a využití výsledků • pozorování – „častost” cílených pozorování (přispívá • k přesnosti závěrů) • •Zásady pro pozorování: –odlišovat pozorované skutečnosti od domněnek (výkladů, uvádění příčin) –nejprve zaznamenávat skutečné jevy a projevy dítěte bez jakéhokoliv hodnocení –rozčlenit pozorování na části - dílčí úkoly –sledovat projevy dítěte po delší dobu –výsledky pozorování jasně písemně zformulovat • Popisy x domněnky??? •Mirek neposkládal kostky. •Eliška je nadaná. •Jiřince se nechce poslouchat rady dospělých. •Milan jedl jablko při hře. •Zuzka si nehrála. •Luděk je neukázněný. •Standa se nezařadil do řady na pokyn učitelky. •Jana chodí po třídě od ničeho k ničemu. •Kuba se předvádí. •Lucka zlobí. • Zaznamenávání jednotlivých jevů • • –použití dílčího pozorování –určení sledovaných jevů (jejich důležitosti) dle potřeby –pozorování doplněno o vlastní poznámky, subjektivní názory, atp. –snadnější pořizování zápisků • •Soustavné sledování a zaznamenávání – uplatnění dlouhodobého pozorování – zaměření na určitý jev (problém) – doplnění o výsledky dalších metod • diagnostiky – hlubší a komplexnější poznání reality – formulování závěrů a opatření na • základě řady dalších dílčích zjištění • Záznamy z pozorování • –„lístečky” (příležitostné, připravené) –záznamové archy a schémata • - dílčí • - doplňkové • - orientační • - komplexní –využití techniky škálování • •Údaje v záznamech by měly obsahovat •tyto informace: –o místě a času pozorování –o předmětu pozorování –o situaci v níž pozorování probíhalo –kdo pozorování prováděl a zaznamenal –metodické poznámky –informace o výsledku pozorování • Pozorování hry • • –základ diagnostické činnosti v MŠ –sledování her z obsahového i formálního hlediska –vypovídá o vývojové úrovni dítěte –umožňuje diagnostiku úrovně schopností v různých druzích her •Pozorování je podmínkou individuálního •přístupu k dítěti •Předpokládá: –opakované pozorování –průběžné chronologické záznamy –analýzu zaznamenaných údajů –vysvětlení pozorovaného jevu –formulaci diagnostického závěru a opatření –stanovení postupů a opatření •