ÚVOD DO STUDIA, 2. přednáška •1. Dodatky k organizaci studia – strategie volby kurzů •2. Předmět studia – filologie s oborovou didaktikou •3. Seminární a závěrečné práce •4. Zdroje • 1. Dodatky k organizaci studia •Strategie volby kurzů a průchodu studiem –studijní katalog: http://www.ped.muni.cz/studium/bc-a-mgr-studium/studijni-katalog –doporučený průchod studiem: ve studijním katalogu jednotlivých programů –povinné („A“) + povinně volitelné („B“) předměty: rozdílné strategie u lingvistiky a literatury –povinně volitelné předměty: rozdílné strategie u dvouoborového (asistentství) a jednooborového (lektorství) studia Exkurs Peloušková 1: Struktura předmětů •Odborný základ tvoří přednáška (povinný předmět) •Zkouška: prověření znalosti teorie a schopnost aplikovat tuto znalost v praxi •Cvičení – servis, praktický trénink (volitelný předmět) •Seminář – prohloubení teoretických vědomostí a praktických dovedností (povinně volitelný předmět) •Žádoucí je zvládnout daný předmět za jeden semestr! Struktura předmětů v literatuře •Přednášky a semináře jsou obsahem odlišné –Přednášky chronologicky mapují literární epochy •Přednášky jsou povinné („A“) •Doporučení: Lit. po 1900 ve 3. semestru, Lit. do 1900 ve 4. semestru –Semináře zkoumají jedno téma na příkladech •Semináře jsou povinně volitelné („B“) •Témata budou po semestrech obměňována •Žádná „cvičení“ Exkurs Peloušková 2: Povinně volitelné předměty •Ped.as.: 18 (4G, 4L, 2K, 2M, 6vlastní volba) •Lekt.: 58 (6G, 6L, 4K, 4M, 38 vlastní volba) • •Ukončení: •Kolokvium: 2 kr.: aktivní účast, průběžné úkoly, uzavření (test, seminární práce apod., viz sylabus v Isu) •Zápočet: 1 kr.: aktivní účast, průběžné úkoly Jak naplnit penzum „béček“? •Dvouoborové studium •„béčka“ z lingv., lit. atd. rovnoměrně rozložit na celé studium (kromě 6. semestru) •6 kreditů vlastní volby lze vyplnit jakýmikoli povinně volitelnými předměty •možnost profilace! např. na lingivistiku •Jednooborové studium •„B“ rovnoměrně rozložit na 5 semestrů •38 kreditů vlastní volby lze vyplnit –Povinně volitelnými předměty („béčka“) po 1, resp. 2 kreditech –Semestrální prací (6 kreditů) –Studentskou konferencí (4 kredity) – – 2. FILOLOGIE •srovnávací (vergleichende Philologie) –komparatistika (lit.) (e Komparatistik) –kontrastivní lingvistika (kontrastive Linguistik) •specializovaná na jeden jazyk (skupinu příbuzných jazyků) –Slavistika (e Slawistik) –Germanistika (e Germanistik) –Romanistika (e Romanistik) atd. • 2.1 LINGVISTIKA (e Linguistik) •jazykověda, jazykozpyt • (e Sprachwissenschaft, Sprachlehre) •společenská (humanitní) věda •součást filologie •Filologie (e Philologie): –jazykověda (e Sprachwissenschaft) –literární věda (e Literaturwissenschaft) Předmět lingvistiky • jazyk (nástroj komunikace) –funkce –stavba –historie (vývoj a tendence) –vztah k ostatním jazykům –vztah k jeho uživatelům •Moderní lingvistika čerpá především ze strukturalismu. • 2.2 LITERÁRNÍ VĚDA (Literaturwissenschaft) •součást humanitních věd (Geisteswissenschaften), resp. kulturních věd (Kulturwissenschaften, Cultural Studies) •součást filologie • •více v přednáškách k literatuře v rámci Úvodu do studia • • • Těžiště zkoumání literatury •text (literární analýza, hermeneutika, naratologie, ediční věda) •kontext (literární historie/Literaturgeschichte) •autor (literární sociologie, psychoanalytische Lit.wis.) •čtenář (recepce, Kanonforschung) • •z hlediska lit. historie: Mediävistik – Neuere deutsche Literatur • • • 2.3 OBOROVÁ DIDAKTIKA •Pedagogická disciplína •Popisuje a objasňuje procesy vyučování a učení (Lehren und Lernen) •DaF/DaZ (Deutsch als Fremdsprache, Deutsch als Zweitsprache) • •Blíže v přednáškách prof. Janíkové v rámci Úvodu do studia 3. Vědecké (kvalifikační) práce •seminární práce •semestrální práce •bakalářská práce •magisterská (diplomová) práce •doktorská práce •habilitační práce •profesorská práce •Seminararbeit •Semesterarbeit •Bachelor-Arbeit •Master-Arbeit/ Diplomarbeit •Dissertation •Habilitation •Professur • Obsah a forma vědecké práce •Obsah •Cíl : jedna věta •Teze: hypotéza •-- •Východisko: problém •Cíl = jeho vyřešení •Cíl není: –pouhý výčet (v zahradě je listí) –pouhý sběr (shrabané listí „neutříděno“ na kompost) •Forma •Hlavička a obsah (u delších prací) •Úvod (důvod) a teze •Teoretický základ •Popis metodického postupu •Vlastní výzkum •Závěr(y) •Výhled (co by se ještě mělo udělat) •Seznam literatury Text práce •v němčině (výjimečně v češtině/slovenštině) •neosobní vyjádření (man, es, pasivum), pokud osobní, tak ich (nikoliv wir) •provázaný text: –vnitřně: odkazy na kap., obr. atd. –vnějšně: odkazy na zdroje, citace • Citace (Zitieren) •Citační norma (Zitierregeln) –existuje jich několik (ČSN ISO 690, MLA, APA atd.) –hlavní je držet se jedné z nich striktně –doporučujeme shrnutí na webu KNJ: http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/nemecky-jazyk-literatura/studium/zaverecne-prace •Internetové zdroje –jako tištěné + URL a datum •Chybné citování = Plagiátorství a krádež! –přímá (uvozovky) a nepřímá (srov./vgl.) citace –nejčastější, závažná chyba: „koláž“ z originálu maskovaná jako nepřímá citace Volba tématu a strategie psaní: Jak (ne)postupovat •špatně •Téma: Anglicismy v němčině –příliš široké •Cíl: Zjistit, které to jsou –nemá valnou výpovědní hodnotu •Výsledek: seznam (=„listí“) •dobře •Anglicismy v českých učebnicích němčiny pro B1 –zúženo •Dokázat, že/ zda se jedná pouze výrazy v běžném úzu: –seznam –utřídění –porovnání (např. se slovníky, korpusy) •Výsledek: nové poznání Jak (ne)postupovat u literárních prací Na koho se obrátit •Didaktika: –prof. Janíková –Dr. Brychová –Dr. Marečková •Literatura: –Dr. Baroková –Dr. Budňák –Dr. Váňa •Reálie: –Dr. Krajcsó •Jazykověda –Dr. Káňa –Dr. Kovářová –Dr. Muzikant –Dr. Peloušková –Dr. Wagner – • 4. Zdroje •Knihovny –PdF, FF, MZK, Knihovna J. Mahena, NK (CASLIN): meziknihovní výpůjčky, Univie –Odborné časopisy –Skripta: výhody a nástrahy •Internet –E-zdroje MU: odborné články (discovery.muni.cz) –Archiv závěrečných prací (IS MU, fulltext) –Korpusy –Wikipedia: výhody a nástrahy – Vybrané zdroje •Duden, Wahrig, Langenscheidt •Siebenschein, Langenscheidt • •Fachlexikon DAF/DaZ • •Deutsche Literaturgeschichte in 12. Bd. •