Podnikové hospodářství 1 nŽivotní cyklus podniku Životní cyklus podniku Existence podniku je časově omezena jeho vznikem – počátkem podnikání a ukončením jeho podnikatelské aktivity. Podnik může procházet čtyřmi fázemi životního cyklu -založení, -růst, -stabilizace, -krize (sanace), -zánik podniku. 1. Zakládání podniku Ve fázi zakládání (sepsání a podepsání zakladatelské smlouvy.) a posléze vznikání (zápis do O.R.) podniku dostává, ve zvolené právní formě, idea podnikatele podniku reálnou podobu. Založení podniku předchází obvykle vypracování průzkumu trhu, analýzy disponibilních zdrojů, zakladatelského projektu. Součástí zakladatelského projektu je zakladatelský rozpočet, který určuje potřebnou výši základního kapitálu pro nově zakládaný podnik. 2. Růst Podnik v důsledku neustálého zvyšování obratu rozšiřuje objem poskytovaných služeb, investice rostou rychleji než odpisy dlouhodobého majetku a roste podíl na trhu. Růst podniku je kvalitativní nebo kvantitativní. Kvalitativní růst - v době prosperity - podnik je oblastí přebytku. Kvantitativní růst - zvyšování obratu, zisku, počtu zaměstnanců a zvyšování majetku. Růst podniku může mít interní a externí formu. Interní růst = maximalizace využití výrobních faktorů podniku (zvyšování kvalita i produktivity práce, reinvestice zisku apod.). Externí růst = použití externích zdrojů – finančních (např. úvěry), externích vkladů majetku, přijetím nového společníka, fúze podniku apod. 3. Stabilizace Podnik prosperuje, s ohledem k trhu má optimální velikost, jeho investice se rovnají odpisům dlouhodobého majetku. Podnik uskutečňuje různá opatření s cílem podnik udržet v pásmu prosperity a nedostat podnik do fáze krize. Probíhají analýzy postavení podniku, komparace s konkurencí na trhu. Jedná se o analýzy: • ekonomických výsledků (produktivity práce, ziskovosti, ukazatelů hospodárnosti), • tržního podílu včetně predikce dalšího vývoje (v porovnání s konkurencí), • porovnání falších faktorů, které mají vliv na hospodářský výsledek podniku. 4. Krize Krize = takové narušení rovnováhy, které může ohrozit dosahování cílů podniku, nebo dokonce vést k ohrožení jeho další existence. Krize = hospodářský proces v podniku má po delší dobu (3-5 let) nepříznivý vývoj, klesají tržby a zisk, klesá likvidita. Krizové situaci (většího nebo menšího rozsahu) se nevyhne žádný podnik Þ podnik s nimi musí počítat, být na ně připraven a musí je úspěšně zvládnout. Obvykle je krize podniku spojována s předlužením. Krize se projevuje dříve (např. ztrátou konkurenceschopnosti). To vede ke ztrátě trhů, poklesu tržeb a zisku a dalším finančním problémům. Proces krizového řízení je důležité zahájit dříve, než finanční krize nastane. V případě oslabení podniku je záchrana obtížnější a s postupujícím časem prudce klesá úspěšnost záchranného procesu. Krizové řízení = souhrn opatření, která vedou k eliminaci vzniku některých krizových situací. Například: • diagnostika stavu podniku (povaha krize), • opatření pro případ postupující krize (konsolidace, sanace podniku), • preventivní likvidace, • reorganizace, • insolvenční řízení. Krizové řízení 5. Řešení krize (sanace) Konsolidace = obvykle zůstává předmět a rozsah podnikání, organizační struktura. Většinou dojde k výměně managementu, podnik mění řídící styl, metody kontroly a přijímají se úsporná opatření s cílem zvýšit hospodárnost. Sanace = soubor opatření přijímaných ze strany vedení podniku k ozdravení a obnově finanční výkonnosti a prosperity podniku. Sanační strategie podle časového horizontu může mít následující podobu: • krátkodobý sanační program - obnovuje likviditu podniku (odklad plateb), • střednědobý sanační program - změna výrobního programu (např. změna v řízení, propouštění zaměstnanců, snižování nákladů), • dlouhodobý sanační program. Sanace Sanace podniku je zpravidla náročnější než konsolidace, protože podnik se již nachází v krizi. Na základě diagnostiky podniku se vyhledávají části, které jsou perspektivní pro podnik, zbytek se zlikviduje. Sanace může proběhnout vlastními (autonomními), nebo cizími prostředky (heterogenními). Výsledkem systému krizového řízení je buď revitalizace podniku, nebo jeho likvidace. Ukončení existence podniku má dvě fáze – zrušení a zánik. Existují dva způsoby zrušení společnosti: s likvidací a bez likvidace. Fúze Fúze podniku nastává splynutím s dalším podnikem = formální zánik bez likvidace. Při transformaci podniku podnik zaniká pouze formálně dochází k přeměně na jinou právní formu, nebo se rozděluje na více podniků. Zvláštní důvody zrušení podniku jsou: • smrt společníka, • zánik právnické osoby, která je společníkem, • zbavení nebo omezení právní způsobilosti společníka, • výpověď společníka , • prohlášení insolvenčního řízení. Insolvenční řízení K insolvenčnímu řízení dochází většinou za situace, kdy se podnik dostává do úpadku a nemůže řádně plnit své závazky. Úkolem insolvenčního řízení je umožnit spravedlivé poměrné vypořádání věřitelů vůči dlužníkovi a vyřešení situace dlužníka tak, aby mohl někdy v budoucnu vůbec dál hospodářsky fungovat. Při reorganizaci je možné, aby úpadce více spolupracoval s věřiteli a nabízel jim výhodnější podmínky uspokojení; tento postup nevede k jeho hospodářské a právní likvidaci. Insolvenční řízení nProhlašuje soud na návrh věřitele nebo samotného dlužníka nExistují 3 druhy insolvenčního řízení: nKonkurz = hospodářská likvidace podniku + malé uspokojení věřitelů nOddlužení (pouze v případě fyzické osoby) nReorganizace = postupné uspokojování závazků + zachování podnikání Podnik zaniká ke dni výmazu z obchodního rejstříku. Zániku obchodní společnosti předchází její zrušení. Zrušení obchodní společnosti se může uskutečnit s likvidací nebo bez likvidace, přechází-li její jmění na právního nástupce. Obecné důvody zrušení jsou: • uplynutí doby, na kterou byl podnik založen, • dosažení účelu, pro který byl zřízen, • rozhodnutí společníků o zrušení podniku, • rozhodnutí soudu o zrušení podniku, • rozhodnutí o sloučení, splynutí nebo transformace v jinou společnost nebo družstvo. 6. Zánik Krize růstu nSymptomy krize růstu: nnedostatek času (zjištění, že není čas dokončit započatou práci pod tlakem nových problémů), npocit chaosu (jeden problém řeší více lidí), nstížnost zaměstnanců, nnedostatek prostoru (přeplněné kanceláře, sklady), nnízká pracovní morálka, nrůst pracovního zatížení, nplatební problémy apod. n nMezi hlavní příčiny problémů patří: npostavení na trhu (kdy podnik neví, čím je jeho růst způsoben), nabsence vizí a cílů, nstruktura organizace (absence organizační struktury není problém u podniku s pěti zaměstnanci, ale je problém u podniku s dvaceti nebo třiceti zaměstnanci), nstyl řízení Krize růstu nLze rozeznat tyto čtyři krize: nKrize vedení - na vlastníky podniku jsou kladeny stále vyšší manažerské nároky, které nezvládají. V podniku dochází k organizačním zmatkům, nikdo nenese konečnou odpovědnost, všichni dělají všechno, chybí organizační struktura, nejsou jasně specifikované cíle, majitelé a zaměstnanci si nerozumí. nKrize autonomie - S lepší organizací řízení a direktivních opatřeních se kreativní zaměstnanci cítí omezeni, původní zaměstnanci se cítí nespokojeni. Veškeré pravomoci jsou v rukách top-managementu, chybí delegace pravomocí, v podniku je centralizovaná organizační struktura, není využíván potenciál pracovníků. nKrize kontroly - dochází k růstu autonomie organizačních jednotek, poslání podniku začíná být vnímáno zúženě skrz příslušnou odbornost nebo útvar. Vznikají meziútvarové konflikty, vázne koordinace a komunikace, nejsou sdíleny ani plněny cíle podniku jako celku, nejsou odhalovány skutečné příčiny podnikových problémů, dochází k upřednostňování osobních ambic a cílů, k lobování jednotlivých skupin a útvarů. nKrize pružnosti - Roste počet administrativních pracovníků, schůzí, porad apod., komunikace se stává jednosměrnou nebo formální, organizační struktura je hierarchická, manažeři se soustředí na správné postupy. Množství papírování omezuje akceschopnost nižšího a středního managementu, převládá rutina, dochází k nepochopení různých úrovní řízení, podnik není schopen pružně reagovat na měnící se požadavky trhu. Krize růstu management_suchanek 2 S-křivka vývoje podniku Krize růstu nFáze růstu, které naznačují způsob řešení problémů způsobených npředchozími krizemi: nFáze růstu tvořivostí - Manažeři se zaměřují na výrobu a prodej, styl řízení je individualistický (individuální), majitelé podniku zpravidla vykonávají veškerou manažerskou činnost. nFáze růstu řízením - Management se zaměřuje na efektivnost prováděných činností, styl řízení je direktivní, odměňování je postaveno na výkonnosti. nFáze růstu delegováním - Podnik se zaměřuje na rozvoj a expanzi na trhu, styl řízení je nelegující a systém odměňování je zaměřen na individuální prémie. nFáze růstu koordinací - Řízení podniku je zaměřeno na konsolidaci, vrcholový management se zaměřuje na kontrolu a dohled, odměňování je postaveno na podílech ze zisku. nFáze růstu spoluprací - Řízení je zaměřeno na řešení problémů a inovace, styl řízení je participativní, systém odměňování využívá týmové prémie.