Dovednosti manažera Paradigma komunikace •Výhra – výhra •Výhra – prohra •Prohra – výhra •Prohra - prohra Vývoj role manažera •od hrdiny k tomu, kdo rozvíjí •od komandýra ke konzultantovi •od toho, kdo rozkazuje, k učiteli •od tvůrce rozhodnutí k tomu, kdo posuzuje hodnoty a dává příklad • Vývoj komunikace •od konfrontačního způsobu dialogu k empatickému •od zachovávání si moci k dělení se o moc •od konfrontačního vztahu (výhra-prohra) ke kooperačním vztahům založeným na vzájemných zájmech (výhra-výhra) • Transakční a transformační vedení •Transformační vedení v zásadě znamená, že měníme realitu svého partikulárního světa, aby více odpovídala našim hodnotám a ideálům. Transformační vedení se zaměřuje na „top linii" a je založené na principech. •Transakční vedení se zaměřuje na účinnou interakci s touto novou realitou. Zaměřuje se na „základní linii" a je založené na událostech. • Transformační vedení •Staví na lidské potřebě mít smysl. •Zabývá se významy a hodnotami, morálkou a etikou. •Orientuje se na naplňování dlouhodobých cílů, aniž by to vyžadovalo ústup v otázce lidských hodnot a principů. •Odděluje příčiny a důsledky a pracuje preventivně. •Oceňuje profit jako základ pro růst. •Více se zaměřuje na poslání a na strategie, které vedou k jeho naplnění. •Plně využívá lidských zdrojů. •Identifikuje a rozvíjí nový talent. •Rozpoznává a odměňuje významné přínosy. •Spojuje vnitřní struktury a systémy, aby posílilo rozšíření hodnot a cílů. •Navrhuje a přetváří zaměstnání, aby bylo plnovýznamové a stalo se výzvou. • Transakční vedení •Staví na lidské potřebě vykonat práci a vydělat si prostředky. •Zabývá se mocí a pozicí, politikou a výhodami. •Je pohrouženo do denních záležitostí. •Je orientováno krátkodobě na tvrdá data. •Spojuje příčiny a symptomy a zabývá se více výsledky, než prevencí. • Zaměřuje se na taktické otázky. •Opírá se o mezilidské vztahy, zajímá se o dobrý průběh mezilidské interakce. •Naplňuje očekávání od rolí tím, že se pokouší efektivně pracovat v současných systémech. •Podporuje současné systémy, které posilují základní linii, maximalizují výkonnost a garantují krátkodobý profit. Moc •Otázky moci jsou v práci manažera aktuální a závažné. •Moc ve vyjednávání je vždy pouze prostředek nikoliv cíl. Je založena na uvědomění, že ji vždy nějakou máte! •My určujeme, jak nás ostatní vidí, jak nám věří a jak reagují. • Různé druhy moci při jednání s partnery •Moc konkurence •Poukazujme i na jiné zájemce, zákazníky, jiné možnosti •Moc legitimity •Většina lidí má úctu k tištěnému, vydanému: předpisům, vyhláškám, směrnicím •Moc oddanosti •Získejme souhlas ke společné práci. Zapojme ostatní partnery, podporovatele, spolupracovníky - budou naše společné dílo podporovat. • • • pokračování •Moc ztotožnění •Přistupujme ke každému lidsky, umožněme mu/jim vzájemné ztotožnění. Hledejme, co máme společného. Důvěra ve firmu, dobré zkušenosti. Solidní jednání, kvalitní přístup všech zaměstnanců firmy. •Moc morálky •Často je účinné, dovoláváme-li se slušnosti, morálky, soucitu, pochopení apod. Většina lidí chce mít pocit morální správnosti svého jednání . • • pokračování •Moc odborných znalostí •Svou odbornost neustále zlepšujme a doplňujme. Různé posudky, reference odborníků apod. - uvádějme již na začátku jednání, často to zvýší důvěru. •Moc odměny a trestu •Nevylučujme žádné možnosti a nesnižujme stres druhé strany, jestliže nedostáváme okamžité výsledky. Buďme pozorní a naplňujme i nevyslovené potřeby druhých. Na druhé straně neukazujme zbytečně své slabostí. Kdo je připraven, není překvapen. • • pokračování •Moc precedentu •Příklady táhnou, můžeme se odkázat na podobná jednání, obdobné výsledky •Logika oblíbené tradice. Precedens je také záminka pro změnu např. ceny •Moc přesvědčovacích schopností •Vychází z argumentace zaměřené na splnění potřeb zákazníka, působí na více smyslů najednou (viz reklamní účinek). • • Metody ovlivňování •modelování příkladem (druzí vidí); •vybudování ohleduplných vztahů (druzí cítí); • předávání pokynů (druzí slyší). • Asertivita •prosazování, případně i rozhodné prosazování svých práv za současného respektování a akceptování práv ostatních lidí. •zdravé a neagresivní sebeprosazování • Manipulace •Je jedním z typických rysů moderního světa •Je účelovým zjednodušením vnímání a komunikace •Odvolává se na naše přesvědčení, smysl pro právo, pravdu, objektivnost a spravedlnost, na naši odpovědnost, čest a morálku, náboženské cítění, humanitu, solidaritu atp. • Agresivita, manipulace, asertivita •Při své práci se setkáváme jak s agresivitou, tak i manipulací a měli bychom umět tyto projevy u lidí, správně rozpoznat a efektivně na ně reagovat. •Asertivita nám nabízí sebeprosazující chování, které odmítá vlastní pasivitu i manipulaci okolí a účinně se brání agresi. • Deset asertivních práv •sám posuzovat vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně a jejich důsledky sám zodpovědný •Právo nenabízet výmluvy či omluvy ospravedlňující naše chování. •Právo sám posoudit, zda a nakolik jsme zodpovědní za problémy druhých lidí. •Právo změnit vlastní názor Deset asertivních práv •Právo dělat chyby a být za ně zodpovědný •Právo říci: „Já nevím“. •Právo být nezávislý na vůli druhých •Právo dělat nelogická rozhodnutí •Právo říci: Já ti nerozumím. •Právo říci: Je mi to jedno. Jedenácté přikázání •Každý sám má právo rozhodnout, zda bude či nebude jednat asertivně. • Asertivní dovednosti •přeskakující gramofónová deska •Otevřené dveře •Sebeotevření •Volné informace •Negativní aserce •Dotazování na negativa •Selektivní ignorování •Přijatelný kompromis • Asertivní manažer •Asertivní manažer má sebeúctu a sebevědomí, dokáže požadavky věcně formulovat a vyžadovat jejich plnění, je v řízení vytrvalý, důsledný a rozhodný. Zásady účinné komunikace •První dojem výrazně ovlivňuje vytvoření našeho dlouhodobého úsudku o druhých lidech. Vzniká během prvních 120 vteřin vzájemného setkání, často i rychleji, maximálně za čtyři minuty. • První dojem •Hospodařme s každou vteřinou prvního setkání. •Nedělejme si iluze, že špatný dojem lze zítra opravit. •Účinný způsob jak udělat dobrý dojem je být dobrým posluchačem. •Uvědomujme si a napravme cokoliv, co by mohlo vyvolávat u druhých negativní pocity. •Postavme své jednání na tom, čím můžeme na druhé působit pozitivně. • Neverbální komunikace •Neverbální komunikace je to, co říkáme beze slov • • Desatero pro úspěšné jednání •Nehodnoťme cizí lidi příliš rychle. •Při rozhovoru pozorujme různé nevědomé signály mimiky, gestikulace, hlasu a způsobu mluvy, abychom neustále bystřili své smysly. •Osvoboďme se od všech předsudků, na cizího člověka nahlížejme otevřeně, raději spíše neutrálně. •Dávejme si pozor, zejména tehdy, je-li nám nějaká osoba sympatická nebo nesympatická, protože jsme v nebezpečí, že se budeme dívat ať již šedými nebo růžovými brýlemi. •Pokud je nám někdo nesympatický, měli bychom jej velmi pozorně studovat, abychom přišli na to, z čeho (z jaké naší vlastnosti či zážitku) tento náš pocit pramení. •Pokud nám jiná osoba někoho připomíná, musíme mít svou znalost lidí obzvlášť pod kontrolou, abychom si do ní nepromítli nesprávné vlastnosti jiné osoby. •Nepokoušejme se v cizích osobách vidět zjednodušené „typy“. •Každý člověk je individuální bytost s nezaměnitelnými pocity a vlastnostmi. •Nepokoušejme se pouze zjistit, jaký ten člověk je, pátrejme také po důvodech jeho chování. •Známe-li zkušenosti a zážitky některé osoby, víme více o jejím pohledu na svět a můžete lépe pochopit strukturu jeho osobnosti a charakter. •Pak se vyvarujeme nejčastějších chyb a můžeme svou znalost lidí využít i pro optimální jednání s nimi. • Nejčastější chyby v komunikaci •Chyba číslo 1: Dávání rady před pochopením •Léčba - empatie •Chyba číslo 2: Pokus o vybudování/obnovení vztahů bez změny v chování nebo postoji •Léčba -Ukažme důvěryhodnost, zásadovost a upřímnost •Chyba číslo 3: Předpoklad, že dobrý příklad a vztah jsou dostatečné •Léčba - Učme sami sebe i ostatní o vizi, poslání, rolích, cílech, směrnicích a standardech a mluvme o nich. • • Učit se z chyb •Je vlastnost schopných lidí •Lepší – učit se z chyb druhých •Stále sledovat vývoj oboru •Opakovat stejné chyby je projevem neschopnosti •Včas učiněná malá chyba nám pomůže k ostražitosti a může odvrátit pozdější katastrofu Chyby •Některé chyby nastanou bez ohledu na to, kolik preventivních opatření přijmeme •Naučme se s tímto faktem žít •Nenechme se odradit od toho, co chceme učinit, ze strachu, že uděláme chybu Práce s chybou •Buďme předem připraveni a ochotni nést důsledky •Řešme chybu ihned, jakmile ji objevíme •Chyby jsou důkazem, že o něco nového usilujeme •Nejhorší reakce – ignorovat chybu! •Vytěžme z chyb maximum •Chyba je jen tak velká, jak sami připustíme • Důležité otázky •Naučme se pravidelně se zastavit a před jakoukoliv akcí se zeptat •Převeďme tyto otázky do marketingové terminologie a máme základ strategického marketingu •Naučme se klást si tyto otázky jako součást řízení vlastního života A teď ty otázky •Jdu tam, kam chci? •Chci jít tam, kam jdu? •Kde jsem právě teď? •Kde chci být v budoucnu a jakým způsobem se tam dostanu? SMART •Základní funkcí manažera je plánování •Nejdůležitější aktivitou a prostředkem k úspěchu je kladení si cílů •Definovat cíle správně a srozumitelně je základní podmínkou k jejich naplnění •SMART je souhrn pravidel, která určují, jakým způsobem mají být cíle vyjádřeny SMART •S – specifické a konkrétní (přesný popis) •M – měřitelné, kvantifikovatelné (možnost kontroly stupně plnění) •A – akceptovatelné (pro všechny, kterých se jakýmkoliv způsobem týkají) •R – reálné a realizovatelné (z hlediska všech potřebných zdrojů) •T – termínované (stanoven požadovaný termín plnění Paretovo pravidlo •Pravidlo 80/20 •20% příčin způsobuje 80% výsledků •Při řízení, rozhodování či plánování je třeba se soustředit na oněch kritických 20%, čímž lze dosáhnout 80% úspěchu • Jednoduchá analýza •Příklady, které platí téměř obecně: •80% příjmů pochází od 20% zákazníků •20% výrobků generuje 80% zisku •20% možných příčin generuje 80% problémových situací např. ve výrobě • Time management •I zde platí Paretovo pravidlo: •20% toho, čemu se věnujeme, nám přináší 80% všech výsledků • 10 pravidel time - managementu •Dělat věci podle priorit •Delegování povinností •Efektivně využívat pomůcek •Systematické plánování času •Umět říci NE •Umět s věcmi „švihnout“ •Informovanost •Eliminace rušivých vlivů •Časové rezervy •Uspořádání pracovního místa •