1 RRiizziikkoovvéé cchhoovváánníí vvee šškkoollnníímm pprroossttřřeeddíí KKRRÁÁDDEEŽŽEE Krádež je takové jednání, při kterém se někdo zmocní věci, která není jeho a to za účelem si ji ponechat, používat ji apod., aniž by s tím majitel věci souhlasil, nebo o tom byl informován. Předmětem krádeže – bývá de facto cokoliv, co někdo může potřebovat. Hmotná škoda není rozhodující. V případě krádeží není rozhodující faktor čas, ale příležitost. Většinou se kradou věci volně položené a nezabezpečené. Kdo řeší a s kým spolupracuje:  Vždy musí být informován ředitel školy;  Školní poradenské pracoviště;  Pedagogicko-psychologická poradna;  Střediska výchovné péče;  Oddělení sociálně právní ochrany dětí;  Policie ČR; Legislativní rámec:  Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon;  Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění;  Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí;  Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích;  Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník;  Vyhláška č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních;  Vyhláška č. 291/1991 Sb., o základní škole;  www.msmt.cz  www.odrogach.cz Doporučený postup:  Informovat, žákyně a žáky o protiprávním jednání a to od začátku školní docházky;  Ve školním řádu by měly být zapracované sankce, které škola použije v případě, že se někdo dopustí krádeže při poskytování školských služeb nebo při s nimi přímo souvisejících činnostech;  Každý, kdo se dopustí krádeže na školní půdě, by měl mít možnost pohovořit si s ředitelem školy;  Je nutné zabývat se příčinami;  Preferuje se náprava vztahu mezi poškozeným a pachatelem krádeže; dbejte, aby pachatel věc vrátil přímo poškozenému, omluvil se a nabídl za své chování nějakou kompenzaci;  Zákonný zástupce pachatele krádeže se vyrozumí až poté, kdy budete přesně znát příčiny, které dítě k takovému chování vedly a to zejména v případě menších dětí;  Již u škody nikoliv nepatrné kdy ten, kdo ji způsobil, není ochotný škodu nahradit, vyrozumí se Policie ČR – podezření ze spáchání přestupku proti majetku, případně trestného činu majetkové povahy;  Nepoužíváme: 2 „… všichni si mají na své věci dávat pozor, říkal/a jsem, že si to či ono nemáte nosit do školy …“ tyto informace často vyznívají, jako by za krádež mohl poškozený, nikoliv zloděj.  O krádeži a jejím šetření se provádí záznam, ze kterého budou jasně vyplývat všechny důležité informace: kdo – kdy – kde – jak – proč – čím … Vyrozumění Policie ČR/OSPOD  Vyrozumění rodičům – po zjištění bližších informací; rodiče poškozeného i pachatele se vyrozumí vždy;  Policie ČR – škoda je nikoliv nepatrná, nikdo nejeví snahu o nápravu a škola není vlastními silami schopná domoci se takové nápravy; musí se jednat o úmyslné zcizení, poškození nebo zničení věci; jestliže o to žádá poškozený nebo poškozená nebo jejich zákonní zástupci;  Škola nemůže nic vyšetřovat – škola není orgán činný v trestním řízení!  OSPOD – v případech, kdy se jedná o opakované jednání a výchovná a další opatření, která zvolila škola, neměla žádný účinek. VVAANNDDAALLIISSMMUUSS  Vandalismus se projevuje – ničením školního majetku nebo jeho poškozováním a ničením majetku ostatních žáků;  Jedná se o útoky na věci, které mají za následek jejich úplné zničení nebo významné poškození;  V různé míře se jev vyskytuje ve všech školách a všech stupních vzdělávací soustavy. Rizikové situace:  Nejrizikovější je přestávka:  Fyzický dohled nad žáky a žákyněmi;  Vnitřní kamerový systém;  Organizované přestávkové aktivity;  Místa k sezení.  Vyučovací hodina ve spojení s žákem nebo žákyní, kteří se touto dobou nezdržují ve třídě. Kdo řeší a s kým spolupracuje:  Školní poradenské pracoviště;  Pedagogicko-psychologická poradna;  Střediska výchovné péče;  Oddělení sociálně právní ochrany dětí;  Policie ČR; Legislativní rámec:  Zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon;  Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v aktuálním znění;  Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí;  Zákon č. 218/2003 Sb., o soudnictví ve věcech mládeže;  Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích;  Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník; 3  Vyhláška č. 116/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních;  Vyhláška č. 291/1991 Sb., o základní škole;  www.msmt.cz  www.odrogach.cz Doporučený postup:  Podmínky zacházení se školním majetkem zakotvit do školního řádu; písemné stvrzení zákonnými zástupci žáka o seznámení se školním řádem;  Náhradu úmyslně způsobené škody důsledně vymáhat;  Opakovaná komunikace s žáky a žákyněmi na téma ochrana majetku;  Kontakt se zákonným zástupcem;  Již u škody nikoliv nepatrné kdy ten, kdo ji způsobil, není ochotný škodu nahradit, vyrozumí se Policie ČR – podezření ze spáchání přestupku proti majetku, případně trestného činu majetkové povahy;  U škod, které se dají nahradit tak, že je opraví sám žák nebo žákyně, tento způsob preferujeme;  O způsobené škodě je provede záznam (kdo, co, kdy, kde, jak, proč, čím …);  Je důležité vždy se dobrat příčiny takového chování a s ní následně pracovat. Vyrozumění Policie ČR/OSPOD  Rodiče – v případě, kdy způsobená škoda je nepatrná nebo malá (žák věc poškodil úmyslně a nejeví žádnou snahu o nápravu); v případě škody většího rozsahu nebo škody na věci třetí osoby – oznamujeme vždy;  Policie ČR – škoda je nikoliv nepatrná, nikdo nejeví snahu o nápravu a škola není vlastními silami schopná domoci se nápravy; musí se jednat o úmyslné poškození nebo zničení věci; nebo o to požádá poškozený nebo jeho zákonný zástupce;  OSPOD – opakované jednání a výchovná opatření ze strany školy nemají žádný účinek. POZNÁMKA Klasifikace škod podle § 138 odst. 1 trestního zákoníku:  Škoda nikoliv nepatná (se rozumí škoda dosahující částky nejméně 5 000 Kč);  Škoda nikoli malá (se rozumí škoda dosahující částky nejméně 25 000 Kč);  Větší škoda (se rozumí škoda dosahující částky nejméně 50 000 Kč);  Značná škoda (se rozumí škoda dosahující částky nejméně 500 000 Kč);  Škoda velkého rozsahu (se rozumí škoda dosahující částky nejméně 5 000 000 Kč). Doporučené odkazy: www.msmt.cz www.odrogach.cz JEDLIČKA, R. A KOL. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. JEDLIČKA, R., KOŤA, J. Aktuální problémy výchovy. Praha: Karolinum, 1998. JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2000. KŘÍŽ, J. Duševní poruchy a poruchy chování u dětí a mladistvých. 1. vydání. 4 JU České Budějovice. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2004. LAZAROVÁ, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno : Paido, 2008. MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004.