Finanční gramotnost Bc. Linda Skalníková Bc. Alžběta Kulísková • Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe, svoji rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. •Podstata FG •Potřebnost finančního vzdělávání se opírá o vládní strategii, konkrétně o Národní strategii finančního vzdělávání. •Dva pilíře •Vzdělávání žáků na základních a středních školách •Vzdělávání dospělých •Povinnost začlenit finanční gramotnost do výuky na ZŠ upravuje aktuální RVP ZV platný od 1.9.2013 kde je v rámci 2. stupně zařazena do vzdělávacího oboru Výchova k občanství- Člověk, stát a hospodářství • • • •Finanční gramotnost zahrnuje 3 složky: •Peněžní gramotnost- transakce s hotovostními a bezhotovostními penězi • •Cenovou gramotnost- porozumění cenovým mechanismům • •Rozpočtovou gramotnost- správa osobního rozpočtu a zvládání životních situací z finančního hlediska • • • • •Je třeba dbát na: •Odbornost výuky • Žák by si měl osvojit odborné pojmy. Vyučující by měl používat správně odborné názvosloví a terminologii, ale také by měl používat výrazivo v přiměřeném rozsahu cílové skupině žáků. • •Kritické myšlení • Cílem není jen aby vyučující vysvětloval, ale žák sám by měl vyvíjet aktivitu spojenou s vyhledáváním informací, jejich posuzováním, tříděním, zhodnocením a výběrem těch podstatných. •I když je ve FG věnována celá kapitola ( hospodaření domácnosti) rodině a jejímu hospodaření, ve výuce nikdy nepracujeme s konkrétními osobními daty žáků. Nenarušíme tak bezpečné prostředí ve finanční výchově. Žáci si tak mohou osvojit práci s citlivými daty, což je vhodný model pro jejich další život. • Metody práce • Výuka FG je vhodná pro aplikaci nových moderních metod výuky, které žáci jistě ocení. Je však potřeba počítat s delší a náročnější přípravou. Někdy je také vyžadováno umění improvizace. • Přínosy moderní výuky •Větší radost z učení •Jednodušší zapamatování učiva •Zvýšená interaktivita v hodinách •Praktické vyzkoušení probírané látky • Moderní metody ve výuce FG •Diskuze- možnost žáky rozdělit do skupin obhajující určitý názor, nebo se jedná o diskuzi s vyučujícím. Nutná příprava žáků na diskuzi, najít si argumenty a podklady pro svá tvrzení. •Diskuzní hry- komunikace, vyjednávání a dosahování souhlasu, formulace názoru a pocitu, naslouchání a empatie. Slouží k formování hodnot a postojů, zamýšlení se nad novými problémy. Je nutné stanovit pravidla diskuze a sledovat její průběh. •Audiovizuální přednášky- náročnější témata. Názorné ukázky, je možné sestavit i prezentaci •Vyhledávání informací v médiích- dnes důležitá metoda, je však nutné upozornit na věrohodnost některých stránek. (Česká národní banka, publicistické pořady České televize apod.) •Využívání informačních a komunikačních technologií •Práce ve skupinách s následnou prezentací •Přednášky odborníků z praxe •Hraní rolí, inscenační metody- procvičení rétorické schopnosti a neverbální komunikaci, odstranění ostychu. Hry na cca 15 min. •Ice breaker, warm-up •Myšlenková mapa- graficky uspořádaný text doplněný obrázky s vyznačením souvislostí. •Brainstorming •Kvízy a doplňovačky •Projektové vyučování • • Projekt Finanční gramotnost do škol •Je koncipován jako ucelený nástroj pro učitele základních a středních škol, ale také jako pomůcka pro rodiče a žáky, kteří se v tomto tématu chtějí orientovat a účinně jej využívat. •Portál je provozován obecně prospěšnou společností yourchance o.p.s. a primárně není vytvořen za účelem zisku. •Portál je nezávislý a nesmí se zde propagovat konkrétní finanční produkty či služby •Všechny materiály jsou zdarma Smysl projektu •Zatraktivnit výuku FG na ZŠ a SŠ •Postavit výukové materiály na prakticky využitelných informacích a zkušenostech •Poskytnutí ucelených informací k tématu •Vytvořit zajímavé pomůcky podporující interaktivní přístup k výuce •Umožnit sdílení zkušeností odborníků •Podílet se na prevenci předlužení rodin v ČR • • • •NAVRÁTILOVÁ.P, Finanční gramotnost •Témata: • peníze • co jsou peníze, z čeho se vyrábějí, co dělat s poškozenými bankovkami…. • banka • potřeba bank, centrální banka, bankovní služby….. • hotovostní a bezhotovostní peníze • způsoby placení • tržní hospodářství • ekonomika, tržní mechanismus, prodejní cena…… • hospodaření domácnosti • potřeby domácnosti, majetek, rozpočet, reklamace…. • finanční produkty • úvěry, ručitel, exekuce…. • další formy spoření a investic • spořící účet, termínovaný vklad, stavební spoření, pojištění, investice Rozumimefinancim.cz •Projekt České rady dětí a mládeže • •Celý název projektu: •"Příprava a pilotáž vzdělávacích programů (včetně metodik) pro děti a mládež zaměřených na rozvoj metod vzdělávání v oblasti rozvoje klíčových kompetencí ve volnočasových aktivitách: Implementace standardů finanční gramotnosti v neformálním vzdělávání." Cíle projektu •Vzdělávat děti a žáky mimořádně nadané podílející se na činnosti členských sdružení ČRDM vhodnými nástroji pro rozvoj jejich klíčových kompetencí v oblasti finanční gramotnosti. • •Vzdělávat pracovníky organizací působících v oblasti vzdělávání nebo asistenčních služeb a v oblasti volného času dětí a mládeže v problematice finanční gramotnosti pomocí metodických publikací a nabídky kvalitních vzdělávacích materiálů. • aktivity •Pustý ostrov •Cíl: hráči si zkouší výběr z široké nabídky s ohledem na omezení a potřeby •Popis aktivity: • Hráči si představí, že následující měsíc stráví na pustém ostrově a mají možnost vzít si pouze pět věcí. Věcí se myslí jedna věc, která se dá vložit do batohu, nejde o krabičku nebo věc, do které se vkládají další věci. Tyto věci si každý napíše a na závěr porovná s ostatními. Co se stane nejžádanějším a co naopak nejoriginálnějším nápadem? •Potřebný čas: asi 20 minut •Doporučený věk: •Potřebné pomůcky:nic, pro větší komfort tužka a papír na zapisování věcí • •Rodinný rozpočet • • Sestavte měsíční rozpočet rodiny Mladých (tabulka příjmů a výdajů) a zodpovězte na otázky. Pozor na některé položky. • • Paní Mladá pracuje jako učitelka na střední škole. Její výdělek činní 24 000 Kč. Pan Mladý již několik let podniká, každý měsíc tedy jeho příjmy kolísají. V průměru si vydělá asi 45 000 Kč. • Dohromady platí hypotéku za dům měsíčně 15 000 Kč. Jiné závazky rodina nemá. Za služby jako je elektřina, plyn, voda platí měsíční zálohu dohromady 4 000 Kč. Pan Mladý jezdí do práce autem, měsíční náklady (benzin, pojištění) činí 7 000 Kč a paní Mladá jezdí s ním. Paní Mladá dále spočítala, že za měsíc utratí celkem 6 000 Kč za jídlo nakoupené v obchodě, 3 000 Kč za jídlo pana Mladého a 2 000 Kč za své jídlo v jídelně ve škole. • Pan Mladý a paní Mladá vychovávají svého syna, Adama. Paní Mladá spočítala, že za jídlo, oblečení, doučování, školní potřeby a kapesné celkem vynaloží 10 000 Kč za měsíc. Adam má také věrného kamaráda – labradora Jimmyho, jehož krmení a péče stojí měsíčně rodinu 1 500 Kč. • Pan Mladý rád hraje tenis s přáteli, permanentka jej stála 2 000 Kč na 10 měsíců. Paní Mladá zase chodí na aerobik, kde zaplatí 1 080 Kč za rok a jednou za měsíc si zajde ke kadeřníkovi a na manikúru (1 000 Kč). Adam chodí na kroužek angličtiny, který přijde na 300 Kč za týden. Rodina (pan Mladý) každý měsíc ukládá 10 000 Kč na spořicí účet v bance jako rezervu na nečekané výdaje, kde navíc získá 500 Kč jako připsaný (debetní) úrok. • •Otázky: •1. Na jaký účel byste použili zbylé finanční prostředky? •2. Jak by se změnil rodinný rozpočet, kdyby tento měsíc paní Mladá zorganizovala dovolenou v Egyptě pro celou rodinu v průběhu jarních prázdnin za celkem 40 000 Kč? •3. Jak se mění výše výdajů (nákladů) na děti s jejich věkem. Uvažujte tato období: batole, předškolní věk, školák, střední škola, vysoká škola, osamostatnění. •4. Co znamená pojem „životní úroveň“? •5. Jaký je tedy rozdíl mezi osobním rozpočtem a rodinným rozpočtem (viz též pracovní list č. 1). • literatura •NAVRÁTILOVÁ.P, Finanční gramotnost, učebnice učitele, 2. vydání. Kralice na Hané: Computer Media, 2013. ISBN 978-80-7402-151-0. •Financnigramotnostdoskol.cz •Rozumimefinancim.cz •KŘENKOVÁ. H a kol. Rozumíme financím I., hry a návody pro 11-15 leté,[online] 1. vydání. Praha: Junák- svaz skautů a skautek ČR, 2011. dostupné z: http://casopisy.skauting.cz/download/FG_ZS.pdf