FINANČNÍ GRAMOTNOST Kateřina Hošková, Veronika Maříková, Martina Sedláčková Definice pojmu „finanční gramotnost“ uFinanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. u uFinančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. u 2 Finanční gramotnost zahrnuje: 1.Peněžní gramotnost představují kompetence nezbytné pro správu hotovostních a bezhotovostních peněz a transakcí s nimi a dále správu nástrojů k tomu určených (např. běžný účet, platební nástroje apod.). 2.Cenovou gramotnost představují kompetence nezbytné pro porozumění cenovým mechanismům a inflaci. 3.Rozpočtovou gramotnost představují kompetence nezbytné pro správu osobního/rodinného rozpočtu (např. schopnost vést rozpočet, stanovovat finanční cíle a rozhodovat o alokaci finančních zdrojů) a zahrnuje i schopnost zvládat různé životní situace z finančního hlediska. Rozpočtová gramotnost zahrnuje také dvě složky specializované: správu finančních aktiv (např. vkladů, investic a pojištění) a správu finančních závazků (např. úvěrů nebo leasingu). 3 Zastoupení finanční gramotnosti v RVP ZV uObsah učiva: u uHospodaření – rozpočet domácnosti, úspory, investice, úvěry, splátkový prodej, leasing; rozpočet státu, typy rozpočtu a jejich odlišnosti; význam daní u uBanky a jejich služby – aktivní a pasivní operace, úročení, pojištění, produkty finančního trhu pro investování a pro získávání prostředků u uPeníze – funkce a podoby peněz, formy placení u 4 Zastoupení finanční gramotnosti v RVP ZV - výstupy u uČlověk, stát a hospodářství u u„Žák na příkladech ukáže vhodné využití různých nástrojů hotovostního a bezhotovostního placení, uvede příklady použití debetní a kreditní platební karty, vysvětlí jejich omezení.“ u„Žák vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí, vysvětlí význam úroku placeného a přijatého, uvede nejčastější druhy pojištění a navrhne, kdy je využít.“ u„Žák uvede a porovná nejobvyklejší způsoby nakládání s volnými prostředky a způsoby krytí deficitu.“ u„Žák na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu, objasní vliv nabídky a poptávky na tvorbu ceny a její změny, na příkladu ukáže tvorbu ceny jako součet nákladů, zisku a DPH, popíše vliv inflace na hodnotu peněz.“ u u u u 5 Zastoupení finanční gramotnosti v RVP ZV - výstupy u u„Žák rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané.“ u u„Žák sestaví jednoduchý rozpočet domácnosti, uvede hlavní příjmy a výdaje, rozliší pravidelné a jednorázové příjmy a výdaje, zváží nezbytnost jednotlivých výdajů v hospodaření domácnosti, objasní princip vyrovnaného, schodkového a přebytkového rozpočtu domácnosti, dodržuje zásady hospodárnosti a vyhýbá se rizikům při hospodaření s penězi.“ u u u u 6 Materiály uhttp://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939 V současné době žádá téměř každý 650. občan České republiky o osobní bankrot. A ukazuje, jak je nezbytné finanční vzdělávání. uhttp://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/Financni_gramotnost_ve_vyuce_definitivni.pdf Pořad Krotitelé dluhů reaguje na stále rozšířenější jev naší současnosti – zadlužování osob a domácností. uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/10213556322-krotitele-dluhu/ Rozumíme penězům je program zaměřený na finanční vzdělávání učitelů a dětí základních škol. Cílem programu je přispět ke zvýšení finanční gramotnosti v ČR. uhttp://www.rozumimepenezum.cz/ u u 7 Projekt „Rozumíme penězům“ - filosofie usmyslem projektu je pomoci dětem rozumět situacím, které souvisejí s financemi, se kterými se dítě každý den setkává u uprojekt vede k vytvoření Domácího finančního rádce, který budou moci žáci využívat v každodenním životě 8 Projekt „Rozumíme penězům“ - metodika umožnosti užití – projektový den/ začlenění do každodenní výuky u uprojekt zahrnuje: uIntegraci učiva různých předmětů uPráci ve větších časových celcích uTýmovou spolupráci uZapojení žáků do plánovaná a organizování výuky uDůraz na řešení reálných problémů uPoužívání různých informačních zdrojů u 9 Projekt „Rozumíme penězům“ - cíl u „Cílem našeho projektu je vytvoření fiktivní domácnosti, kde se děti naučí hospodařit s penězi a budou schopny použít nově získané vědomosti v praxi v reálném životě.“ 10 Hospodaření domácnosti usoubor aktivit u uzáklad pro další práci s celým projektem u učasová náročnost uodvíjí se od věku a znalostí žáků uzáleží na zařazení finanční gramotnosti do výuky (projektový den, pravidelná výuka, v rámci VkO) upojmy – finanční gramotnost, domácnost, příjmy, výdaje, majetek u u u 11 Hospodaření domácnosti - role uVyber si barvu u 12 Hospodaření domácnosti - seznámení unejstarší mužská role v rodině (otec, dědeček), si najde ostatní členy u useznamte se se všemi členy ve vaší domácnosti – každý o sobě řekne věk, zaměstnání,… u uvymyslete si příjmení vaší rodiny tak, aby v něm bylo něco, co vás bude pojit s penězi u uPoznejte své sousedy! u upřečti si informace o své domácnosti u usestav rozpočet – příjmy, výdaje u u u u 13 Hospodaření domácnosti - vizitka upřečti si informace k vizitce -> začni s jejím návrhem: u uJak se vaše modelová domácnost jmenuje? uJaký je sociologický portrét vaší domácnosti? (hlediska: věk, vzdělání domácnosti – soužití více generací, úplná/ neúplná rodina, počet dětí, příbuzenské/ nepříbuzenské vazby) uJak je vaše domácnost zajištěna ekonomicky? uJaký je váš životní styl? uCo vás všechny spojuje? uJak a kde trávíte volný čas? uCo plánujete? Co byste chtěli ve vaší domácnosti změnit? uCo děláte/chcete udělat pro splnění vašich plánů? u u u 14 Hospodaření domácnosti - prezentace uPředstavte se! u u u u 15 Zdroje uhttp://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939 uhttp://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/11/Financni_gramotnost_ve_vyuce_definitivni.pdf uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/10213556322-krotitele-dluhu/ uhttp://www.rozumimepenezum.cz/ 16 DĚKUJEME ZA POZORNOST Máte-li zájem o pracovní listy k tématu Hospodaření domácností, zašlete mail na adresu: 327270 @mail.muni.cz . 17