INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ (MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA) Tereza Janků Klára Dostálová David Čoupek INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PILÍŘE interkulturního vzdělávání CÍLE interkulturního vzdělávání „Podpora a upevňování vzájemných vztahů mezi sociokulturními skupinami , především mezi majoritou a minoritami. „Uvědomit si , že rozmanitost a různost je založena na bezpodmínečné rovnosti „Snažit se poznat odlišné kulturní identity a respektovat je jako rovnocenné „Naučit se řešit konflikty pokojnou cestou „Cílem je vybavit žáky potřebnými interkulturními kompetencemi: „Znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti „Dovednosti orientovat se v kulturně pluralitním světě a využívat interkulturní kontakty a dialog k obohacení sebe i druhých „Postoje tolerance, respektu a otevřenosti k odlišným skupinám a životním formám, včetně vědomí potřebnosti osobní angažovanosti. ETAPY PROCESU interkulturního vzdělávání „Hluboká osobnostní proměna: 1)Studenti si sebe sama představují zvnějšku 2)Studenti se učí rozumět světu a době, ve které žijeme 3)Studenti se seznamují s odlišnou realitou - jinými náhledy na svět, způsoby myšlení , jednání 4)Studenti se učí chápat kulturní rozmanitost jako pozitivní jev METODY interkulturního vzdělávání „Důraz na interakci 1)Diskuze 2)Brainstorming 3)Skupinové vyučování 4)Simulační hry a dramatizace 5)Kritické myšlení 6)Projektové vyučování 7) OBECNÉ ZÁSADY ve výuce „Tvůrčí atmosféra ve třídě „Atmosféra důvěry a spolupráce „Začínat s vlastními zkušenostmi žáků „Aktuální a přitažlivá témata „Stručně, jasně a konkrétně formulované úkoly „Prostor k sebevyjádření „Hodnocení aktivit „ INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VE VÝUCE „Která část v rámci RVP přímo vybízí k interkulturnímu vzdělávání? „Uveďte předměty, resp. vzdělávací obory v RVP, a konkrétní témata, která souvisí s interkulturním vzděláváním? „Na jaké cíle by mělo být zaměřeno interkulturní vzdělávání? Afektivní či kognitivní? „Co by mělo být důležitou součástí každé aktivity zaměřené na postoje žáků (po jejím vykonání)? „Uveďte výhody a nevýhody aktivit (skupinové práce, hraní rolí,…) ve výuce „ „ JAK PŘIPRAVIT HODINU SMĚŘUJÍCÍ K IKV? „1. Výběr tématu hodiny „2. Proč? – argumenty, cíle hodiny, znalosti jsou jen prostředkem, stěžejní jsou postoje a dovednosti „3. Co? „4. Komu? „5. Jak? – scénář hodiny (tři fáze: evokace, uvědomění si významu,reflexe) „6. Jak ověřím cíle? PŘÍRUČKA INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ „Materiál vznikl v rámci projektu Varianty, financovaného programy PHARE a EQUAL Evropské unie, realizovaného společností Člověk v tísni „kolektiv autorů; Praha 2002 „http://www.varianty.cz INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ II „Doplněk k publikaci vydané v r. 2002 „http://www.varianty.cz/cdrom/ „Vydáno v r. 2005 MYŠLENKOVÁ MAPA „Žák používá myšlenkovou mapu jako nástroj k uspořádání vlastních myšlenek „Za pomoci myšlenkové mapy jsou žáci schopni vyjádřit svůj názor „S myšlenkovou mapou lze dále pracovat – může posloužit k vytvoření námětů pro diskuzi, lze porovnat myšlenkovou mapu vytvořenou před probíraným učivem a po probrané látce, na základě myšlenkové mapy lze zadat projekt či domácí úkol, … „http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly2/IKV2_komplet.pdf str. 17 ČEŠI NEKRÁST TADY „Cíle: žáci si uvědomují, odkud pochází nedůvěra vůči cizincům; chápou, že konání jednotlivce ovlivňuje vnímání skupiny; chápou neadekvátnost paušalizace; uvědomují si, že žádná skupina není zcela homogenní „Pomůcky: velký nápis Češi nekrást tady, karty s rolemi „ „Aktivita: diskuze a následné hlasování o plakátu „ „http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly/IKV1_komplet.pdf str. 73 „ VIDĚT VĚCI ROZDÍLNĚ „Cíl: žáci si uvědomí existenci rozdílných způsobů vnímání, posuzování a hodnocení jednotlivých lidí; chápou nebezpečí snahy jedné skupiny diktovat svůj názor druhým „Pomůcky: sada deseti obrázků „Dále: žáci vytvoří skupinky po 3-4, mají vymyslet, co se stane, jsou-li ve společnosti některé názory prohlášeny za správné a jiné za nesprávné „ „http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly/IKV1_komplet.pdf str. 102 „ ROZDÍLY „Které vlastnosti jsou obvykle připisovány ženám, které mužům a jaká z toho plynou omezení? „6 kartiček: 2 typicky mužské, ženské a lidské vlastnosti „Rozdělení do skupinek – výhody a omezení, které připisované vlastnosti přináší mužům, ženám? „ „http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly2/IKV2_komplet.pdf str. 100 „ „ AKTIVITY KONANÉ V HODINĚ „RITUÁL TĚLA U KMENE NACIREMA - http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly/IKV1_komplet.pdf str. 67 „OBČAN „DRUHÉ KATEGORIE“ - http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly/IKV1_komplet.pdf str. 111 „ II. SVĚTOVÁ VÁLKA „Která témata v rámci II. sv.. v. souvisí s interkulturní výchovou? DALŠÍ TÉMATA? ZDROJE „Příručky Interkulturní vzdělávání dostupné zde: „http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly/IKV1_komplet.pdf „http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly2/IKV2_komplet.pdf „