Veronika Badinová (350611) Michal Strmiska (329135) Jan Kenša (322651) Co je to konflikt? §„Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života. Podívejme se na každodenní zprávy – konflikty zde najdeme v mnoha různých podobách: od mezinárodních sporů, politických soubojů a incidentů na hranicích, až po osobní rozepře, jež přerostly do násilného napadení nebo dokonce zabití člověka.“ § §(In: RABIŇÁKOVÁ, Dana a Marek MIČIENKA. Konflikt, koření života: průvodce řešením konfliktů pro učitele a studenty středních škol. 2., rev. vyd. Praha: Partners Czech, 2004, 175 s. ISBN 80-239-3339-6., str. 15) § Konflikt - obecné §„Confligo, conflictum“ (lat.) §Střet protichůdných sil, nemožnost ustoupit úPotřeby (majetek) úPsychické stavy (přátelství, bezpečí, svoboda) úHodnoty (náboženství či životní orientace) §Zátěžová situace pro lidský organismus §Synonyma: rozpor, hádka, nedorozumění, výměna názorů etc. §Teorie konfliktu (sociologie) – neredukovatelnost, vede ke změně – hybatel společnosti § § AngerConflict.jpg Rozdělení konfliktu size0.jpg §přirozená součást života contra negativistický přístup (úzkost, strach, vina, lítost etc.) §Rozdělení konfliktu: úInter X intra-personální úSkrytý X otevřený úVnitřně-skupinový X mezi-skupinový ú § § Přístup ke konfliktu a jeho řešení §Řešení konfliktu na základě: úPostoj únik, úVzor jednání agrese, úZkušenosti kompromis, ústup §Odsunutí a eskalace X řešení konfliktu §Pozitivní přístup – konstruktivismus: úNové dovednosti a schopnosti řešení úLepší sociální vztahy úVnímání sebe sama § Konflikt ve škole §Často jednodušší základ konfliktu ve škole §Vytvoření dobrého prostředí a průběh výuky: úPříprava na základě aktivizačních metod ve vzdělávání úUčitel jako pomocník (diskuze o zkušenostech) úPravidla otevřenosti, důvěry a spolupráce Respekt žákovy myšlenky Žádné zesměšňování Princip důvěrnosti ve třídě §Strategie učitele jako kompetence řešení konfliktu = vhodnost postupu (Plamínek): úPasivita úDelegace (problém řeší někdo jiný) úNáhoda (řešení např. losem) úMediace a facilitace (neutrální odborníci při řešení) úVyjednávání a projednávání (ideální, přímá komunikace) § § § § § Změna přístupu žáka ke konfliktu v jeho řešení §Změna přístupu žáka ke konfliktu na základě: úUvědomění (analýza vlastních reakcí) úOchoty (osobní angažovanost pro změnu) úDovednosti (empatie a efektivní komunikace) §Aplikace výše uvedeného na základě modelových situací: úPorozumění konfliktu úPřístupy ke konfliktu úJak si lépe rozumět úSchopnost efektivní komunikace úŘešení konfliktů ú § § Řešení konfliktů Pravidla ve třídě pro zasazení modelové situace §Stanovte základní pravidla pro třídu. §První den semináře proberte se studenty jeho organizaci. §Na počátku nového zopakujte výsledný závěr. §Nepožadujte po studentech činnost, která je i Vám protivná. § Nezapomínat na zpětnou vazbu. §Na závěr shrnout získané poznatky, napsat na tabuli. original-18188-1.jpg Aktivita: Porozumění konfliktu §Prozkoumat pozitivní a negativní představy žáka spojené s konfliktem §Pozitivní přístup ke konfliktu jako cesta ke konstruktivnímu řešení problému: úNaučí novým dovednostem úVytvoří lepší vztahy úZpětná vazba sebe sama §Samostatnost, schopnost spolupráce a soudržnost úEfektivnější komunikace úLepší vyjadřování úEmpatie a aktivní naslouchání §Tabule, pracovní listy (30 – 45 minut) ú„Co si myslíš o konfliktu?“ ú„Slyšel jsem šuškat“ ú„Koláže“ úEtc. 98.gif „Co si myslíš o konfliktu?“ Aktivita: Přístup ke konfliktu §Učí žáka rozpoznat druh konfliktu a přistupovat tak k jeho řešení §Aktivity (15 – 45 minut, pracovní list, učební text, tabule): ú„Souboj“ ú„Můj přístup k řešení konfliktu“ ú„Zrcadlo“ ú„Osobní metr“ ú § § „Konflikt v televizi“ Aktivita: „Jak si lépe porozumět“ §Ukázat rozdílnosti v chápání u jiného člověka §Konflikt jako nedorozumění v odlišnostech úHodnoty (morálně správné) úPředstavy a jeho odlišnosti úPředsudky (stereotyp, podezření) úKomunikační styly (verbální, nonverbální) §Konflikt jako výsledek špatné komunikace §Každý člověk jako originalita ve vnímání §Aktivity: ú„Co je pro mne důležité“ ú„Vnímání“ ú„Názorové ostrovy“ ú„Slepí muži a slon“ ú„Zlomyslný vlk“ § ú „Stará/mladá žena“ 1f4fe4e971_77588596_o2.gif Aktivita: „Empatie a aktivní naslouchání“ §Naučí žáka překonávat komunikační bariéry §Uvědomění, co je pro komunikaci vhodné úBýt empatický úNonverbální projev podpory (hlas, gestika, postoj etc.) úNedávat zbytečné rady §„Já X Ty“ sdělení §Aktivity: ú„Zpráva o loupeži“ ú„Dům z plastelíny“ ú„Dobrý a špatný posluchač“ ú„Akvárium“ ú„Červená Karolína“ „Zpráva o loupeži“ Aktivita: „Řešení konfliktu“ §Shrnutí předchozího a jeho zhodnocení při řešení konfliktu, např.: úFormální X neformální konflikt úPovrchní X hluboký konflikt §Na základě poznaného umožňuje vlastní způsob řešení konfliktu §Fáze konfliktu: úProstředí úDefinice problému úShrnutí poznaného úHledání řešení úPokračování sporu § § § §Aktivity: ú„O co se tu jedná?“ ú„Vytvoření pozitivního ovzduší“ ú„Řešení konfliktů krok za krokem“ ú„Plánování řešení konfliktu“ ú „O co se tu jedná?“ Literatura §GIDDENS, Anthony. Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 595 s. ISBN 80-7203-124-4. §RABIŇÁKOVÁ, Dana a Marek MIČIENKA. Konflikt, koření života: průvodce řešením konfliktů pro učitele a studenty středních škol. 2., rev. vyd. Praha: Partners Czech, 2004, 175 s. ISBN 80-239-3339-6. §http://www.activucitel.cz/