Ilona Juzová Eva Oborná Kateřina Polachová kreativní demokratická Průřezová témata O V • jsou povinnou součástí základního vzdělávání • jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP • tematické okruhy PT procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a pozitivně ovlivňují proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků www.fppt.info Průřezová témata O V Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentálni výchova Mediální výchova www.fppt.info Výchova demokratického občana • Občanská společnost a škola • Občan, občanská společnost a stát • Formy participace občanů v politickém životě ^ • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování www.fppt.info Výchova demokratického občana "Výchova demokratického občana má vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti. Ta vyjadřuje způsobilost orientovat se ve složitostech, problémech a konfliktech otevřené, demokratické a pluralitní společnosti. Její získání má umožnit žákovi konstruktivně řešit| problémy se zachováním lidské důstojnosti, respektem k druhým ohledem na zájem celku, s vědomím svých práv a povinností, svobod a| odpovědností, s uplatňováním zásad slušné komunikace al demokratických způsobů řešení.,, (RVP) www.fppt.info Výchova demokratického občana • cílí zejména na základní občanskou gramotnost žáka v oblasti fungování demokratické společnosti I • má žáka vybavit dovednostmi v řešení konfliktních situací I demokratickou cestou, aktivnímu postoji a dodržování I občanských, lidských práv a svobod I • rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností I • silné vazby na multikulturní výchovu a to v oblastech I tolerance a respektu k druhým I • Samotné průřezové téma má silnou vazbu na vzdělávací I oblast Člověk a společnost (Výchova k občanství, I Dějepis), ale samozřejmě i na další oblasti směřující I k osobě žáka a jeho vztahu k okolí, společnosti. I www.fppt.info Výchova demokratického občana V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma: • vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod • vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti • umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a kp kritir.kpmu mvšlpní www.fppt.info Výchova demokratického občana I V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: I • vede k otevřenému, aktivnímu postoji v životě I • vychovává k úctě k zákonu I • rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku I • učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti I • přispívá k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, I solidarita, tolerance a odpovědnost I • rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v I pluralitě názorů I motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším I umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, I události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, I evropská, globální dimenze) I vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností I • vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu | www.fppt.info Kreativní demokratická škola • cesta k aktivnímu občanství • výsledek dvouleté činnosti • adaptace tzv. Future City Game-podpora občanů v pojmenovávání problému ve své obci, jejich analýze a formulaci návrhů jejich řešení www. Komu je určen ? • žákům druhého stupně ZŠ a žákům SŠ • Učitelům OV • Třídním ucite u • cíl projektu: podnítit v žácích zájem o aktuální problémy obce, ve které se škola nachází, a navrhnout postup řešení vybraného problému • projekt realizovaly dvě neziskové organizace 1) Centrum pro komunitní práci západní Čechy 2) Gemini o.s. Záměr projektu formování postoju, které vedou k reálně demokratickému jednání naučit žáky rozhodovat společně o věcech veřejných, vést je ke komunitnímu jednání a plánování, které pomáhá nacházet řešení jejich problémů účast na rozhodování na lokální úrovni vede k participaci na fungování demokratické polečnosti www.fppt.info Popis projektu soustředí se na viditelnou slabinu současného vzdělávacího systému-neschopnost předávat dětem občanské postoje 4 základní školy a jedno víceleté gymnázium Plzeňského kraje každá třída si demokraticky zvolila své 2 zástupce tzv. třídní radní, kteří se stali spolupracovníky učitele a také spoluorganizátory celého projektu třídní radní se zúčastnili prožitkového kurzu, který byl zaměřen na rozvoj komunikačních dovedností, uvědomění si hodnoty spolupráce, respektování názorů ostatních, posilování občanského sebeuvědomění aj. zaměřený na hry a soutěže, pomocí kterých se snaží u žáků rozvíjet zájem o prostředí, ve kterém žijí a zapojit je do problémů místní komunity, třídy mezi sebou soutěží o nejlepší návrh na řešení daného problému www.fppt.info Fáze projektu Výběr třídních radních a trénink dovedností- úvod a příprava Vizionáři (simulační hra)-\áóro projektu Kampaň- rozdělení do skupin( každá skupina jiná činnost) Občanský den- otevření se veřejnosti www.fppt.info 1.fáze Výběr třídních radních II. Trénink dovedností • Role třídních radních - Kdo jsou třídní radní? - Co role třídního radního obnáší ? -Vážnost role třídního radního • Volba třídních radních -jednoduché x propracované Podpora třídních radních - Jak by měl vypadat obřad a smlouva ? Formulujeme pravidla pro práci ve třídě a ve skupině - odhalení smyslu a praktičnosti pravidel Cvičíme prezentační dovednosti - příprava pro hru Vizionáři Pracujeme s rolemi ve skupině- - uvědomění si role a popsání své role 2.fáze 1. Příprava- - řízená diskuze - Téma „ Obec našima očima „ - význam projektu Kreativní demokratická škola a seznámení s hrou Vizionáři - rozdělení do skupin 2. Projektový den - hrací karty (pro třídní radní, skupiny a jednotlivé žáky) 3. Výstup - potřeba navrhnout a rozplánovat řešení 3. fáze • 1. Co je to kampaň? - definice, - příklady - motivace • 2. Rozdělení týmů - Silná osobnost- schopnost řídit činnost a komunikovat s ostatními skupinami • 3. Práce v týmech - Projekťáci - Propagátoři -designéři 3. fáze Projekťáci I • projekt -obsahová stránka I • Terénní výzkum I - zmapování terénu I • Zjišťování informací: práce s: I - odbornou literaturou I - Odborníkem I - starostou I Zpracování projektové dokumentace I - zpracování projektové dokumentace I www.fppt.info 3. fáze Propagátoři • Propagace projektu • Zacílení propagace - Komu bude určen • Vytvoření i de n ti ty projektu - Jak bude projekt sdělován • Pořádání propagačních akcí a tvorba propagačního materiálů www.fppt.info 3. fáze Designéři 1. Program a dramaturgie Občanského dne 2. Občerstvení 3. Úklid, úprava a výzdoba 4. fáze • Organizace dne • Stanoviště • Kontrolní seznamy • Zakončení 4.fáze Organizace dne -Základní organizace - Přivítání - Organizační informace - Uzavření hlasování - Ukončení občanského dne www.fppt.info 4.fáze • Stanoviště - Třídy - Hlasovací místnost - Lákadla - Doprovodní akce 4.fáze Kontrolní seznamy - Organizace Občanského dne - Volby - Prezentace ve třídách www.fppt.info 4.fáze • Zakončení - Vrchol celého projektu - Uzávěr veřejné části projektu - Odměnit žáky za jejich úsilí Politea • Ustavní pořádek uvnitř obce • Instituce školy funguje jako model demokratické obce • Aktivní participace žáků na rozvoji a životě školy = praktické dovednosti Nástroje, které demokratické klima podporují (např. školní parlament, žákovská rada, třídní samospráva) www.fppt.info Politea • Průřezové téma RVP ZV Výchova demokratického občana • www.politea.cz- jakýsi rozcestník pro další činnosti a aktivitám a propojenost s dalšími tématy Vazba na tematické okruhy • Občanská společnost a škola • Občan, občanská společnost a stát • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování • Formy participace občanů na politickém životě www.fppt.info Jak pracovat s výukovými materiály projektu POLITEA ? Aplikace zakl. demokratických principu ve škole = přenos do života Participace žáků, rodičů a učitelů na rozvoji školy www.fppt.info Průvodci projektem Žáci: Dušan, Otto, Honza, Roman, Erna, Kazi, Alice Učitelé Hánová, Rousek Ředitel Benda Každá postava má svoji charakteristiku • Pracovní listy-obecná část • Pracovní listy-projektová část • Metodika pro učitele - struktura: úvodní informace k cíli pra. listů a provázanost s RVP ZV - shrnutí otázek z animované sekvence - metodický komentář k jednotlivým aktivitám - doporučené otázky k závěrečné reflexi tématu lisu www. Zdroje http://cedu.cz/kreativni-demokraticka-skola http://www.vvchovakobcanstvi.cz/pvo/ceska-republika-v-eu http://www.cpkp.cz/index.php/proqramv-zc/vvchova-k-obcanstvi/52-kreativni-demokraticka-skola http ://www. pru rezovate m ata. cz/ Projekt Kreativní demokratická škola, Praha 2011 1) Centrum pro komunitní práci západní Čechy 2) Gemini o.s. www.fppt.info arta |ho skuti u Nyní hlasuj pro nejlepší reklamní spot. Každý z vás má 1 až 5 hlasů - teček. Je na tobě, zda se rozhodně jednomu spotu přidělit všech 5 nebo svých 5 hlasů rozdělíš mezi více spotů K hlasovacímu místu přistupujte postupně. kreativní demokratická škCIa www.fppt.info Děkujeme za pozornost