Mediální výchova BC. JIŘÍ KLEMENT BC. JANA KOUŘILOVÁ Mediální výchova uMediální výchova se jako průřezové téma stala povinnou součástí základního a gymnaziálního vzdělávání. uŽáci si osvojí kritický přístup k mediálním obsahům, naučí se využívat média jako zdroje informací a mimo jiné i rozvíjet vlastní komunikační schopnosti. uCílem mediální výchovy je, aby žáci dosáhli takových dovedností a znalostí, které jsou na základní úrovni mediální gramotnosti. Jelikož ta je jedním z nezbytných předpokladů k jejich orientaci a uplatnění v životě. Mediální gramotnost uMediální gramotností rozumíme soubor dovedností a poznatků nutných pro orientaci v nepřehledné a neprůhledně strukturované nabídce mediálních produktů, které vytvářejí prostředí, v němž se současný člověk pohybuje. uSchopnost samostatně se zapojit do mediální komunikace je jednou z podmínek úspěšné socializace jedince. uTo představuje na jedné straně osvojení poznatků potřebných pro získání kritického odstupu od médií, na druhé straně se jedná o poznatky, které umožní jedinci maximální využití potenciálu médií jako zdroje informací, kvalitní zábavy, aktivního naplnění volného času apod. Média uJsou důležitý socializační faktor uMají výrazný vliv na chování jedince a společnosti a utváření životního stylu uSdělení mají nestejnorodý charakter – často jsou vytvářena s různými záměry uNejvýraznějším prvkem jsou masmédia (televize, rozhlas, tisk, internet, atd.) u Realizace mediální výchovy uIntegrace (začlenění) do vyučovacích předmětů u uProjektová výuka (př. školní časopis, rozhlas…) u uSamostatný předmět u (náročné – časová dotace, nutnost vypracovat tematický plán) u Tematické okruhy ureceptivní činnosti: ukritické čtení a vnímání mediálních sdělení uinterpretace vztahu mediálních sdělení a reality ustavba mediálních sdělení uvnímání autora mediálních sdělení ufungování a vliv médií ve společnosti uproduktivní činnosti: utvorba mediálního sdělení upráce v realizačním týmu u Téma: REKLAMA uMédia od počátku svého vzniku předávala informace o produktech, jejich vlastnostech, kvalitě a ceně. uDnešní novodobá reklama jde na věc z jiného úhlu – prodává nikoli produkt, ale přímo uspokojení potřeb. uBez obalu ukazuje, jak snadno si může konzument uspokojit konkrétní potřebu, navíc se dokonce snaží onu potřebu vyvolat nebo zvýšit její relativní naléhavost. uReklama je od světa médií neoddělitelná, měli bychom ji proto umět vnímat s odstupem a nenechat se jí využívat. Základní teze: etický kodex reklamy u„Reklama nesmí obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by porušovaly hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti obecně přijímané těmi, u nichž je pravděpodobné, že je reklama zasáhne. Zároveň nesmí využívat nedostatku zkušeností, znalostí či důvěřivosti spotřebitele. Reklama nesmí využívat podprahové vnímání a nesmí šířit klamavé údaje o vlastním ani konkurenčním podniku (výrobku).“ uJe zapotřebí zmínit alespoň tyto dílčí citace z Etického kodexu reklamy. Tvorba reklamy uvtip, humor, nadsázka ukrása, mládí, zábava, erotika uděti, spokojenost, pohoda, zdraví ubohatství, úspěch, volný čas usnadné cesty, zkratky, … ubarvy, hudba, podprahová sdělení, zážitek, ohromení unegativní emoce – strach, závist, nenávist, agrese u uhttps://www.stream.cz/fenomen/527941-nejuspesnejsi-reklamy-vsech-dob uhttps://www.youtube.com/watch?v=S2Bd_bGXSlE&list=PLbofvy9AyBrAHgfbaEHsnnMMfttpmpBFM&index=1 u u Neetické reklamy uO označení neetická reklama rozhoduje Arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR). uRPR nemůže reklamu z televizního vysílání stáhnout, ale obecně jsou tato doporučení televizními stanicemi respektována, navíc může být autor reklamy za její obsah pokutován. u u uhttps://www.youtube.com/watch?v=BOpkGRK49Iw u u Aktivity – tvorba reklamy uŽáci jsou rozděleni do skupin a mají za úkol napsat vlastní reklamní slogan, který bude podle nich splňovat kritéria etické reklamy. Nesmí se v něm vyskytovat násilí nebo propagace cigaret a alkoholu. Na práci mají vymezený čas: 10 minut. u uŽáci své slogany prezentují před tabulí. Ostatní mají za úkol dělat si poznámky k jednotlivým prezentacím a pak říci, zda by si zboží nabízené touto reklamou měli chuť koupit. u uNakonec proběhne hlasování o nejlepší reklamu. u Téma reklamy uProdukt: Nová učebnice DIDAKTIKY OBČANSKÉ VÝCHOVY uDatum vydání: 2015 uAutor: PhDr. Mgr. Radim Štěrba, DiS. a PhDr. Jana Skácelová Užitečné odkazy uhttp://medialnivychova.fsv.cuni.cz/ u uhttp://www.medialnivychova.org/ u uhttps://www.skolamedii.cz/metodicky-material/svet-reklamy/ u uhttp://www.ctenarska-gramotnost.cz/medialni-vychova/ u