http://www.clovekvtisni.cz/uploads/pageblock/1354816508-logo_jpg_jsns.jpg Lenka Adámková, Lenka Klimešová, Zuzana Palková, Jana Požárová •vzdělávací program společnosti Člověk v tísni •od roku 2001 přispívá k výchově zodpovědných mladých lidí •výukové materiály reagují na situaci ve společnosti a aktuální výzvy u nás i ve světě •důraz na praktickou využitelnost materiálů •materiály vznikají ve spolupráci s učiteli •Prostřednictvím filmů, diskuzí a výukových aktivit přinášejí do škol důležitá témata a konkrétní příběhy. •dokumentární filmy a metodické materiály dostupné online na portále www.jsns.cz Témata •lidská práva •mediální vzdělávání •sociální problematika •občanská angažovanost •globální a rozvojové vzdělávání •mnohá další témata (např. i moderní československé dějiny, výuka cizích jazyků, přírodní vědy) AUDIOVIZUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PORTÁL •tzv. „audiovizuální lekce“ koncipované jako hotové výukové balíčky •obsahují dokumentární film, nebo sociální spot, a přehledně zpracované aktivity pro práci v hodinách a další informační materiály (otázky a odpovědi k filmu, doprovodné materiály) •Jednotlivé lekce jsou zaměřeny na aktuální témata současného světa •řada aktivit má oporu v jejich sociologických výzkumech a dotazníkových šetřeních •z webu lze filmy stahovat, ukládat •Registrace na portál je zdarma PROJEKCE PRO ŠKOLY •Mezinárodní filmový festival Jeden svět cílí především na dospělé příznivce dokumentárních filmů o lidských právech •Pro žáky základních a střeních škol každý rok připravují speciální projekce, a to ve všech festivalových městech po celé České republice. Zásady interaktivní výuky •Nevnucovat jediné správné řešení •Podněcovat k vyjádření vlastních názorů •Dávat pozitivní zpětnou vazbu •Dbát, aby se všichni zapojili, každý měl prostor k sebevyjádření •Neodsuzovat •Stanovit pravidla diskuze C:\Users\Lenka\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\IE\ULJT0Z30\MC900089010[1].wmf Rady a doporučení při práci s dokumentárním filmem 1.Zhlédnout film před projekcí 2.Nezačínat kontroverzními tématy 3.Přítomnost lektora 4.Pozor na očekávání – výsledek nemusí odpovídat 5.Příprava techniky před projekcí 6.Cíl projekce – pochopení souvislostí, • odkrytí dalších úhlů pohledů •7. Lze využít jen část filmu •8. Reflexe •9. Práce s mapou •10. Nenutit všechny dělat všechno •11. Filmové kluby • C:\Users\Lenka\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\IE\7LW6IAIP\MC900286578[1].wmf C:\Users\Lenka\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\IE\HQ9GAQIY\MP900400619[1].jpg Představení stránek www.jsns.cz • Film a aktivity •film: To všechno z lásky (problematika domácího násilí) •aktivity: nedej se - seznamuje žáky s problematikou domácího násilí a současně s problematikou alkoholismu, žáci vyhledávají informace k faktům a mýtům, které s tímto tématem souvisí, každý obdrží jeden výrok a rozhoduje se o jeho pravdivosti •strom - slouží k zamyšlení nad tematikou domácího násilí, pomocí myšlenkové mapy hledají jeho příčiny a důsledky, z pohledu oběti i agresora •obrys stromu, větve, kmen, kořeny, kmen - násilí, kořeny - důvody, větve - důsledky, vytvoření malých skupin a diskuze •Existují ideální partneři? - práce s výsledky výzkumu, který zjišťoval představy o ideálních partnerech, na základě toho reflektují vlastní představy •na závěr mohou vypracovat kodex cti – např.: Chceme, aby chlapci dělali/ nedělali to a to apod.