Zdraví člověka - aktuální témata 1
Týden 7
Prevence poruch příjmu potravy
I přestože základem prevence poruch příjmu potravy je rodina, zejména pozitivní komunikace a dobré vztahy mezi rodiči a dětmi, ale i postoje k jídlu a vhodné stravovací zvyklosti, je důležité na tuto problematiku upozornit také ve škole. A to hlavně proto, že ve škole děti tráví mnohdy více času než doma a setkávají se v ní s předáváním nejen školních znalostí, ale také společenských hodnot. Pedagogové mohou mnohdy napravit to, co rodiče v určitých ohledech nezvládli (přílišný důraz na výkon, na vzhled, autoritativní výchova podrývající sebevědomí dítěte, chyby ve stravování dětí apod.).
Pedagogové, příp. výchovní poradci, školní psychologové by měli:
- Mít dostatek správných informací o příčinách i důsledcích poruch příjmu potravy a zprostředkovat je vhodným a komplexním způsobem (nezastrašovat, nepřehánět), nezdůrazňovat pouze určité aspekty poruch příjmu potravy – je známo, že nevhodně pojatá prevence mnohdy působí jako spouštěč chování, před kterým má např. přednáška varovat. Může se stát, že některé dívky se teprve prostřednictvím přednášky dozví o tom, že je možné po jídle zvracet, někoho mohou nadchnout obrázky hubených modelek apod.
- Je vhodné připravit děti v rizikovém období na tělesné (zejména přibírání na hmotnosti) i psychické změny, které je v průběhu dospívaní čekají, poučit děti o různých tělesných typech a rozdílech mezi lidmi.
- Zabránit šíření předsudků vůči odlišnostem (tj. naučit děti mít rády sebe i ostatní takové, jací jsou).
- Varovat děti před nevhodnými jídelními zvyklostmi a rizikovými způsoby kontroly hmotnosti. Děti by měly vědět, že je obvyklé si občas na výletě dát párek, že je normální si smlsnout na kousku dortu, ale že není příliš žádoucí dávat si denně po obědě zákusek nebo místo svačiny jíst bonbony či oplatky. Na druhou stranu by měly vědět, a to hlavně dospívající dívky, že mít na svačinu do školy pouze ovoce je nedostatečné, zvláště pokud je mezi snídaní a obědem delší časový úsek.
- Vést děti ke správným stravovacím návykům (umožnit plnohodnotné obědy a pauzu na ně, omezit prodej cukrovinek ve škole, klást důraz na pestrou stravu a pravidelnost v jídle) a zároveň u dětí neposilovat strach z nadváhy a některých potravin (vyvarovat se kategorických tvrzení např. o kalorických hodnotách jídel, škodlivosti určitých potravin). Každý má svou = jinou optimální hmotnost, která je pro něj zdravá.
- Podporovat pozitivní sociální klima ve třídě tak, aby se tam mohly cítit dobře všechny děti, vytvářet podmínky pro jejich zdravý osobnostní růst a sebedůvěru.
- Podporovat sociální dovednosti dětí, učit je asertivitě, umění se zdravě prosadit, řešit konflikty.
- Učit děti adekvátně reagovat na stres, neúspěch, kritiku.
- Podporovat sebepoznání dětí a skupinové aktivity, které nejsou zaměřené na výkon.
- Při výuce o zdravé výživě můžete dětem zdůraznit, že jíst se má všechno, ale s mírou, žádná potravina či jídlo není vyloženě nezdravé nebo zdravé. Záleží na tom, jak často danou potravinu konzumujeme, v jakém množství a za jaké situace.