Výukové metody Mgr. Radim Slaný •Výukovou metodu chápeme jako cestu k dosažení stanovených výukových cílů •Koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených a žáky akceptovaných výukových cílů (Maňák) •Interakce učitel x žák •1. Klasické výukové metody • •1.1. Metody slovní • 1.1.1. Vyprávění • 1.1.2. Vysvětlování • 1.1.3. Přednáška • 1.1.4. Práce s textem • 1.1.5. Rozhovor • •1.2. Metody názorně-demonstrační • 1.2.1. Předvádění a pozorování • 1.2.2. Práce s obrazem • 1.2.3. Instruktáž •1.3. Metody dovednostně-praktické • 1.3.1. Napodobování • 1.3.2. Manipulování, laborování a experimen. • 1.3.3. Vytváření dovedností • 1.3.4. Produkční metody 2. Aktivizující metody •2.1. Metody diskusní • 2.2. Metody heuristické, řešení problémů • 2.3. Metody situační • 2.4. Metody inscenační • 2.5. Didaktické hry 3. Komplexní výukové metody • 3.1. Frontální výuka • 3.2. Skupinová výuka • 3.3. Partnerská výuka • 3.4. Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků • 3.5. Kritické myšlení • 3.6. Brainstorming • 3.7. Projektová výuka • 3.8. Učení dramatem • 3.9. Otevřené učení • 3.10. Učení v životních situacích • 3.11. Televizní výuka • 3.12. Výuka podporovaná počítačem • 3.13. Sugestopedie a superlearning • 3.14. Hypnopedie Literatura •MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : PdF MU, 2003. ISNB 80-7315-039-5.