Úvod do psychologie - kombinované studium, 2014 Pojmy, teorie, osobnosti – vše, co se může objevit v závěrečném testu Test bude zaměřen na porozumění níže uvedených pojmů a teorií; např.: - Krátkodobá paměť – stručně ji charakterizujte a uveďte, jak ji lze zkoumat - Psychoanalýza – uveďte zakladatele, základní pojmy a základní myšlenky). - Co jsou to pareidolie, jak je lze užívat v psychologické diagnostice? - Co je to koučink? Jak se liší koučink od psychoterapie? Hranice pro splnění testu je 60% správných odpovědí. Základní literatura: Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Noen-Hoeksema, S. (2012). Psychologie. Praha: Portál. – níže jako „Atkinsonová“ Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. - další zdroje jsou uvedené u jednotlivých témat - rozsah uvedených stránek u jednotlivých témat je pouze orientační I. Úvod do psychologie i) Co je psychologie, kde potkáme psychologii - psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, školní psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie, koučink ii) Vztah psychologie k jiným oborům - etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, ekonomie, sociologie, psychiatrie, filozofie iii) Psychologie jako pomáhající profese, syndrom vyhoření a jeho prevence; sebepoznání, supervize; projekce K syndromu vyhoření a problematice pomáhajících profesí rozhovor s Cyrilem Höschlem na ČR PLUS, pořad „Leonardo Plus“ (rozšiřující materiál): http://hledani.rozhlas.cz/iradio/?defaultNavigation=+generic2%3A%5E%22Plus%22%24&query=&from=&to=&p orad=101064x_Leonardo+Plus (díl z 31.8. 2013) II. Základní psychologické směry a jejich historický vývoj i) Psychoanalýza - Sigmund Freud, asociační experiment, volné asociace, projekce, chybné úkony ii) Asocianizmus – David Hume; asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, příčiny-následku, podobnosti) iii) Gestalt psychologie (tvarová psychologie) – vztah celek-část, gestalt zákony – figury/pozadí, dobrého tvaru (pregnantnosti) – uzavření, blízkosti; Kurt Koffka, Max Wertheimer iv) Behaviorizmus - paradigma S-R, návaznost na reflexologii Ivana P. Pavlova; John B. Watson v) Neobehaviorizmus - paradigma S-O-R, kognitivní mapy; Edward C. Tolman vi) Kognitivní psychologie - kognitivní obrat a jeho historické zdroje; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému vii) Humanistická psychologie – kritika redukcionizmu a mechaničnosti ostatních směrů; smysl, svoboda, transcendence, sebeaktualizace; Carl Rogers, Abraham Maslow Literatura: Atkinsonová 24-36 (historické základy psychologie a její hlavní směry) III. Vnímání i) Vnímání a čití ii) Anatomie a fyziologie zrakového vnímání - sítnice, obraz na sítnici, zraková dráha, zraková kůra iii) Iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test iv) Nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv) v) Význam pohybu při zrakovém vnímání vi) Konstantnost vnímání vii) Stereoskopické vidění, binokulární paralaxa viii) Okohybné svaly, sakadické pohyby, fixace; eye-tracking ix) Vnímání barev- tyčinky, čípky, konstantnost vnímání barvy, negativní paobrazy x) Konstruktivistické výklady vnímání xi) Přímé výklady vnímání; ekologická teorie Jamese Gibsona Literatura: Eysenck, Keane (42-51; 73-80); Atkinsonová (187-188; 197-199; 210-213; 549-551) IV. Kognitivní psychologie jako experimentální věda - Jak ovlivnit/manipulovat lidské chování? Priming. Literatura: Plháková – 157-158 video na Youtube „Psychological priming“: http://www.youtube.com/watch?v=HRAKt0GakJM V. Paměť i) Základní druhy paměti - explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, deklarativní, nedeklarativní paměť ii) Teorie paměťových skladů – senzorická/ultrakrátkodobá (echoická, ikonická),krátkodobá, dlouhodobá paměť; iii) Pracovní paměť iv) Zapomínání - vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); křivka zapomínání (Hermann Ebbinghaus); paměť a demence; paměť a posttraumatická stresová porucha (PTSD) v) Kognitivní trénink vi) Vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení - kontext, emoce, opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové, vliv představivosti (mnemotechniky zaležené na představivosti; Eidetická představivost); vliv pozice v zapamatovaném materiálu; organizace autobiografické paměti, zábleskové (flashbulb) vzpomínky vii) Problematika očitého svědectví, kognitivní interview Literatura: Eysenck, Keane (186-190; 266-286); Atkinsonová (321-323; 326; 330-331; 336-346; 362-367; 282-285; 292-294; 302-304) VI. Učení (K SAMOSTUDIU) Druhy učení: i) Senzitiace, habituace, vtiskávání (imprinting, Konrad Lorenz) ii) Klasické podmiňování - primární (nepodmíněný) a sekundární (podmíněný) podnět/reakce, Ivan P. Pavlov iii) Operantní (instrumentální) podmiňování, Burrhus Skinner iv) Sociální učení (Albert Bandura) Literatura: Atkinsonová (234-245) Teorie sociálního učení: http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 VII. Myšlení a řešení problémů i) Myšlení a imaginace (analogové myšlení), myšlení jazykové (propoziční) ii) Kognitivní typy („verbalizéři“/verbálně analytický styl vs. „vizualizéři“/vizuálně analogový styl; závislost vs. nezávislost na poli – Herman Witkin) iii) Indukce, dedukce iv) Usuzování v každodenním životě, heuristiky, stereotypy, předsudky Atkinsonová – 238-331, Plháková – 153; 270-278 VIII. Myšlení a řeč i) Syntax, sémantika ii) Sapir-Whorfova hypotéza lingvistické relativity iii) Teorie univerzálnosti pojmenování barev (Brent Berlin a Paul Kay) iv) Jazyk jako socio-kulturní fenomén, případy vlčích dětí; teorie Lva Vygotského (vnější řeč a vnitřní řeč) Literatura: Atkinsonová (392, 414-415); Eysenck a Keane (355-356); Plháková – 314; teorii Vygotského najdete v Encyklopedii nejvýznamnějších psychologů (N. Sheehy, Bannister a Principal, 2005) IX. Emoce i) Specifika emocí – aspekt hodnocení, orientování, tělesné zakotvení; ii) Emoce jako následek tělesných/fyziologických reakcí (James-Langeho teorie) iii) Emoce jako následek kognitivního hodnocení (např. ruminace, „černé myšlení“ u deprese) iv) Evolucionistický přístup ke zkoumání emocí, emoce a výrazy tváře (Robert Plutchik) v) Emoce a psychosomatická onemocnění Literatura: Plháková – 418-419,425, 429 X. Motivace (K SAMOSTUDIU) Hierarchie potřeb (Abraham Maslow), deficitní potřeby (D-potřeby), potřeby bytí (B-potřeby), sebeaktualizace Literatura: Plháková 368-372 XI. Pozornost (K SAMOSTUDIU) Aktivní a pasivní pozornost, záměrná a bezděčná pozornost; „coctail party“ fenomén Literatura: Plháková – 78-82