Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU test Pes je pod postelí. Příklad vnější reprezentace – obraz a písmo. Kognitivní styly: „verbalizéři“/verbálně analytický styl vs. „vizualizéři“/vizuálně analogový styl • H. Witkin – závislost x nezávislost na poli • Example_of_Perceived_Vertical • DEDUKCE Budu-li studovat soc-ped, budu ve svém zaměstnání pomáhat sociálně slabým Studuji soc-ped. ---- Budu ve svém zaměstnání pomáhat sociálně slabým • Každý savec má 3 oči. Kočka je savec --------------------- Kočka má 3 oči. • INDUKCE: Nosí-li někdo značkové oblečení, bude to snob. (… stereotypy, předsudky) Pes, den-noc …. Heuristiky JAZYK A ŘEČ V čem se liší různé jazyky? Jazyk – myšlení – propoziční reprezentace JAZYK A MYŠLENÍ Říkají rozdíly mezi jazyky něco o rozdílech v naší psychice? Sapir-Whorfova hypotéza lingvistické relativity B. Whorf - zvláštní pojmenování času u kmene Hopi souvisí s chováním jeho příslušníků Berlin a Kay – výzkum univerzálnosti barev, prototypy základních barev jsou stejné Další – jazyk a politika (odklonění); ptydepe; … SPOLEČNOST, KULTURA, JAZYK A MYŠLENÍ Potřebuje člověk jazyk a kulturu? Případy vlčích dětí Klinická pozorování – důležitost sociálních interakcí pro rozvoj psychiky/vědomí/myšlení Vývojová psychologie – vývoj řeči 190px-Lev_Vygotsky LEV VYGOTSKIJ (1896-1934) Co říká běžná intuice (a kognitivní psychologie) - Každý z nás je si vytváří individuální jedinečné obsahy mysli, činí individuální úsudky, pamatuje si věci individuálním způsobem … Jak ale potom: a) Dospíváme k podobným formám myšlení, podobným stádiím kognitivního vývoje? b) Dovedeme své znalosti a zkušenosti sdílet a komunikovat, používat jazyk? c) Jsme spíš společenstvím myslí než izolovanými Robinsony. -Vliv jazyka jako kulturně sdíleného fenoménu na vývoj. - Pozorování internalizace jazyka přes opakování slov, mluvení k sobě, myšlení nahlas k tzv. vnitřní řeči. - - -Vnitřní řeč a jazyk - spojení individuálně psychologického a kulturně sdíleného EMOCE Co je kognitivní a co je emoční? (kdyby KG psychologie vyčerpávala veškerou psychologickou skutečnost, pak by stačilo pěstovat psychologii počítačů … Marvin) Emoce: -hodnocení, osobní vztah -zorientování -tělesné zakotvení - EMOCE Emoce – tělesné reakce Fyziologický přístup ke zkoumání emocí James-Langeova teorie EMOCE Evolucionistický přístup ke zkoumání emocí - EMOCE Existují univerzální emoce? (Plutchik) - EMOCE Emoce jako produkt kognitivního hodnocení - EMOCE Klinické souvislosti: ruminace u deprese psychosomatická onemocnění -