Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU PAMĚŤ Můžeme něco opravdu zapomenout? Sv. Augustin – Vyznání (324, 314) psychoanalýza PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …) PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p. PAMĚŤ Teorie pracovní paměti (Baddeley) PAMĚŤ Zapomínání -Vytěsnění (Freud) - -Interference (proaktivní, retroaktivní) - Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0 Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610 Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …) Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, … Co ovlivňuje zapamatování -představivost; využití v mnemotechnice - -Eidetická představivost Vybavování autobiografických událostí -často na základě konstruování podle dominantních událostí - - „flashbulb“ vzpomínky Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery) Druhy učení -senzitiace, habituace - vtiskávání (imprinting), K. Lorenz - Druhy učení -Podmiňování primární - S primární R Druhy učení -Podmiňování sekundární - S primární R S sekundární R S sekundární Druhy učení -Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování - Druhy učení -Pojmové učení - Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) - a)4 – 9 – 2 – 3 – 5 b)8 – 5 – 2 – 3 – 9 – 7 c)2 - 7 – 3 – 1 – 8 – 6 – 9 d)6 -2 – 8 – 1 – 9 – 4 – 3 – 5 e)9 – 6 – 1 – 3 – 7 – 2 – 5 – 4 – 8 f)5 – 2 – 4 – 1 – 3 – 8 - 6 – 9 – 7 – 2 g)6 – 9 - 7 – 1 – 4 – 8 – 2 – 5 – 7 – 1 – 9 h) h) h)H – T – K – L – G i)G – L – F – M – K – H j)F – H – G – T – L – N – D k)G – K – D – G – F – T – H – N l)O – T – D – H – N – D – F – L – K m)G – F – T – H – K – O – D – M – U - L a) • Postel Odpočinek Unavený Sen Ukolébavka Polštář Budit Chrápat Pokrývka Podřimovat Šlofíček Relax Klid Zívat Ospalý Měkký Hajat POLŠTÁŘ PELEST KLIMBAT Lampa Javor Průduch Zima Strop Odpad Právník Oceán Pohovka Bouře Koruna Hora Vagón Zvonek http://www.youramazingbrain.org.uk/testyourself/eyewitness.htm