Úvod do psychologie - Asistenti pedagoga, 2014 Pojmy, teorie, osobnosti – vše, co se může objevit v závěrečném testu Test bude zaměřen na porozumění níže uvedených pojmů a teorií; např.: - Krátkodobá paměť – stručně ji charakterizujte a uveďte, jak ji lze zkoumat - Psychoanalýza – uveďte zakladatele, základní pojmy a základní myšlenky). - Co jsou to pareidolie, jak je lze užívat v psychologické diagnostice? - Co je to koučink? Jak se liší koučink od psychoterapie? Základní literatura: Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Noen-Hoeksema, S. (2012). Psychologie. Praha: Portál. – níže jako „Atkinsonová“ Rozsahy stránek jsou pouze orientační, mohou se také lišit u rozdílných vydání učebnice. Z PRVNÍHO BLOKU se mohou v testu objevit tyto pojmy: úvod do psychologie pojmy: psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, školní psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie, koučink/coaching; vztah k oborům: etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, sociologie, psychiatrie, filozofie; psychoanalýza, nevědomí, volné asociace, asociační experiment; behaviorizmus, paradigma S-R, podmiňování, primární a sekundární podnět; neobehaviorizmus, paradigma S-O-R, kognitivní mapy; kognitivní psychologie, kognitivní obrat, procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému; humanistická psychologie osobnosti: S. Freud, J.B. Watson, E.C. Tolman, I.P. Pavlov, V.E. Frankl Z DRUHÉHO BLOKU se mohou v testu objevit tyto pojmy: Základní psychologické směry a jejich historický vývoj Asocianizmus – David Hume; asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, příčiny-následku, podobnosti) Gestalt psychologie (tvarová psychologie) – vztah celek-část, gestalt zákony – figury/pozadí, dobrého tvaru (pregnantnosti) – uzavření, blízkosti; Kurt Koffka Literatura: Atkinsonová 24-36 (historické základy psychologie a její hlavní směry) vnímání i) Vnímání a čití ii) Anatomie a fyziologie zrakového vnímání - sítnice, obraz na sítnici, zraková dráha, zraková kůra iii) Iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test iv) Nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv) v) Konstantnost vnímání vi) Okohybné svaly, sakadické pohyby, fixace; eye-tracking Literatura: Atkinsonová (187-188; 197-199; 210-213; 549-551; kapitola „Vodítka pro vnímání hloubky“) paměť i) Základní druhy paměti - explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, deklarativní, nedeklarativní paměť ii) Teorie paměťových skladů – senzorická/ultrakrátkodobá (echoická, ikonická),krátkodobá, dlouhodobá paměť; iii) Vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení - kontext, emoce (paměť a posttraumatická stresová porucha), opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové, vliv představivosti (mnemotechniky zaležené na představivosti) iv) Zapomínání - vytěsnění; křivka zapomínání (Hermann Ebbinghaus); paměť a demence; Literatura: Atkinsonová (321-323; 326; 330-331; 336-346; 362-367; 282-285; 292-294; 302-304) Z TŘETÍHO BLOKU se mohou v testu objevit tyto pojmy: učení Druhy učení: i) Senzitiace, habituace, vtiskávání (imprinting, Konrad Lorenz) ii) Klasické podmiňování - primární (nepodmíněný) a sekundární (podmíněný) podnět/reakce, Ivan P. Pavlov iii) Operantní (instrumentální) podmiňování, Burrhus Skinner iv) Sociální učení (Albert Bandura) Literatura: Atkinsonová (234-245) Teorie sociálního učení: http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 myšlení a řešení problémů i) Myšlení a imaginace (analogové myšlení), myšlení jazykové (propoziční) ii) Kognitivní typy (verbalizéři vs. vizualizéři; závislost vs. nezávislost na poli – Herman Witkin) iii) Indukce, dedukce Atkinsonová – 238-331