Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Vnímání jako fotografování/zrcadlení? Zrakové vnímání – zrakový aparát Oko (čočka – sítnice) Zraková dráha Mozek – zraková kůra (týlní lalok) Obraz na sítnici: dvourozměrný („malířské plátno“), převrácený Výsledný vjem: trojrozměrný (obvykle), nepřevrácený Činnost okohybných svalů: sakadické pohyby Z toho všeho vyplývá: naše vnímání nemůže být jednoduchým zrcadlením. Vjemy musíme aktivně formovat, dotvářet, konstruovat. - JAK? Asocianizmus – řetězení asociací na základě styčnosti v prostoru styčnosti v čase podobnosti příčiny-následku • Gestaltizmus (tvarová psychologie) – „celostní“ výklad vnímání a myšlení; základní vztah figura-pozadí; zákon dobrého tvaru (pregnantnosti) na principu blízkosti, podobnosti, uzavření … • Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana Fakulta sociálních studií - vstupní strana ANd9GcSwHikIl1VSCpNs7Ve3YjQa35wlVZpVGLyuCCUGYcJP9Ma7ssa2 Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura - pozadí Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon „figura – pozadí“ -figura je neoddělitelná od pozadí, vnímáme ji vzhledem k pozadí - zde je proužek v jednom odstínu šedé Soubor:Gradient-optical-illusion.svg Příklad celostnosti zrakového vnímání: figura – pozadí -zde je celý proužek také v jednom odstínu šedé, ale je viděn jako proměnlivý, protože se mění odstín jeho pozadí Soubor:Kanizsa triangle.svg Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti File:Gestalt closure.svg Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - uzavřenosti File:Gestalt proximity.svg Příklad celostnosti zrakového vnímání: zákon dobrého tvaru - blízkosti Shrnutí: Asocianizmus – od jednotlivých počitků k celkovému vjemu Gestalt – od celku k částem (další příklad – melodie) Zrakové vnímání – iluze ANd9GcRF6sKTsVmZjXXUfKK6aKkSGvhiRWyyg2huL7OcCP5wJ7xaUbZYfA9TerI Zrakové vnímání – klamy Zrakové vnímání – pareidolie white-clouds Zrakové vnímání – pareidolie File:Hermann Rorschach c.1910.JPG Hermann Rorschach (1884-1922) Projektivní testy Vnímání – osobnost Projekce, projektivní test Zrakové vnímání – pareidolie Zrakové vnímání – pareidolie Zrakové vnímání – vnímání prostoru Obraz na sítnici je dvourozměrný. Vjem reality je však trojrozměrný, navíc dovedeme odhadovat vzdálenosti, poměrné velikosti objektů aj. O co se při tomto odhadování opíráme? „Nápovědi“ zrakového vnímání – monokulární, binokulární LINEÁRNÍ PERSPEKTIVA + GRADIENT TEXTURY ATMOSFÉRICKÁ PERSPEKTIVA STÍNOVÁNÍ panorama-mostu INTERPOZICE (PŘEKRÝVÁNÍ) OBVYKLÁ VELIKOST Tendence ke konstantnosti vnímání objektů ANd9GcQR4p2Smzo91J1gBM7cV5BdzpaqjL5f6MpNPtFRAigeqTVx3yIA Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU Eye-tracking Sakadické pohyby (sakády – fixace) ANd9GcQFArqmAjpYN0RM0tT6sy9Qb7vocQAtHeo35i088ykCkmOlfan- Old-Facebook-Profile-Eye-Tracking eye_tracking_1 Klinický výzkum – např. případy navráceného zraku, … Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU PAMĚŤ Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU PAMĚŤ Základní druhy paměti Explicitní – implicitní Deklarativní - nedeklarativní Sémantická – epizodická (autobiografická, …) PAMĚŤ Teorie sémantické paměti Teorie paměťových skladů (Atkinson, Schiffrin) senzorická p. (echoická, ikonická) krátkodobá p. dlouhodobá p. Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování - Míra opakování Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování - Organizace materiálu, propojenost jednotlivých částí Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování - Smysluplnost materiálu; možnost shlukování štěpů do smysluplných celků Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování 7 – 3 – 2 – 1 – 6 – 0 – 6 – 1 - 0 Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování 732 – 160 – 610 Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování - Kontext (místo, atmosféra, …) Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování - Emoce – např. PTSD (posttraumatická stresová porucha) Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování - Zapojení vlastní osoby (sebereferenční efekt) – využití v pedagogice, … Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování - ne/dokončenost úlohy, efekt Zeigernikové (např. soap opery) Dlouhodobá paměť a zapamatování Co ovlivňuje zapamatování -představivost; využití v mnemotechnice Dlouhodobá paměť a zapamatování Dlouhodobá paměť a zapomínání -Vytěsnění (Freud) - -Interference (proaktivní, retroaktivní) - Amnézie (retrográdní, anterográdní) Demence Hermann Ebbinghaus – zapomínání v čase Druhy učení -senzitiace, habituace - vtiskávání (imprinting), K. Lorenz - lorenz2 Druhy učení -Podmiňování primární - S primární R Druhy učení -Podmiňování sekundární - S primární R S sekundární R S sekundární nepodmíněná podmíněná Druhy učení -Podmiňování operantní/instrumentální (B. Skinner); aktivita organizmu, učení se na základě konsekvencí chování - děti, obsedantní chování (sportovci) - Druhy učení - Sociální učení (A. Bandura) - https://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 MYŠLENÍ Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU test Kognitivní styly: „verbalizéři“/verbálně analytický styl vs. „vizualizéři“/vizuálně analogový styl • H. Witkin – závislost x nezávislost na pol -např. test – umístit úsečku na protější stěně úsečku do vertikální polohy (bez ohledu na okolní rámec/pole) • Example_of_Perceived_Vertical • DEDUKCE Budu-li studovat soc-ped, budu ve svém zaměstnání pomáhat sociálně slabým Studuji soc-ped. ---- Budu ve svém zaměstnání pomáhat sociálně slabým • Každý savec má 3 oči. Kočka je savec --------------------- Kočka má 3 oči. • INDUKCE: Nosí-li někdo značkové oblečení, bude to snob. (… stereotypy, předsudky) Pes, den-noc ….