ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Jak absolvovat kurz? -Kombinovat přednášky a samostudium; porozumět věcem v kontextu; propojení teorie – příklady, experimentální doklady, aplikace -Materiály v ISu: prezentace, seznam probraných pojmů a témat -Literatura povinná a doporučená -Obezřetně s internetem; wikipedie; doporučené stránky v studijních materiálech -STUDIUM vs. UČENÍ -test: 60% -Průběžné cvičné zkoušení -Vyvarovat se: výtahů z druhé a další ruky, hesel, definic Experiment č. 1 •Strom • •házená • •hlína • •svízel • •škola • •žárovka • •divadlo • •psycholog • • Sigmund Freud (1856-1939) – metoda volných asociací Sigmund Freud, v roce 1920 Jak vyzvědět, co si někdo myslí v skrytu duše? Co je psychologie? Y psýché Co mají společného tyto situace? -První rande. - -Zkoumání, zda je 6-ti leté dítě zralé na školní docházku. - -Učení se na zkoušku z úvodu do psychologie. - -Zhodnocení, zda u depresivního pacienta není riziko sebevraždy. Psychologie - rozumění a předpovídaní lidského jednání Laická psychologie a vědecká psychologie Y biologie neurologie sociologie etnologie matematika/kybernetika/ekonomie filosofie psychiatrie etologie Jedna psychologie nebo mnoho psychologií? Jakým způsobem psychologie předpovídá jednání? historie, uměnovědy, … Y ANd9GcSHh4jbZzQfv_3eHCafwox-JVTzvlErw_5_k0dSAEAsu5IbKLMh Základní psychologické směry • Sigmund Freud (1856-1939) – metoda volných asociací Sigmund Freud, v roce 1920 PSYCHOANALÝZA Další psychologické směry? Další psychologické směry? - historicky: vydělení z filozofie BEHAVIORIZMUS NEOBEHAVIORIZMUS Po 2. světové válce: HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE - V.E. Frank; C. Rogers Po 2. světové válce: KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE PSYCHOANALÝZA BEHAVIORIZMUS NEOBEHAVIORIZMUS HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE Kognitivní psychologie – historické zdroje Lat. cognoscere – vědět, znát Asocianizmus, gestalt Behaviorizmus (S-R; J.B. Watson) E.C. Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“ - inspirace informatikou,kybernetikou, umělou inteligencí, lingvistikou, … Témata kognitivní psychologie čití vnímání paměť, mentální reprezentace Myšlení, rozhodování, řešení problémů pozornost vzestupné procesy (datově řízené) sestupné procesy (pojmově řízené) základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová metafora ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU • Atkinsonová a kol. (vydání z r. 2012) – s. 24-36 (historické základy psychologie a její hlavní směry) Obálka titulu Psychologie Domácí úkol – prostudujte: Pro zájemce: Povídka Karla Čapka o asociacích: Experiment Profesora Rousse http://ld.johanesville.net/capek-14-povidky-z-jedne-kapsy?page=7 Z prvního bloku se mohou v testu objevit tyto pojmy: úvod do psychologie pojmy: psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, školní psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie, koučink/coaching; vztah k oborům: etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, sociologie, psychiatrie, filozofie; psychoanalýza, nevědomí, volné asociace, asociační experiment; behaviorizmus, paradigma S-R, podmiňování, primární a sekundární podnět; neobehaviorizmus, paradigma S-O-R, kognitivní mapy; kognitivní psychologie, kognitivní obrat, procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému; humanistická psychologie osobnosti: S. Freud, J.B. Watson, E.C. Tolman, I.P. Pavlov, V.E. Frankl