PdF MU_2014, doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.d. PORUCHA CHOVÁNÍ – VÝVOJOVÁ DIMENZE Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy etiologie_ WHO, 2001 – kvality života, inkluzivních přístupů •biologické faktory nepředurčují vývoj chování v jasné a neměnné linii, •jsou to kvalita sociálního prostředí, sociálních vztahů a individuální postoje, sebedůvěra a kompetence, které určují, zda se rizika v osobnostní rovině jedince rozvinou v poruchu chování ¨ • • ¨ PCH podle „Definice Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání" (Kauffman, 2005, 2010) Odlišnosti v chování Limity v kompetencích Podmínky reakce v interakci reakce v emocích akademických sociálních předprofesních Nejde o reakce na stresující události z prostředí; vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou; přetrvává i přes individuální intervenci nejsou způsobeny věkovými, kulturními nebo etnickými normami školní výkon neodpovídá nadání dlouhodobé trvání může být v kombinaci s jiným postižením Porucha chování z perspektivy bariér pro kvalitu života > > > > > Sociální Předprofesní Řízení emocí, reakcí Akademické Učení, myšlení K O M P E T E N C E OMEZUJE OVLIVŇUJE klíčová osoba absence negativní vzor odmítání vylučování z přirozených sociálních sítí neúspěch ve škole záškoláctví rizika nadání snížená odolnost stresový faktor emocionální disbalance patologické vzorce chování konflikt historických a aktuálních socializačních požadavků chudoba zanedbání patologické chování rodičů odmítání střídání škol sociální nestabilita Triáda ve vývoji chování dětí s poruchami chování zkušenost osobnost sociální vlivy Zkušenostní řetěz sebevnímání chování (srov. Výrost, J. Slaměník, I. 2008) mindmap_Porucha_chovani.jpg Charakteristika poruchy chování z perspektivy bariér v učení a výuce (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009…) Znevýhodnění, sociální, zdravotní Dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky riziko riziko SVP SVP Charakteristika poruchy chování v perspektivě dysfunkčních sociálních dovedností, kompetencí ¨E_dotazník ¨376 respondentů – pedagogů ¨DD (48,6 %), DDsŠ (15,1 %) VÚ (36,2 %) ¨Běhounková (2012) Vnímání odlišnosti 3P strategie 10 P2250003 P2250002 Porucha chování v perspektivě žáka