MASARYKOVA UNIVERZITA
Pedagogická fakulta
Katedra Speciální pedagogiky
HAPTIKA JAKO KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM U OSOB SE ZÍSKANOU HLUCHOSLEPOTOU
Bakalářská práce
Brno 2009
Vedoucí práce Autorka práce
Mgr. Lenka Hricová Petra Sabová
Prohlášení
Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci zpracovala samostatně a použila jsem prameny uvedené
v seznamu literatury.
Souhlasím, aby práce byla uložena na Masarykově univerzitě v knihovně Pedagogické fakulty a
zpřístupněna ke studijním účelům.
……………………….
Petra Sabová
Poděkování
Ráda bych tímto poděkovala vedoucí bakalářské práce Mgr. Lence Hricové za veškerou pomoc, odborné
vedení, cenné rady a připomínky při zpracovávání bakalářské práce.
OBSAH
Úvod
...................................................................................................
........................... 5
1 Objasnění teoretických východisek
......................................................................... 6
1.1 Definice a klasifikace hluchoslepoty
....................................................................... 6
1.2 Etiologie a diagnostika získané hluchoslepoty
........................................................ 9
1.3 Legislativní rámec
...................................................................................................
. 11
1.4 Komunikační systémy osob se získanou hluchoslepotou .........................................
13
2 Haptická komunikace
............................................................................................... 16
2.1 Objevení a vývoj prvků haptické
komunikace.......................................................... 16
2.2 Doteky a haptika jako zdroj informací a součást komunikace ................................. 18
2.3 Haptika a taktilní komunikace
................................................................................. 19
2.4 Zkušenosti s osvojováním
haptiky............................................................................ 20
3 Haptika a
haptémy............................................................................................
......... 23
3.1 Důvody, cíle a metody výzkumu
............................................................................. 23
3.2 Původ a popis sociálně haptické komunikace
.......................................................... 24
3.3 Využití těla při komunikaci, analýza těla a pohybů ……………………………….26
3.4 Rozbor emocí, výrazů obličeje a chování …………………………………………28
Závěr
...................................................................................................
.......................... 30
Shrnutí ………………………………………………………………………………...31
Summary ………………………………………………………………………...........32
Seznam literatury……………………………………………………………………. 33
Seznam příloh
...................................................................................................
............ 36
Přílohy
Úvod
V bakalářské práci se zabývám oblastí, které naše odborná literatura nevěnuje zatím
příliš mnoho pozornosti, i když problematika komunikace jedinců se současným postižením sluchu a
zraku je aktuálním problémem. Hluchoslepota s sebou přináší řadu specifických situací. Je to
závažné kombinované senzorické postižení. Často se nejedná pouze o totální ztrátu zraku nebo
sluchu, ale o různé stupně sluchového a zrakového postižení. Je snížena schopnost komunikace,
získávání informací, navazování kontaktů, orientace v prostoru, atd. Spoluúčast hluchoslepých osob
na životě ve společnosti je podstatně snížena. Většina lidí se mylně domnívá, že hluchoslepota
znamená, že člověk vůbec nevidí ani neslyší. To je ovšem mylný názor, protože většina jedinců
s duálním smyslovým postižením má zachovány zbytky zraku nebo sluchu.
Protože jsem sama na začátku o hluchoslepotě moc nevěděla, rozhodla jsem se zaměřit pozornost
k této problematice a věnovat se jí ve své bakalářské práci. K tomu jsem navíc vybrala jednu
komunikační formu, kterou zpracuji podrobněji a více do hloubky. Jedná se o haptickou komunikaci,
kterou jsem vybrala záměrně, protože se o ní jako o komunikačním systému v česky dostupné
literatuře člověk téměř nedozví.
Bakalářskou práci jsem rozdělila do tří kapitol. V první kapitole se věnuji základním informacím o
hluchoslepotě, definici a klasifikaci pojmu hluchoslepota, etiologii hluchoslepoty podle doby
vzniku zrakové a sluchové vady, dle stupně a délky jejího trvání. Dále se zde věnuji legislativnímu
rámci hluchoslepoty a komunikačním systémům osob se získanou hluchoslepotou.
V druhé a třetí kapitole čerpám informace z anglického originálu knihy finské autorky Riitty M.
Lahtinen a podrobně se zde již věnuji konkrétnímu komunikačnímu systému – haptice.
Myslím, že tyto informace budou přínosné nejen pro osoby hluchoslepé a jejich rodiny,
ale i pro laickou veřejnost. Zejména spatřuji přínos i pro sebe, jelikož si ráda rozšířím své
obzory, vzhledem k tomu, že v české literatuře jsem se s tímto tématem nesetkala. V podstatě se
jedná o první zpracování této problematiky takto podrobně.
1 Objasnění teoretických východisek
Česká republika se až do roku 1992 příliš nezabývala problematikou hluchoslepých osob.
Rodiny s hluchoslepými dětmi neměly takové příležitosti a možnosti odborné pomoci při výchově svých
dětí. Děti, o které se rodina z jakýchkoliv důvodů nemohla starat, byly zařazeny do kojeneckého
ústavu a následně do ÚSP. Speciálně pedagogická centra se problematikou hluchoslepých nezabývala.
Ani pedagogicko-psychologické poradny nevedly evidenci těchto dětí. U spousty hluchoslepých osob
neexistovala ani úplná zdravotní dokumentace, často nebyla prováděna ani diagnostická vyšetření,
protože lékaři neměli v tomto směru žádné zkušenosti. V České republice neexistoval tým odborníků,
který by se touto problematikou zabýval. Hluchoslepota byla téměř neznámým pojmem pro řadu
odborníků. Počátky péče o hluchoslepé lze spojit se založením Společnosti pro hluchoslepé LORM
v roce 1992 (Ludíková, 2000).
LORM sdružuje hluchoslepé osoby, jejich rodiny a ostatní příznivce, zajímající se o
problematiku hluchoslepých. V současné době eviduje okolo 200 členů a cca 350 hluchoslepých
klientů. Pomoc poskytuje všem věkovým kategoriím hluchoslepých, i lidem, kteří jsou s nimi
v kontaktu nebo se zajímají o tuto problematiku (Hlaváčová, 2003).
1.1 Definice a klasifikace hluchoslepoty
Definice hluchoslepoty
Hluchoslepota je samostatnou kategorií, vyznačující se individuálním a specifickým
přístupem k osobě s tímto postižením (Hlaváčová, 2003). Ludíková (2000) uvádí, že
hluchoslepý člověk nemusí mít naprostou ztrátu obou smyslů. Termín hluchoslepota se vztahuje také
na jedince s částečným poškozením obou analyzátorů.
Mezi autory zabývajícími se hluchoslepotou existují rozdíly v přesné definici.
Jednotlivé definice pohlížejí na tento problém z různých hledisek. Podle Ludíkové (2000) hovoříme o
dvojím pojetí hluchoslepoty, jednak z hlediska lékařského a jednak z hlediska funkčního. Lékařské
definice se soustředí na stav zraku a sluchu, případně na funkčnost těchto smyslů. Typickými
příklady definic hluchoslepoty, které zdůrazňují lékařské hledisko, jsou definice polská a
francouzská.
„Polská definice chápe za hluchoslepého toho jedince, jehož optický úhel (zorné pole)
v lépe korigovaném oku není větší než 30 stupňů a jehož sluchové schopnosti mu umožňují přijímat
podněty stejné nebo silnější než 40 dB za určitých frekvencí řeči, to je od 500 do 4000Hz.“
(Ludíková, 2000, s. 11)
„Francouzská definice hluchoslepoty pojímá úplně hluchoslepé osoby jako osoby, které
v rovině sluchové mají průměrnou ztrátu sluchu větší než 70 dB v řečových frekvencích na lepším
uchu. V rovině zrakové mají zrakovou ostrost 1/20 nebo méně. V rovině neuropsychologické mají
chování autistické z důvodu senzorického strádání….“ (Ludíková, 2000, s. 11)
Funkční definice hluchoslepoty se zabývají člověkem jako celkem, na hluchoslepotu
pohlíží z hlediska vztahu postiženého k okolí, schopností komunikace s ním, možností jeho
socializace (Ludíková, 2000).
Velmi často používaným funkčním vymezením hluchoslepoty je definice severských států
(Norsko, Švédsko, Dánsko, Finsko a Island), která pojímá hluchoslepotu jako kombinaci sluchového a
zrakového postižení. Dle této definice mají osoby vážné problémy týkající se komunikace, získávání
informací a orientace v prostředí (Ludíková, 2000).
Hlaváčová (2003, úvodní strana) uvádí jako definici hluchoslepoty: „Hluchoslepým je
člověk se současnou vadou zraku a sluchu, jejichž kombinace výrazně ztěžuje komunikaci, přístup
k informacím a orientaci v prostoru.“
Ludíková (2001, s. 12) uvádí definici, ke které se přiklání Česká republika jako k tzv.
funkční definici: „Hluchoslepota je takové současné postižení zraku a sluchu, které je závažné do
té míry, že svému nositeli způsobuje problémy ve sféře psychické, sociální a v běžných situacích
všedního života. Je samostatnou kategorií, vyznačující se nutností individuálního a specifického
přístupu k osobám takto postiženým, a to ať již v otázce výchovy, tak následně v oblasti vzdělávání
a sociální rehabilitace. Takto postižené osoby tvoří různorodou skupinu, kde postižení každého
jedince závisí na délce projevu smyslového poškození a jeho stupni.“
Mezinárodní definice přijatá při založení Evropské unie hluchoslepých (EDBU):
„Hluchoslepota je jedinečné postižení, které je způsobeno různorodými kombinacemi sluchového a
zrakového postižení. Způsobuje potíže při komunikaci a sociální a funkční interakci a zabraňuje
plnohodnotnému zapojení do společnosti.“ (www.lorm.cz)
Klasifikace hluchoslepoty
Klasifikace hluchoslepých představuje velmi obtížný úkol. Nejsnazší klasifikace se týká
osob s totální a praktickou hluchoslepotou. Tato nejtypičtější skupina je však nejméně zastoupená
v celém spektru této kategorie. Častější jsou případy, kdy se nejedná o totální ztrátu zraku či
sluchu. Nejčastěji jsou hluchoslepí děleni do skupin podle stupně zrakového a sluchového postižení,
způsobu komunikace a podle věku, kdy k postižení došlo (Ludíková, 2000).
Hlaváčová (2003, s. 2) – dělí jedince podle stupně duálního postižení na:
· slabozraké nedoslýchavé
· nedoslýchavé nevidomé
· slabozraké neslyšící
· prakticky hluchoslepé
· totálně hluchoslepé
Ludíková (2000, s. 17) – řadí jedince s hluchoslepotou podle způsobu komunikace:
· skupina využívající slovní formu řeči – hluchoslepí, kteří plynule a kvalitně ovládají
slovní formu řeči
· skupina znaková – hluchoslepí upřednostňující znakovou řeč i přesto, že jsou schopni
slovně – řečového kontaktu
· skupina němých – hluchoslepí, kteří neovládají slovní formu řeči ani znakovou řeč
Ludíková (2000, s. 19) – dělí jedince do skupin podle doby, kdy došlo k postižení na:
· hluchoslepé od narození
· prvotně hluché se ztrátou zraku v raném období
· prvotně hluché s pozdní ztrátou zraku
· prvotně nevidomé s ranou ztrátou sluchu
· prvotně nevidomé s následnou pozdní, pořečovou ztrátou sluchu
· prvotně vidoucí a slyšící s následnou ztrátou sluchu i zraku v raném období
· prvotně vidící i slyšící s následnou ztrátou sluchu a zraku v pořečovém období
· prvotně slabozraké s následnou ztrátou sluchu
· prvotně nedoslýchavé s následnou ztrátou zraku
1.2 Etiologie a diagnostika získané hluchoslepoty
Etiologie hluchoslepoty
Existuje spousta příčin, které způsobují současné postižení zraku a sluchu. Etiologie
tohoto postižení je velice široká. Již bylo objeveno a popsáno přes padesát příčin, ale stále
zbývají příčiny, o kterých nevíme (Ludíková, 2000).
Dále Ludíková (2000) uvádí, že nejčastější příčinou hluchoslepoty v prenatálním období
jsou zarděnky, toxoplazmóza matky během těhotenství a také pohlavní choroby, které mohou vést ke
vzniku hluchoslepoty plodu. Častou příčinou vrozené hluchoslepoty v perinatálním období bývá
předčasný porod s nutností následného umístění dítěte do inkubátoru.
Podle Ludíkové (2005) je etiologie kombinovaných vad velice rozmanitá. Příčiny nelze
pokaždé určit jednoznačně, ale můžeme konstatovat, že se vyskytují ve všech obdobích života člověka
a nejtěžší případy mívají příčinu již v prenatálním období vývoje.
K nejčastějším příčinám získané hluchoslepoty patří infekční onemocnění, úrazy, progrese sluchových
a zrakových vad a infekční meningitida. (Ludíková, 2000)
Diagnostika hluchoslepoty
„Vstupní diagnostika je jednou z nejdůležitějších, ale současně nejobtížnějších fází
péče o hluchoslepé jedince.“ (Ludíková, 2000, s. 19)
Přinosilová (2007, s. 10) uvádí, že „diagnostika ve speciální pedagogice se zabývá
průběhem dosavadního vývoje jedince a snaží se zjistit příčiny možných vývojových odchylek
s ohledem na další rozvoj jeho osobnosti a uplatnění.“
Dále uvádí, že je potřeba i poznání následujících oblastí jako součást diagnostiky:
· jak se jedinec vyrovnal se svým zdravotním postižením
· jak jeho postižení ovlivnilo sociální prostředí, ve kterém žije
· jak působí sociální prostředí na člověka s postižením
· jak se tyto skutečnosti odrážejí v jejich vzájemné komunikaci a interakci
V oblasti speciální pedagogiky se diagnostika týká zdravotně znevýhodněného nebo zdravotně
postiženého jedince, jeho osobnosti a možnosti jeho výchovy a vzdělávání. U vad získaných v průběhu
života je význam diagnostiky v procesu rekvalifikace a resocializace (Přinosilová, 2007).
K diagnostikování hluchoslepých využíváme diagnostiky foniatrické, logopedické,
oftalmologické, neurologické, psychiatrické, pediatrické a další. Vysokou pozornost je nutno
věnovat i diagnostice struktury osobnosti, schopnosti poznávací a hlavně schopnost žít ve
společnosti, čili sociabilitu (Ludíková, 2000).
Oftalmologická diagnostika má za úkol určit druh a rozsah poškození zraku. Posouzení
zraku se děje za pomoci speciálních vyšetřovacích metod a elektrofyziologických testů. Klinické
testování se do jisté míry komplikuje vlivem ztíženého dorozumívání. Komplexní vyšetření by mělo
stanovit funkční stav oka, zrakového centra a nervových drah. K hlavním měřítkům klasifikace funkce
zraku patří zraková ostrost a zorné pole. K orientačním vyšetřením stačí běžné osvětlení, zatímco u
základního očního vyšetření je nutno využít osvětlení fokální. Oční lékař může na základě diagnózy
určit, jak oči ošetřovat, jaké používat osvětlení, jestli používat speciální optické pomůcky, apod.
Terapeutové používají kromě medicínských vyšetření i celou řadu jednoduchých technik a testů při
každodenních činnostech s hluchoslepými. Tyto poznatky vypovídají o tom, jak je hluchoslepý člověk
schopen využívat zrak v běžných situacích (Ludíková, 2000).
K vyšetření sluchu se u novorozenců a kojenců užívá zejména objektivní vyšetření
sluchu, což je celý komplex speciálních metod, nevyžadujících spolupráci dítěte během vyšetření.
Pro vyšetření stavu sluchu je možné využít různé nepodmíněné reflexy, jako například zornicový,
víčkový, orientační, kochleofaciální, Morův a další.
Mezi další vyšetřovací metody řadíme, např. ERA, BERA, CERA, OAE, EOAE, tympanometrie,
a další (Ludíková, 2000).
Vyšetření psychomotorického vývoje je podle Ludíkové (2000) stejně důležité jako
vyšetření zraku a sluchu. Nikde ve světě neexistují takové metody, které by jednoznačně a
objektivně stanovily úroveň psychomotorického vývoje hluchoslepého dítěte. Posouzení intelektových
předpokladů je velice komplikované. Přesto je důležité přesně diagnostikovat, provést diferenciální
diagnostiku, zda se jedná o organické poškození mozku v kombinaci s hluchoslepotou, nebo o
sekundární jev na základě senzorické a psychické deprivace.
Nejčastěji používanou vyšetřovací metodou pro stanovení základní diagnózy je
pozorování. K hluchoslepotě se jako k primárnímu postižení mohou přidružit další poškození, např.
tělesné. Potom je nutné zaměřit se v rámci diagnostiky i na další oblasti, které jsou postiženy
(Ludíková, 2000).
Výsledky prvotní lékařské diagnostiky stavu sluchového analyzátoru je potřeba průběžně
doplňovat a upřesňovat. To je možné opakováním vyšetření po určité době, ale i každodenním
sledováním dítěte v běžných situacích (Ludíková, 2000).
1.3 Legislativní rámec
S účinností od 8. prosince 2008 vyšel nový zákon pod číslem 423/2008 Sb., který může
zlepšit nebo ulehčit život sluchově postiženým lidem. Předseda vlády zde vyhlašuje úplné znění
Zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů, jak vyplývá ze změn provedených
Zákonem č. 384/2008 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob ze dne 20.
října 2008 (www.mvcr.cz).
Celá řada neslyšících, nedoslýchavých a hluchoslepých osob neměla zakotvené v zákoně ty komunikační
prostředky, které nejčastěji používali či ovládali jako jediný komunikační prostředek. Na přípravě
zákona se podíleli resorty školství, ministerstvo práce a sociálních věcí i zástupci nevládních
organizací (www.klubpratel.wz.cz).
V zákoně jsou nově zakotveny komunikační prostředky pro hluchoslepé jako například
Lormova abeceda nebo vibrační metoda TADOMA. Zároveň tento zákon zakotvil i práva hluchoslepých
osob (www.ceskatelevize.cz).
„Za hluchoslepé se pro účely tohoto zákona považují osoby se souběžným postižením
sluchu a zraku různého stupně, typu a doby vzniku, u nichž rozsah a charakter souběžného sluchového
a zrakového postižení neumožňuje plnohodnotný rozvoj mluvené řeči, nebo neumožňuje plnohodnotnou
komunikaci mluvenou řečí.“ (http://prepis.cun.cz)
Zákon vynechává pojem „znaková řeč“, mění i zákon o pedagogických pracovnících.
Doplňuje §22, kde bylo napsáno, že pedagogičtí pracovníci, kteří pracují se sluchově postiženými,
musí mít prokázanou znalost znakové řeči. Podle nového znění zákona musí mít prokázanou znalost
komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob (www.zakonycr.cz).
Co se týče vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR, mezi které patří
i hluchoslepota, realizuje se po dobu devíti (deseti) let v průběhu povinné školní docházky na dvou
vzdělávacích úrovních: základní vzdělávání poskytované základní školou a základní školou praktickou
a základy vzdělávání poskytované základní školou speciální (Bartoňová, Vítková in Pipeková, 2006).
Důležitý zákon zabývající se osobami s hluchoslepotou, se týká sociálních služeb. Zákon
č. 108/2006 o sociálních službách, který nabyl platnost dne 1. ledna 2007. O tento zákon se
usilovalo již od počátku 90. let. Tehdy byl tento zákon opakovaně navrhován, měněn a opět stahován
podle toho, jak se během posledních let střídaly vlády. Doposud byly sociální služby upraveny
zastaralou legislativou platnou ještě před rokem 1989. Za nejvýznamnější změnu, kterou zákon
přináší, považuje Zimermanová (www.lorm.cz) skutečnost, že si prostřednictvím příspěvku na péči
budou moci hluchoslepé osoby sami svobodně a aktivně rozhodovat o tom, jaké služby využijí, v jakém
rozsahu a u kterého poskytovatele.
„Sociální služba, jak říká zákon, je činnost nebo soubor činností, jimiž se zajišťuje
pomoc osobám v nepříznivé sociální situaci. Rozsah a forma pomoci musí zachovávat lidskou
důstojnost, musí působit na osoby aktivně a motivovat je k činnostem, které neprodlužují nebo
nezhoršují jejich nepříznivou sociální situaci, a musí zabraňovat jejich sociálnímu vyloučení.“
(Zimermanová, www.lorm.cz)
1.4 Komunikační systémy osob se získanou hluchoslepotou
Způsob komunikace s hluchoslepým člověkem závisí především na rozsahu jeho postižení.
Důležitým předpokladem je také doba vzniku postižení. Vliv na kvalitu komunikace má také například
prostředí, osvětlení, okolní hluk, počasí a psychický stav jedince.
„Komunikace (z lat. communicatio) znamená obecně lidskou schopnost užívat výrazové
prostředky k vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů.“ (Klenková in Pipeková, 2006, s.
105)
Podle Souralové (2000) se termínem komunikce rozumí sociální interakce, při níž dochází
ke sdělování a přijímání informací, které se realizují ve formě verbální nebo nonverbální.
Souralová (2005) dále uvádí, že schopnost komunikovat orální řečí je do jisté míry ovlivněna
stupněm duálního postižení, je ovlivněna zejména dobou, kdy došlo k postižení sluchu. Osoby
s převažujícím zrakovým postižením mají podmínky pro rozvoj řeči příznivější.
„Dysfunkce v komunikaci hluchoslepého dítěte jsou způsobeny nedostatkem vnějších
podnětů a informací z okolního světa. Tyto dysfunkce zpětně brzdí nebo omezují vývoj osobnosti, a
to po stránce emocionální, intelektuální i sociální.“ (Souralová, 2000, s. 11)
Jedinci se současným postižením sluchu a zraku mají velice omezenou možnost
běžné komunikace. To způsobuje zaostávání v rozvoji myšlení, citového i volního jednání. Výběr
jednotlivých komunikačních systémů závisí na stupni postižení, době vzniku, individuálních
potřebách jedince, jeho věku atd., a proto je velmi jedinečný. Při komunikování s hluchoslepými je
nutno mluvit pomalu a zřetelně. Sluch je často kompenzován sluchadly (Ludíková, 2001).
Ludíková (2000) upozorňuje na obtíže v komunikaci hluchoslepého. Ty bývají
způsobeny nedostatkem informací a vnějších podnětů z okolního světa, což ovlivňuje vývoj osobnosti.
Hluchoslepí využívají při komunikaci několik systémů. Specifické pro hluchoslepé osoby jsou
například taktilní znakový jazyk nebo Lormova abeceda.
Hlaváčová (2003) jako nejčastější komunikační systémy hluchoslepých osob uvádí znakový
jazyk, znakování ruku v ruce, daktylotiku, daktylotiku do dlaně, Braillovo písmo, tiskací písmena
psaná do dlaně, Lormovu abecedu, odezírání a vibrační metodu TADOMA.
LORM kromě těchto komunikačních systémů navíc uvádí mluvenou řeč, psanou formu,
taktilní znakový jazyk a k odezírání dodávají, že jde o méně využívanou formu komunikace, pro čtení
ze rtů musí mít hluchoslepá osoba zachované velmi dobré zbytky zraku (www.lorm.cz).
Jak uvádí Rosulková (in Štěrbová, 2005), majoritní skupina lidí s hluchoslepotou nejprve ztratí
jeden ze smyslů (sluch nebo zrak) a v pozdější době přichází i o druhý smysl. Předpokládáme, že
komunikace u této skupiny již byla vybudována. Z malé části tedy můžeme vycházet z formy
komunikace, například z mluveného slova, znakového jazyka, znalosti základních jazykových pravidel,
psaného slova, nebo znalosti abecedy. Takto hluchoslepé osoby ztrácí možnost používat zaběhlý
způsob komunikace a je nutná „rekvalifikace“ na jiný způsob komunikace.
Mezi nejužívanější komunikační systémy osob se získanou hluchoslepotou se řadí:
· mluvená řeč – velmi častý způsob komunikace u osob se získanou hluchoslepotou se zbytky
sluchu, při komunikaci je nutné mluvit pomalu a zřetelně, sluch je často kompenzován sluchadly
· psaná forma řeči – písemnou komunikaci využívají hluchoslepé osoby se zbytky zraku a sluchu
prostřednictvím psaného textu, počítače a mobilního či psacího telefonu pro neslyšící
· Lormova abeceda – Lormova dlaňová abeceda je vhodná především pro prakticky či totálně
hluchoslepé osoby a osoby se získanou hluchoslepotou, jednotlivé doteky do dlaně hluchoslepé osoby
odpovídají jednotlivým písmenům
· Braillovo písmo – je určeno hluchoslepým osobám s praktickou či totální slepotou. Kombinace
šesti bodů ve dvou sloupcích o třech řádcích tvoří jednotlivá písmena, která se čtou pomocí hmatu.
· Tiskací písmena psaná do dlaně – využíváno hluchoslepými se ztrátou zraku a sluchu
v pozdějším věku. Do dlaně hluchoslepého člověka se vpisují obrysy velkých tiskacích písmen.
· Prstová abeceda (daktylotika) – jedná se o komunikační systém pro hluchoslepé osoby se
zachovanými zbytky zraku. Nutným předpokladem je znalost českého jazyka a abecedy. V České
republice se používá prstová abeceda jednoruční nebo obouruční.
· Daktylotika do dlaně – upravená prstová abeceda, jež se umísťuje do dlaně hluchoslepého.
(www.lorm.cz)
V této kapitole jsem vymezila základní teoretická hlediska a pojmy týkající se osob
s hluchoslepotou. Je patrné, že jde o velmi složité postižení, což dokazuje fakt, že neexistuje
pouze jedno vymezení definice „hluchoslepota“, stejně jako není možné určit jednotnou etiologii,
diagnostiku ani komunikační systém, vzhledem k odlišné době vzniku, průběhu a jiných faktorů tohoto
duální smyslové postižení. V legislativě spatřuji pozitivní přínos pro osoby s hluchoslepotou,
v čemž mě utvrzuje fakt, že postupně dochází k novelizacím zákonů a jsou v nich zařazeny podmínky a
práva využitelná i pro osoby takto postižené.
2 Haptická komunikace
Vzhledem k tomu, že v české literatuře se toto téma téměř nevyskytuje nebo se vyskytuje
pouze okrajově, jednou či dvěma větami, byla použita literatura zahraniční, a z ní čerpány podklady
pro tuto formu komunikace osob se získanou hluchoslepotou. Jednalo se o překlad z konkrétní
zahraniční publikace.
2.1 Objevení a vývoj prvků haptické komunikace
„Když máte obojí (sluchové i zrakové) problémy, je to úplně jiný příběh… je to souběžný
proces, který musí být neustále posuzován, průběžně pozměňován a vždy aktualizován.“
Stiefel, D. H. 1991 (in Lahtinen, 2008,
s. 147)
Vývoj haptické komunikace souvisel se vznikem nových pojmů. Přenos či sdílení informací dotýkáním
se člověka na těle nazýváme doteky neboli haptika. Haptika je doplňkovou komunikační formou různých
verbálních forem komunikace, například mluvené řeči či znakového jazyka. Doteky souvisí s pohyby,
podílí se na funkčnosti a vnímání okolí a orientace v prostoru. Haptika se skládá z různých variací
doteků, které nazýváme v anglickém originálu „haptemes“. Bohužel zatím pro toto slovo neexistuje
doslovný překlad, proto budu užívat v této práci český ekvivalent haptémy. Pro jasnost významu
bychom tento termín volně mohli přeložit jako kontaktní prvky haptiky. Haptika a haptémy byly
rozděleny do dvanácti hlavních skupin. Základem pro tuto klasifikaci bylo prostředí, ve kterém se
haptika používala, charakteristické rysy týkající se konverzace, haptémy spojené s tělem a fyzické,
psychické, pohybové a fyziologické faktory. Do těchto kategorií se řadí dle přílohy (Lahtinen,
2008, s. 196):
· Haptika
· Záměr navázání kontaktu
· Čas a kontext
· Počet lidí zapojených v interakci
· Komunikace a komunikační kanály
· Společenský (sociální) prostor těla
· Kontaktní prvky související s rukou – tvary ruky, části ruky, apod.
· Kontaktní prvky související s rukou – umístění na těle
· Rozšířený prostor těla – faktory prostředí, situační faktory
· Pohyby související s kontaktními prvky – směr, rychlost, délka pohybu…
· Rozšíření významu
· Ostatní poznámky
(Lahtinen, 2008, s. 196, viz příloha č. 1)
Studie kontaktních prvků haptiky se liší od studií haptiky ve zdravotnictví, protože u haptiky jako
dotekové komunikační metody se přenáší sluchové a zrakové informace. Ve zdravotnictví je dotek
popisován jako bezprostřední kontakt, způsob předávání a přijímání informací, když vyjadřujeme
nemocnému, že s ním cítíme. Ačkoliv se tyto studie zabývají různými jevy, přece jenom mají některé
rysy společné. Jsou to např. trvání doteku, místo, tlak, rozsah, frekvence a opakování, akce,
rytmus, smyslové vnímání, načasování, držení těla, poloha člověka a další. Haptika připouští i
ústně vyjádřený úmysl a možnosti kombinování. Význam haptiky záleží na provedení pohybu a způsobu
předávání doteku. Zavádění používání haptického dorozumívání se rozšiřuje a je stále častější, díky
faktu, že se mohou lidé s hluchoslepotou dorozumívat i více částmi těla, než jen
rukama.
Používání haptiky je založeno na důvěře a respektování soukromí. Hluchoslepý člověk se vyrovná se
situací, pokud si je vědom situačních faktorů a přijímá informace o prostředí a jeho změnách. Je
vtažen do situací celým tělem a aktivně sbírá informace, v porovnání se slyšícími a vidícími lidmi,
kteří mohou rychle situaci vyhodnotit svým pohledem. Kontakt s okolním prostředím a prostorem je
také získáván mimo jiné pomocí haptiky. Sociálně haptická komunikace a orientace v prostředí se
zakládají na haptickém pozorování hluchoslepé osoby na svém vlastním těle, pozorování tělem, jiným
člověkem pomocí haptiky na těle hluchoslepého nebo vnímáním prostředí díky jinému člověku.
Haptika rovněž funguje ve tmě, v hlučném prostředí, i bez jakýchkoliv pomůcek. Její
opakované používání procvičuje chápání drobných informací přenášených dotekem. Využití haptických
doteků je praktické vzhledem k jejich přenášení různými částmi těla, což nám umožňuje informovat
hluchoslepého člověka, aniž tím přerušíme jeho právě vykonávanou činnost. Osoby používající haptiku
pak mohou být v kontaktu s několika lidmi současně a tím množství kontaktů vzrůstá. Oblasti pro
používání haptiky se rozšířily a kombinovaly. Směr, do kterého změna komunikačního kanálu
směřovala, se rozrůstá v komunikaci „tělo na tělo“
Vývoj haptiky vycházel z problémů v komunikaci a orientaci v prostředí, v nepraktických
situacích a nejistotě. Přijímání informací zbytky zraku a sluchu nebylo dostačující pro smíření se
se situací a získávání informací bylo obtížné a zdlouhavé. To vyvolávalo konflikty, nedorozumění a
frustrace. Prvotním cílem vývoje haptiky bylo najít funkční strategie, když řeč, taktilní prstová
abeceda a znaky byly pomalé, nepřesné nebo nefunkční.
2.2 Doteky a haptika jako zdroj informací a součást komunikace
„Smysl doteku není jen v našich rukou, ale všude na naší kůži. Je to smysl, který nás
udržuje v neustálém kontaktu s realitou.“
Alvarez Reyes, D. 1996 (in Lahtinen,
2008, s. 27)
V běžné komunikaci pracují všechny smysly jako komunikační kanály při přijímání a
vyjadřování informací. Vyjadřované informace jsou vysílány a přijímány různými částmi a smysly
těla, podporujícími sluch a zrak. Současné použití smyslových kanálů kombinované s různými
kódovacími metodami a specializacemi funkcí umožňují zefektivnit komunikaci.
Všeobecné principy interakce jsou také platné pro hluchoslepé osoby. I když komunikují
odlišnými metodami, tyto metody zahrnují samostatnost, nezávislost a zároveň verbální i
non-verbální strukturu informací. Někdy je interakce s osobami se získanou hluchoslepotou omezena,
vzhledem k jejich nedostatku v používání metod, odstupu nebo rušivým elementům v prostředí. Ačkoliv
se sluch a zrak oslabují, není to jen ztráta sluchu, co ztěžuje poslech, ale i hluk a ozvěna
v prostředí. Vidění komplikuje chatrné či příliš slabé a špatně nasměrované světlo, stejně jako
pohyb a akce objevující se za hovořící osobou. Ve společenských situacích funguje taktilní
komunikace mezi dvěma lidmi. Přímá komunikace současně s několika lidmi vyžaduje, aby fungoval
alespoň jeden ze smyslů, a to buď zrak dostatečný ke sledování znakování nebo dostatečný sluch
k rozumění mluvené řeči.
Dotek jako zdroj informací z prostředí studoval Katz na začátku 20. let 20. století. Po
něm studovali dotek i další autoři, jako například Révész nebo Gibson (Schiff a Foulke in Lahtinen
2008, s. 28). Klinický výzkum doteku začal ve 40. letech a postupně jej zpracovávalo mnoho
zahraničních autorů. Studie byly použity v neuropsychologii, kognitivní neurovědě, sociální
psychologii a psychoterapii. Výzkum doteku můžeme podle Lahtinen (2008, s. 28) rozdělit do tří
hlavních kategorií:
· Informace
· Pozorování v přirozených a uměle vytvořených situacích
· Kontrolované a zpracovávané oblasti a laboratorní studie
Dotek je rámcový koncept, který se rozlišuje na aktivní a pasivní. Pokud se kůže člověka dotýkáme
nebo po jeho kůži hýbeme předmětem, jedná se o dotek pasivní. Pokud člověk sám zkoumá daný předmět,
přijímá tak pohybové informace, čímž se jedná o dotyk aktivní. V tomto případě člověk vykonávající
pohyb hraje aktivní roli v dotýkání se předmětů. Pokud osoba při zkoumání předmětů dotekem používá
svaly, klouby a šlachy, jedná se o kinestetický systém.
Aktivní i pasivní dotýkání se kůže vyvolává smyslové vnímání. Kůže je složena z několika vrstev,
jejíž receptory reagují na dotek různým způsobem. Stimul vyvolaný dotekem je mechanický pohyb na
povrchu kůže. Receptory vnímají tlak, když dotek začíná a končí, vibrace, poklep, protahování kůže,
ale také svědění a lechtání. Jedná se o různé druhy stimulu vyvolané dotekem, k nimž můžeme zařadit
i ťukání, klepání, strkání, udeření a bodání. Některé receptory reagují rychle vzhledem k doteku,
jiné pomalu. Hmat je spojen s vnímáním pocitů, například pocitu tepla, chladu a bolesti, stejně
jako držení těla a pohybu.
Fyziologická struktura a funkce pohybů a kůže umožňuje komunikovat i tělem. Protože
celé tělo je pokryto kůží, člověk může vnímat informace dotekem na různých částech těla, a to i
přes oblečení. Navíc naše kůže vnímá všude, bez ohledu na hlučné prostředí a změny v osvětlení.
Používání doteků je nutné trénovat a člověk se musí naučit jednotlivé doteky
rozeznávat. Oblastmi poznávání jsou části těla používané při doteku, společenských situacích a ve
vztazích mezi lidmi.
2.3 Haptika a taktilní komunikace
Haptika je spojována s fyziologickým procesem vývoje hmatu.
„Haptický systém je komplexní struktura, složená z různých prvků. Nemá žádný specifický smyslový
orgán v běžném slova smyslu a jeho receptory jsou téměř po celém těle. Ruce a ostatní části těla
aktivně přijímají informace.“ (Gibson in Lahtinen 2008, s. 30)
Dotek má důležitý význam pro naši existenci. Aby člověk mohl přijímat haptickou informaci, musí být
fyzicky blízko předmětu.
Taktil (z lat. tactilis) je spojen s hmatem a informace získáváme dotekem. Taktilní komunikace je
založena na smyslovém vnímání. Haptika (z řec. hapten, haptikos, haptesthai) je založena na hmatu.
Obojí, haptika i taktilní komunikace mají podobný systém. Informace jsou přijímány kůží a hmatem.
Ačkoli Schiff a Foulke (in Lahtinen 2008, s. 31) definují a charakterizují taktil hlavně jako
pasivní dotek při dotýkání se člověka. Taktil je dotek a smyslové vnímání dotekem. Haptické vnímání
je dotek obsahující výraznou část pohybu při přenášení informací.
V tomto výzkumu je haptika silně propojena se sdílením informací z prostředí. Všeobecně je haptika
pojímána jako koncept a taktilní komunikace jako subkoncept. Taktilní komunikace není natolik
propracovaná, aby osoba se získanou hluchoslepotou mohla získávat dostatek informací.
2.4 Zkušenosti s osvojováním haptiky
„Musíme se naučit jak používat oči a uši všemi kolem nás a říct jim co si přejeme vidět
a slyšet.“
Alvarez Reyes, D. 1996 (in Lahtinen,
2008, s. 160)
Nácvik haptiky se soustřeďuje na pozorování doteku, tělesné rozměry i haptémy.
Jednotlivci si procvičují, jak rozpoznávat variace haptických doteků a jejich odlišnosti.
Osvojování si doteků spočívá v hodnocení komunikačních situací. U hluchoslepých osob je používání
haptiky spojeno se vzájemným používáním smyslů, jejich využití v různých situacích a v komunikaci.
Vzdělávání zahrnuje diskuse a cvičení, při kterých si osoby procvičují přijímání doteků, jak se
dotýkat a vyjádřit dotek.
Učení a používání nových metod je nepřetržitý proces. Kombinování vnímání různými
smysly může být na začátku matoucí. Plynulost haptémů v interpretaci ukazuje, jak důležité je znát,
zkoušet a poznávat tyhle prvky. To, zda pochopíme význam jednotlivých haptémů, závisí na
procvičování obojího – příjmu doteků i jejich vytváření. Je velmi důležité, aby haptický kontakt
výborně ovládali účastníci procesu komunikace. To závisí zejména na zvládnutí haptémů, jako např.
tlak doteku, rytmus, jeho rychlost a podobně. Například vyjádření informace ANO vnímáme podobně
jako informaci DÁT POZOR. Je velice těžké tyto dva podobné doteky rozlišit. Haptická komunikace se
nebude vyvíjet a nemůže být ani použita, pokud dochází ke zmatkům v jejím vnímání a vyjadřování.
Kvalita emocí může být vyjádřena například rychlostí pohybu a jeho tlakem. Tvary rukou
u haptiky se mohou měnit. Orientace ruky naznačuje vztah ruky jedné osoby a těla osoby druhé.
Haptické doteky se tvoří otevřenou dlaní, hřbetem ruky směrem k druhé osobě nebo prsty mohou
směřovat k příjemci doteku. Doteková plocha může být na vnitřní straně prstů nebo na hřbetu ruky,
beze změny významu. Haptický dotek může být tvořen jednou či oběma rukama. Některé situace a děje
vyžadují dotek oběma rukama, což umožňuje u dvou lidí vyjádřit a předat si nějakou informaci
současně. Někdy není důležité, kde pohyb začíná, například jestli pohyb „NE“ začíná zleva doprava
nebo použijeme více verzí tohoto pohybu.
Velikost a rozsah pohybu podle Lahtinen (2008, s. 163) závisí na:
· fyzické výšce tvůrce doteku
· rozsahu pohybu
· velikosti místa obdržení doteku
Fyzická výška tvůrce doteku je spojena s jeho tělesnými proporcemi, zatímco část těla, kterou
informaci předáváme, zahrnuje velikost doteku. Haptický dotek prováděn na rozsáhlé ploše nebo
pomocí rozsáhlého pohybu má silnější význam. Plocha, na které přijímáme informace má standardní
velikost při používání tzv. pohybu ruku v ruce, například velikost dlaně příjemce. Velikost pohybu
může být malá, střední nebo rozsáhlá. Kromě pohybu samotného je možné používat i jeho délku. Délka
pohybu může pokrývat celou paži nebo pohyb v rozsahu od ramene k rameni. Pokud haptický dotek
opakujeme a změníme jeho tlak uprostřed komunikace, znamená to, že dochází ke změně situace nebo
významu.
Dalším rysem pohybu je jeho trvání. Normálně vykonání trvá stejně dlouze jako rytmus
řeči nebo znakování nebo tak dlouho, než osoba vykonávající dotek dostane zpětnou vazbu od osoby,
která dotek přijímá. Ale rozeznáváme i pohyb dlouhý nebo krátký.
U haptiky význam některých slov spojujeme pouze s určitou částí těla, kde má daný výraz
hlavní umístění. Například při otázce „Kolik je hodin?“ se jedním prstem dotýkáme opakovaně na
zápěstí v místě, kde nosíme hodinky. V případě, že tentýž pohyb vykonáme na jiné části těla, mění
to jeho význam.
Pohyby vykonávané na těle mohou, ale také nemusí být viditelné třetí osobě. Jedná se o
tzv. skryté pohyby, krátké a neviditelné pro ostatní, kdy rozsah pohybu je tvořen nepatrně svaly.
Pohyb vykonaný pouze jedním prstem může znamenat důvěrnou výměnu doteků. Jeho viditelnost záleží na
rozsahu pohybu či vědomém skrytí před ostatními přihlížejícími. U zdravých osob by se to dalo
přirovnat k šeptání.
První část této kapitoly popisuje haptickou komunikaci, její objevení a vývoj. Dále haptické doteky
jako zdroj informací a součást komunikace hluchoslepých osob vnímané smysly, kůží a používáním
různých proměnných jako například pohyby, jejich rychlost, tvary rukou, intenzita doteků a další.
V podkapitole 2.3 je vysvětlen rozdíl mezi haptickou a taktilní komunikací. Z uvedeného vyplývá, že
ačkoliv obojí mohou postižení jedinci používat k dorozumívání, je přece jen haptická komunikace
propracována lépe, a proto se jeví jako vhodnější komunikační systém. V posledním bodě této
kapitoly rozebírám zkušenosti s učením se haptiky, kde se dozvídáme, jak je důležité se doteky
naučit používat zcela přesně a naučené vědomosti i nadále procvičovat.
.
3 Haptika a haptémy
V poslední kapitole bakalářské práce bude opět použit překlad publikace finské autorky
Riity Lahtinen. Jedná se o její disertační práci, jejíž celý název zní: Haptices and haptemes, a
case study of developmental process in social haptic communication of aquired deafblind people
(Haptika a haptémy, případová studie procesu vývoje v sociálně haptické komunikaci osob se získanou
hluchoslepotou)
3.1 Důvody, cíle a metody výzkumu
Cílem výzkumu autorky bylo jednak nasbírat informace o plnohodnotném využití doteku při
komunikaci mezi člověkem se získanou hluchoslepotou a „zdravým“ člověkem, se kterým je hluchoslepá
osoba ve vzájemné interakci, ale také nastudovat různé prvky této komunikace. Výzkum se zaměřil na
studium, definici a klasifikaci odlišných prvků doteků, na to, jak je informace zprostředkována
dotekem a různými částmi těla, stejně jako na sdílení doteku dvěma a více osobami. Samotný výzkum
trval 14 let. Jeho úkolem bylo analyzovat vývojový proces hmatu jako součásti komunikace mezi
hluchoslepými a „zdravými“ lidmi. Navíc materiál použitý ke vzniku této publikace o haptickém
systému zahrnuje příklady z každodenních komunikačních situací hluchoslepých osob a jejich
příbuzných a přátel kolem nich.
Změny v komunikaci hluchoslepých osob jsou spojeny s augmentativní komunikací, tzn.
komunikací podporující a nahrazující mluvenou řeč. Augmentativní komunikace je rapidně rostoucím
cílem studia oblastí týkajících se vzdělávání a rehabilitace. Změny v komunikaci osob se získanou
hluchoslepotou jsou spojeny se změnou v řeči nebo změnou metody řeči. Komunikace a slovní vyjádření
u dospělých osob se získanou hluchoslepotou často zůstává nezměněna, navzdory tomu, že smysly
bývají oslabeny, kdežto způsob přijímání informací se změní. Z pohledu hluchoslepých jde o způsob
přijímání informací, z pohledu slyšících a vidících se jedná o způsob produkování informací
s rostoucím používáním hmatu.
„Každá hluchoslepá osoba má individuální komunikační potřeby. Používá komunikační
metody a dovednosti, které odpovídají použití jejich vlastního a jiného jazyka.“ (Goode in
Lahtinen, 2008, s. 23)
Základní materiál výzkumu se skládá z dokumentace dvou hlavních respondentů (osoba se
získanou hluchoslepotou v dospělosti a osoba vidící i slyšící) a dále se v různých situacích na
výzkumu podílelo 22 hluchoslepých osob ve věku 20-70 let a šest slyšících a vidících osob ve věku
30-60 let. Ti se postupně učili a zkoušeli metody doteku v různých situacích doma, venku, na
národních a mezinárodních workshopech, aby se ověřily metody používání, získala se zpětná vazba a
mohla tak vzniknout tato publikace použitelná zejména pro další hluchoslepé osoby, jejich příbuzné
a osoby sdružující se kolem nich.
Pokud nějaká situace nefungovala, hledala se nová řešení, čímž se zpracování
prodlužovalo. Některé situace byly naplánované, jiné vznikly spontánně. Analýza takto získaných dat
měla dva cíle. Hluchoslepá osoba měla příležitost studovat akce a reakce opakovaně. Osoba vidící a
slyšící se soustředila na dekódování metod doteku.
3.2 Původ a popis sociálně haptické komunikace
Původ sociálně haptického přístupu se vyvíjel několik let jako funkční model, kterým
byly sbírány metody doteku. Sociálně haptický přístup zahrnuje sdílené jazykové zážitky a informace
z prostředí založené na doteku, pohybech těla a jejich orientaci. Sociálně haptická komunikace je
založena na používání doteku ve vzájemné komunikaci. V kontaktních situacích bude hluchoslepý
člověk postrádat informace viditelné, slyšené nebo vysílané tělem, proto potřebuje informace
z prostředí získat jiným způsobem.
Rychlé společenské informace
Společenské rychlé informace zahrnují informaci sociální, z prostředí a akci. Některé
informace byly rozšířeny, aby zahrnuly několik odlišných významů. V tomto případě může jedna
informace zprostředkovat „multivýznam“ výrazů. V každodenním životě znamenají společenské rychlé
informace funkční sdělení základní informace, čímž se kvalita komunikace zvyšuje.
„Když se hluchoslepý člověk soustředí na nějakou situaci, například mytí se nebo psaní na
klávesnici u počítače, druhá strana může sdílet informace použitím určitého doteku na dohodnuté
části těla, beztoho, aniž by musela být aktivita hluchoslepé osoby přerušena.“ (Lahtinen 2008, s.
55)
Rychlé společenské informace jsou praktické při tlumočení. Nejběžnější společenské rychlé informace
jsou „ANO“, „NE“ a „KÁVA“ (viz příloha č. 2).
Pokud opustíme místnost, aniž bychom informovali hluchoslepou osobu, nemusí tuto změnu
vzhledem ke svému postižení postřehnout, a potom je pro ni frustrující, když danou osobu hledá a
nemůže ji najít. Tuhle situaci řeší společenské rychlé informace označující místnosti v bytě.
Kuchyň může být například popsána jako „UMÝVÁNÍ“, ložnice jako „SPÁNEK“ atd. Pokoje mohou být také
na těle značeny kreslením počátečních písmen místností „K“ jako kuchyň, „L“ jako obývák (z angl.
living-room), atd. Takto může člověk opouštějící místnost upozornit hluchoslepého člověka informací
na paži nebo záda a přitom nepřerušuje jeho aktivitu.
Vyjádření vzhledu předmětu
V sociálně haptické komunikaci, vzdálenost, výška, velikost, množství, forma, délka,
hloubka a směr jsou vyjádřeny pomocí doteku a těla. Vzhled každého předmětu je specifikován popisem
zahrnujícím osobní zážitek. Slovní popis může mít také tělesný původ.
Vzdálenost může být vyjádřena několika způsoby. Může být odhadována přibližně pomocí
metrické soustavy. Tělem je vzdálenost měřena pomocí odhadu kroků a chůzí. Také může být vyjádřená
časově, například: „Budeme tam za pět minut.“
Délka cesty (výletu) se dá přirovnat k dřívějšímu prožitku, například: „Dostat se na bazén zabere
tolik času jako do místního obchodu.“
Výška se dá popsat ústně nebo ukázat na těle hluchoslepé osoby nebo na svém vlastním. Stupně výšky
ve vztahu k tělu příjemce jsou například v úrovni kolene, kyčle, hrudníku, ramene nebo hlavy. Výšku
lze také přirovnat k jiným objektům, například: „Ten kopec je tak vysoký, jako pětipatrový dům“
nebo „Je stejně vysoko jako klika u dveří.“
Velikost porovnáváme s běžnými předměty (talíř, vejce atd.), velikost oblečení a obuvi metrickým
systémem.
Množství sdělujeme číselně, například „Kolik lidí je v místnosti?“, odpovíme: „Místnost je napůl
plná/plná.“ kvůli představivosti hluchoslepé osoby. Číslem neudáváme přesný počet.
Tvary vyjadřujeme mluvenou řečí, znaky nebo kreslením. Základní tvary jsou čtverec, trojúhelník,
kruh, šipky a křížek. Tvary se podobají sami sobě. Při popisování oblečení, proužků, teček a
dekorací kreslíme přímo na tělo.
Hloubku porovnáváme tělem, například: „Voda je po kolena.“ Nebo metrickým systémem, například:
„Hloubka vody je 40cm.“
Směr orientace kreslíme nebo ukazujeme na těle hluchoslepého či na svém vlastním těle.
K popisu sociálně haptické komunikace se vtahuje také životní prostředí a prostorová orientace,
kreslení na tělo, vyjádření zájmů a dovedností, metody pohybu těla a zvláštní situace. Vzhledem
k rozsahu bakalářské práce byly popsány pouze základní informace původu a popisu sociálně haptické
komunikace a dvě kapitoly týkající se této části.
3.3 Využití těla při komunikaci, analýza těla a pohybů
„Čím více se učím, tím méně si myslím, že to umím, a čím více rozumím svým smyslovým
zkušenostem, tím více očekávám jejich nedostatky a jejich nepřiměřenost jako základ života.“
Keller, H. 1957 (in
Lahtinen, 2008, s. 34)
Individuální zónové oblasti doteku mohou být projednány z horizontálního a vertikálního
aspektu. Horizontální zahrnuje vzdálenost mezi lidmi, a používání jejich prostou kolem sebe. Kolem
každého člověka byly identifikovány čtyři různé zóny: důvěrná, osobní, společenská a celková
(všeobecná) lidská zóna. Do důvěrné a osobní zóny člověka vstupujeme pouze ve zvláštních situacích.
Zóny na těle mohou být vertikálně popsány jako společenské, souhlasné, citlivé a důvěrné.
Společenské zóny na těle se vztahují k rukám, pažím, horní části zad a k ramenům. Jsou to nejméně
senzitivní zóny a člověk vysílající informace nepotřebuje nutně k jejich dotýkání souhlas osoby,
která informace přijímá. Souhlasné zóny jsou ústa, zápěstí a chodidla. Citlivé zóny zahrnují
obličej, krk a přední část těla, které jsou zranitelné a vysoce sexuálně nabité. Tyto oblasti jsou
chráněny a normálně se jich člověk může dotýkat pouze v úzkém partnerském vztahu. Absolutní souhlas
je potřeba v dotýkání se oblasti intimní (důvěrné).
Analýza 24 různých základních prvků zpětné vazby byla založena na přijímaných a vysílaných pohybech
mezi hlavními respondenty výzkumu. Tyto pohyby byly rovněž vyfotografovány a nakreslené symboly
ukazují, o kterou část těla se jedná a kterým směrem je veden pohyb (viz příloha č. 3). Ve
stručnosti zde budou popsány některé z nich (Lahtinen, 2008, s. 84-108):
1. Potvrzení zpětné vazby hlavou s použitím zraku u osoby hluchoslepé – pro signál „ANO“ hlava
zdravé osoby kýve vertikálně nahoru a dolů (příloha 3, obr. 1). Pro signál „NE“ kýveme hlavou
horizontálně ze strany na stranu (příloha 3, obr. 2). Hluchoslepá osoba se zbytky zraku může vidět
osobu kývající hlavou za předpokladu, že je mezi nimi správná vzdálenost, výborné osvětlení, pomalu
prováděné pohyby a pohyb je vykonáván na jednom místě.
2. Potvrzení zpětné vazby hlavou s použitím ruky – hluchoslepá osoba položí svoji ruku na
obličej osoby provádějící pohyb hlavou. Tato situace se použije v případě, že dotyčný hluchoslepý
člověk nemůže dostatečně komunikovat sluchem ani zrakem. V tomto případě sedí hluchoslepá osoba za
osobou, která sdělení vysílá. Dá se použít například v tmavých místnostech nebo v sauně, při
sledování televize apod. (příloha 3, obr. 3, 4).
3. Potvrzení zpětné vazby s využitím taktilních znaků – použito v situaci, kdy poslech byl
ztížen a sledování znaků velmi těžké nebo nemožné. Tato situace se využívá, když obě osoby sedí,
stojí nebo jdou vedle sebe (příloha 3, obr. 5, 6).
4. Potvrzení zpětné vazby na ruce nebo předloktí spolu s mluvenou řečí – kdy zdravá osoba
provádí pohyb svojí rukou na hřbetu ruky nebo předloktí hluchoslepého člověka. Zde je zapojen zrak,
sluch i taktilní komunikace. Pohyby se provádí opakovaně celou rukou. „ANO“ ukazuje obrázek 7 a 8,
„NE“ obrázek 9 a 10 (příloha 3). Vzdálenost respondentů byla v tomto případě na délku paže.
5. Potvrzení rukou s použitím nástroje, například průvodcovská hůl – pokud není přímý fyzický
kontakt možný, je možné jej udržet nepřímo použitím nástroje nebo předmětu (taška, vozík). Zpětná
vazba probíhá hýbáním daného předmětu, který drží oba respondenti (příloha 3, obr. 11, 12).
Z dalších zpětných vazeb jmenujme například dotýkaní se těla tělem (např. chodidlo chodidlem – obr.
13, 14), potvrzení jedním prstem na hřbet ruky hluchoslepého (příloha 3, obr. 15, 16), zpětná vazba
na rameni nebo zádech (příloha 3, obr. 17) nebo při masáži nohou (příloha 3, obr. 18, 19).
3.4 Rozbor emocí, výrazů obličeje a chování
Signály zpětných vazeb jsou popisovány buď jako neutrální nebo zahrnující individuální
pocity. Tyhle takzvané neutrální odpovědi nepodporují významné emoční informace. Jsou používány
v běžných aktivitách. Při používání emocí jsou tyto stále více prohlubovány v momentu, kdy se
komunikační partneři znají déle. Na začátku vztahu, kdy se partneři teprve seznamují a začínají se
poznávat, probíhají emoce neutrální, postupně při hlubším vzájemném poznávání dávají najevo své
emoce intenzivněji, až se nakonec projeví úplně. Emoce jsou zprostředkovány zejména intenzitou
doteku. Objevují se emoční stavy propojené se zpětnou vazbou při doteku, například vyjádření doteku
unaveně, vesele, rozčileně, frustrovaně atd. Citlivost při přijímání a vysílání doteků roste. Pokud
se při haptickém kontaktu využívá i řeč mluvená, lze poznat emoce ve slovním vyjádření podle
intonace a hlasitosti zvuku.
Pokud mluví osoba hluchoslepá, pak osoba slyšící a vidící vnímá jeho emoční vyjádření
zrakem, sluchem a taktilně. Když mluví osoba slyšící a vidící, pak hluchoslepý člověk vnímá emoce
pomocí zpětné vazby dotekem a taktilně touto osobou. Oba spolu sdílejí emoce i v situaci, kdy je
kolem přítomno více osob.
Chování jiných lidí se pro hluchoslepého člověka stává „viditelným“, když obdrží
informace dotekem, vztahující se k danému společenskému chování a situaci. Tyto informace jsou
kresleny buď na záda, rameno, nohu nebo hřbet ruky. Emoce mohou být vyjádřeny i verbálně na začátku
věty. Pomocí doteků můžeme rozlišit například tyto emoce: požadavek (opakovaný hladící pohyb),
škádlení (opakovaný pohyb špičkou prstu), únava (těžký, pevný dotek), rozčílení (silný, vibrační,
pevný dotek), smutek (pomalý a těžký dotek).
Je těžké diskutovat s člověkem, který má u hovoru kamenný obličej, jehož tělo se nehýbe
a jehož hlas je monotónní. Mnoho hluchoslepých osob tenhle druh rozhovoru zažívá každodenně.
Navzdory hluchoslepotě by se měl zajímat o poznání, jak se mluvčí hýbe a používá svůj hlas.
„Když víte, jak jiní lidé jednají, je vždycky lehčí reagovat několika způsoby: usmějte se, ukažte,
že posloucháte, vyjádřete se očima, protože také hluchoslepý člověk může vyžadovat oční kontakt.“
(Lahtinen, 2008, s. 129)
V poslední kapitole bakalářské práce je zaměřena pozornost na cíle a důvody vzniku a intenzivního
vývoje tohoto nově zkoumaného haptického systému. Další část se věnuje popisu sociálně haptické
komunikace a jejích prvků. Následují příklady zapojení těla, pohybu a doteku při komunikaci
hluchoslepého a „zdravého“ člověka ve vzájemné zpětné vazbě a v různých situacích. Poslední část
rozebírá emoce a chování lidí ve vzájemné komunikaci.
Závěr
Při vypracování bakalářské práce jsem si rozšířila znalosti o získané hluchoslepotě, její
etiologii, klasifikaci a diagnostice. Dále jsem měla možnost seznámit se s novým komunikačním
systémem hluchoslepých osob – haptickou komunikací.
Veřejnost o problematice hluchoslepých osob moc neví a spousta lidí sdílí názor, že takto postižený
jedinec je úplně hluchý a slepý. Většina hluchoslepých má zachovány zbytky sluchu nebo zraku.
Hluchoslepý člověk se musí vyrovnávat s řadou problémů spojených s tímto postižením. Jedná se
převážně o změnu způsobu komunikace, obtíže v získávání informací o okolním prostředí a problémy
s orientací v prostoru.
Hlavním cílem této bakalářské práce bylo popsat a rozebrat haptickou komunikaci jako
dorozumívací systém osob se získanou hluchoslepotou ve vzájemné interakci s osobami „zdravými“.
V odborné literatuře na českém trhu se o této komunikační formě zatím nepíše, proto byla k jejímu
vysvětlení a popisu použita publikace finské autorky Riity Lahtinen z roku 2008. Jedná se o první
podrobnou analýzu této komunikace vůbec. Tato publikace vyhrála národní novátorskou cenu 2008,
kterou udělil Finský národní výzkum a Vývojové centrum pro péči a zdraví.
V první kapitole své práce se zmiňuji o problematice hluchoslepoty, její definici,
klasifikaci, etiologii, diagnostice a komunikačních metodách, a také o legislativním rámci.
Kapitola druhá a třetí je překladem anglického originálu Haptices and haptemes, a case
study of developmental process in social haptic communication of aquired deafblind people (Haptika
a haptémy, případová studie procesu vývoje v sociálně haptické komunikaci osob se získanou
hluchoslepotou).
Kapitola druhá pojednává o významu a objevení haptiky, vymezuje rozdíl mezi haptickou a
taktilní komunikací a zabývá se zkušenostmi s osvojováním haptických doteků.
Kapitola třetí informuje o původu sociálně haptické komunikace, využití těla při
komunikaci a rozebírá emoce vyjadřované ve vzájemné komunikaci osob hluchoslepých a „zdravých“.
Shrnutí
Hluchoslepota je duální smyslové postižení, které způsobuje obtíže v interakci a
komunikaci, při získávání informací a v prostorové orientaci.
Tématem bakalářské práce je haptika jako komunikační systém u osob se získanou
hluchoslepotou. První kapitola je věnována vymezení pojmu hluchoslepota, etiologii a klasifikaci,
diagnostice a komunikačním metodám. Jsou zde také uvedena současná legislativní opatření.
Druhá i třetí kapitola se týká haptiky a haptémů. V české literatuře se tato
problematika neobjevuje. Pro svoji práci jsem proto vybrala zahraniční publikaci Haptices and
haptemes, a case study of developmental process in social haptic communication of aquired deafblind
people, kterou napsala Riita Lahtinen.
Publikace je velmi přínosná především pro osoby s hluchoslepotou, členy rodiny a
přátele. Autorka spolu se svým partnerem přibližuje tuto problematiku na základě vlastních
poznatků.
Summary
Deafblindness is a dual sensory impairment, which causes difficulties in interaction
and communication, in obtaining information and in special orientation.
The topic of the final report is Haptices and Haptemes as a Communication System of the
People with Aquired Deafblindness. The first chapter is devoted to a definition of
deafblindness, etiology and classification, diagnostics and communication systems. There is also a
part about current legislative framework.
The second and the third chapters are related to haptices and haptemes. In the Czech
literature there are not books written on this item. So I chose a foreign literature Haptices and
haptemes, a case study of developmental process in social haptic communication of aquired deafblind
people for my final work, written by Riita Lahtinen.
This publication is very gained especially for deafblind people, their family members
and friends. The writer together with her partner clears up this topic according to their own
experiences.
Seznam literatury
Publikace
BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami na přípravu učitelů. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. Vydání. Brno:
Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0
HLAVÁČOVÁ, J. Hluchoslepí mezi námi. 1. Vydání. Praha: Občanské sdružení LORM – Společnost pro
hluchoslepé, 2003.
HORÁKOVÁ, R. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vydání.
Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0
KLENKOVÁ, J. Logopedie. 1. vydání. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9
KLENKOVÁ, J. Logopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vydání. Brno: Paido,
2006. ISBN 80-7315-120-0
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2003. ISBN
80-246-0329-2
KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum,
1996. ISBN 80-718-4239-7
KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. 2. doplněné vydání. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2
LAHTINEN, R. Haptices and haptemes, a case study of developmental process in social-haptic
communication of acquired deafblind people. 1. vydání. Essex: A1 Management UK, 2008. ISBN
978-0-9550323-1-8
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. 1. vydání. Praha: Scientia, 2000.
ISBN 80-7183-225-1
LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. 1. vydání. Praha: Scientia, 2001.
ISBN 80-7183-256-1
LUDÍKOVÁ, L.; SOURALOVÁ, E. Hluchoslepí mezi námi. Informační příručka pro veřejnost. Olomouc:
Katedra speciální pedagogiky Univerzity Palackého, 1993.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. Vydání. Brno: Paido, 1998.
ISBN 80-85931-65-6
PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. Vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN
80-7315-120-0
PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. 2. Vydání.
Brno: Paido, 2007. ISBN 978-7315-157-7
ROSULKOVÁ, P. Komunikace lidí s hluchoslepotou. In Štěrbová, D. a kol. Hluchoslepota, lidé s ní a
kolem ní. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1244-6
SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. 1. Vydání. Praha: Scientia, 2000.
ISBN 80-7183-226-X
ŠTĚRBOVÁ, D. Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. Vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005.
ISBN 80-244-1244-6
Hypertextové odkazy
Definice hluchoslepoty [online]. Datum poslední revize 9. březen 2009 [cit. 23. 3. 2009]. Dostupný
na WWW: < http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/definice-hluchoslepoty.php>.
Komunikační systémy osob s hluchoslepotou [online]. Datum poslední revize 9. březen 2009 [cit. 25.
3. 2009]. Dostupný na WWW:<
http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/komunikacni-systemy-osob-s-hluchoslepotou.php>
Televizní klub neslyšících-video [online]. Datum poslední revize 15. 12. 2008 [cit. 24. 3. 2009].
Dostupný na
WWW:.
WINTER, J. Novela zákona umožňuje neslyšícím a hluchoslepým osobám vybrat si způsob komunikace
[online]. Datum vydání 27. říjen 2008 [cit. 24. 3. 2009]. Dostupný na WWW:<
http://prepis.cun.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=11>.
Zákon č. 384/2008 Sb. [online]. [cit. 23. 3. 2009]. Dostupný na WWW:<
http://www.zakonycr.cz/seznamy/384-2008-Sb-zakon-kterym-se-meni-zakon-c-1551998-sb-o-znakove-reci-a
-o-zmene-dalsich-zakonu-a-dalsi-souvisejici-zakony.html>.
Zákon č. 423/2008 Sb., Úplné znění zákona č. 155/1998 Sb., o znakové řeči a o změně dalších zákonů,
jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 384/2008 Sb. [online]. [cit. 23. 3. 2009]. Dostupný na
WWW:.
Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob [online]. [cit. 24. 3. 2009].
Dostupný na WWW: < http://www.klubpratel.wz.cz/novelazakona08.html>.
ZIMERMANOVÁ, P. Průvodce zákonem o sociálních službách [online]. [cit. 25. 3. 2009]. Dostupný na
WWW:< http://www.lorm.cz/download/pruvodce-zakonem-o-socialnich-sluzbach.pdf>.
Další odkazy
www.lorm.cz
www.ticho.cz
www.klubpratel.wz.cz
www.hluchoslepota-deti.cz
Seznam příloh
Příloha č. 1: Dělení haptiky a haptémů (anglický text)
Příloha č. 2: Společenské rychlé informace (anglicky + česky)
Příloha č. 3: Analýza těla a pohybů – vybrané obrázky (názvy obrázků upraveny česky)
Příloha č. 4: Anglicko – český slovníček
PŘÍLOHY
Příloha č. 1
Dělení haptiky a haptémů
Příloha č. 2
Společenské rychlé informace
jsem tady ano ne
káva čaj telefon
počkej pokračuj Rád bych něco řekl
Kolik je hodin? podpis
pohotovost,
nebezpečí požáru, apod.
odcházím vracím se zpátky změna místa
kolem jsou lidé někdo přichází pokračuj v chůzi
Příloha č. 3
Analýza těla a pohybů – vybrané obrázky (názvy obrázků upraveny česky)
obr. č. 1: Ano – potvrzení hlavou obr. č. 2: Ne – potvrzení hlavou
obr. č. 3: Ano – potvrzení pomocí ruky obr. č. 4: Ne – potvrzení pomocí ruky
obr. č. 5: Ano – pomocí taktilních znaků obr. č. 6: Ne – pomocí taktilních znaků
obr. č. 7: Ano na hřbetu ruky obr. č. 8: Ano na předloktí
obr. č. 9: Ne na hřbetu ruky obr. č. 10: Ne na předloktí
obr. č. 11: Ano – s použitím nástroje obr. č. 12: Ne – s použitím nástroje
obr. č. 13: Ano – pomocí těla tělem obr. č. 14: Ne – pomocí těla tělem
obr. č. 15: Ano – prstem na hřbet ruky obr. č. 16: Ne - prstem na hřbet ruky
obr. č. 17: zpětná vazba na rameni či zádech
obr. č. 18: Ano – při masáži nohou obr. č. 19: Ne – při masáži nohou
Příloha č. 4
Anglicko – český slovníček
acquired získaná (ý)
adult dospělý člověk
aim cíl
analyze analyzovat, rozebírat
appearance vzhled, zevnějšek
approach přístup
area plocha
behaviour chování
body tělo
body positions pozice těla
both obojí
cane hůl
classification klasifikace, dělení
consist of skládat se z
common běžný
communication komunikace
confirm potvrdit
confusing matoucí
consent svolení
convey přenášet (informace)
dark tma
deafblind hluchoslepý
deafblindness hluchoslepota
description popis
development vývoj
devided rozdělen
different parts různé části
direction směr
distinguish rozeznat, odlišit
duration průběh
element prvek
emotions emoce
enable umožnit
environment prostředí, okolí
experience zkušenost
expression vyjádření
extension rozsah
face obličej
face-to-face tváří v tvář
facial expression výraz obličeje
feedback zpětná vazba
for instance například
function funkce
gained získaný
hapteme haptémy, kontaktní prvky
haptice haptika
hard of hearing nedoslýchavý
hearing sluch
hobbies zájmy, koníčky
horizontally horizontálně, vodorovně
important důležitý
include zahrnovat
instrument nástroj
intensity intenzita
interaction vzájemná vazba, působení
interuption přerušení
intimate důvěrný
learn učit se
length délka
lower arm předloktí
meaning význam
message zpráva, informace
methods metody
mood nálada
movement pohyb
need potřeba, potřebovat
nod kývnutí hlavou
noise hluk
object předmět
observing pozorování
orientation orientace
origin původ
palm dlaň
perceive obdržet
perception vnímání
personal osobní
pointers ukazatele
principles principy
refer to upozornit na něco
related to mít souvislost s
research výzkum
sense smysl
share sdílet
shoulders ramena
sight zrak
signature podpis
sign language znakový jazyk
size velikost
skin kůže
social sociální, společenský
source of informations zdroj informací
spatial prostorový
spatial orientation prostorová orientace
spoken language mluvená řeč
summary shrnutí
tactile taktilní
tactile communication taktilní komunikace
timing načasování
to observe pozorovat
to receive obdržet
touch dotek
towards směrem k
transmit přenášet
upper back horní část zad
various forms různé formy
vertically vertikálně, svisle