Specifika edukace u těžce vícenásobně postižených Edukace je výrazně ovlivněna: • Extrémně pomalým tempem vývojových změn • Specifika procesu učení vyplývají z vícenásobného postižení • Rozvíjení osobnosti začít co nejdříve, nejlépe ihned po identifikaci postižení • Mimořádná důležitost důkladné a dlouhodobé funkční SPD (detailní identifikace problémů) • Ve většině případů se nejdříve soustředíme na rozvoj motoriky, senzoriky a sebeobsluhy • Nevyhnutelná provázanost speciální edukace s procesem speciální stimulace • Úkoly speciální edukace uskutečňujeme v souvislosti s uspokojováním základních životních potřeb žáka • Musíme si uvědomit, že speciální edukační a stimulační aktivity často nevyvolají zpětnou vazbu • Edukační proces je výrazně ovlivněn narušenou a omezenou komunikační interakcí • Zdravotním stavem a aktuálním stavem práceschopnosti • Orientací na krátkodobé cíle • Realizací na základě individuálních tzv. „krokových programech“ • Využíváním speciálních pomůcek, často vysoce individualizovaných • Komplexní rehabilitací v souladu se společným cílem • Především kompetencemi speciálního pedagoga • Osobností speciálního pedagoga • Týmovou spoluprací • Překonáváním negativních názorů na potřebu edukace