• Řeč dětí s MO Symptomatické poruchy řeči • Narušená komunikační schopnost Symptomatické poruchy řeči • Dominantní • Symptom jiného, dominantního postižení, nemoci • Symptomatické poruchy řeči = narušená komunikační schopnost provázející jiné, dominantní postižení (Lechta) • SPŘ – vznik je podmíněn řadou etiologických faktorů, často dochází k vazbě mezi jednotlivými příčinami a následky. • Příčiny vzniku • Primární příčina – způsobí dominantní postižení, které je provázeno narušenou komunikační schopností (hluchota) • Primární příčina – (orgánové postižení mozku) způsobí dominantní postižení (MR) se sekundárně narušenou komunikační schopností. Primární příčina způsobí i paralelní postižení – vliv na komunikační schopnost • Dvě i více primárních příčin (slepota – vliv na komunikaci, rovněž i vliv prostředí) • Znaky orálního vývoje dětí s MO • F. Kábele – uvádí souvislost mezi poruchou hybnosti a poruchami řeči • Opoždění, nápadnosti ve vývoji orgánů • V období před-verbálního období lze sledovat odchylky • Těžkosti s dýcháním, sáním, chybí pudové žvatlání, hra s končetinami, mluvidly • Znaky orálního vývoje dětí s MO • Vývoj řeči je individuální • Záleží na postižení motoriky • Úrovni intelektu • Prostředí • Sekundární postižení • Podle zjištěné příčiny je zvolena metoda rozvoje komunikačních schopností • Znaky orálního vývoje - MO • Zaostávání orálních reflexů • Hypo/hyper senzibilita mluvních orgánů • Poruchy koordinace mluvních orgánů • Poruchy polykání • Hlasové nápadnosti – abnormálně vysoký, ostrý hlas/ slabý, • Znaky orálního vývoje - MO • Spasticita a nepotlačitelné mimovolní pohyby zabraňují vytvoření správné hlásky • Ztížena je schopnost automatizace a vytváření mluvních celků • Obtíže ve vytváření celých slov • U téměř ¾ dětí s cerebrální poruchou bývá zjištěna narušená komunikační schopnost • Vývoj řeči • ¾ dětí s MO mají nks různého stupně • MO – vznik v nejranějším období • Negativní vliv na celkový vývoj – vývoj řeči • Vývoj řeči je vážně narušen – dopad na psychický rozvoj (mentální retardace?) • Možnosti rozvoje • Dysartrie • Nejtěžší porucha komunikačních schopností • Porucha artikulace jako celku (Lechta) • Artikulace, dýchání, fonace, modulace (melodie, rytmus, tempo) • Příčina je v poškození inervace v období pre, peri nebo post natálním období • Výskyt dysartrie • Dýchání a fonace • Spatické formy - křečovité a mělké výdechový proud je nedostatečný – není vytvářena dostatečně znělá řeč • Dyskynetické formy – neuspořádané, narušení nepotlačitelnými mimovolními pohyby • Hypokinetická forma – nedostačující kapacita dýchání, nepravidelný rytmus, narušení škubavými pohyby • Fonace – (tvorba hlasu) postižena ve všech formách, nevýrazný hlas, stísněný, křečovitý, chraptivý, tlačený, chybí zpěvný hlas • Slinotok/ dysprosodie • Hypersalivace – příčina ve špatném polykacím reflexu • Narušeny jsou modulační faktory řeči, kolísavá intenzita hlasu, tempo řeči je zpomalené nebo zrychlené, porucha přízvuku • Klasifikace dysartrie (Sovák) • Mozečková – neuspořádanost mluvních pohybů, skandovaná – odsekávaná řeč, přehnané tempo a dynamika, zarážky v řeči • Dyskinetická forma – neuspořádaná mluva, žmoulavé pohyby jazyka – nezřetelná artikulace, poruchy hrudního dýchání • Hypertonická forma – ztuhlá řeč, bradyartrie • Kortikální dysartrie – vázne utváření složitějších mluvních celků, řeč je spastická, mlaskavé zvuky • Pyramidová – tvrdá, spastická, křečovitá řeč, zpomalené, nepřesné pohyby mluvidel, dítě nevysloví některé hlásky • Smíšená forma • Další poruchy a vady řeči u MO • Narušené koverbální (nonverbální chování) – zaleží na postižení, narušení komunikace, změny se střídají rychle, bez podnětu, příčiny nebo citového podkladu, u hypotonie jsou mimické svaly bez pohybu, chorea – úšklebky • Opožděný, omezený vývoj řeči • Koktavost a brebtavost • huhňavost • Projevy MO z pohledu logopedie • Logopedická péče * Včasný začátek * Zásada vývojovosti * Zásada reflexnosti (reflexně/inhibiční poloha) * Rytmizace * Komplexnosti * Individuální přístup * Pomůcky • Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentální retardací • Řeč mentálně retardovaných: • Je vždy značně narušena • Počátky řeči bývají opožděné • Verbální projev je změněný a zpomalený • Vývoj řeči je omezený a celkově opožděný. • NKS u MR vzniká na základě • Snížené mentální úrovně • Opoždění v PMV • Nedostatečná motorická koordinace • Časté poruchy sluchu • Nepodnětné prostředí • Anomálie mluvních orgánů (nedokonalá stavba mluvních orgánů, vadný skus, deformace čelisti, chrupu, rozštěpy) • Vývoj – stupeň MR • LMR – opožděný vývoj řeči, postupně mohou dojít ke schopnosti abstrahování a zevšeobecňování, řeč nemusí být nápadná • SMR – opožděný vývoj řeči (6rok), později se rozvíjí řeč může dosáhnout úrovně PSS, opakování (bez porozumění) – echolalie, více znají, než používají • Vývoj – stupeň MR • TMR – obvykle se nenaučí mluvit, řečové projevy na pudové úrovni • Neartikulované zvuky, narušení mimiky • Poruchy řeči u MR Typická kombinace: • koktavost s breptavostí • dyslalie s huhňavostí • dále echolalie • dysprosodie • poruchy hlasu • Dyslalie • Nejčastější u MR • Vadná výslovnost sykavek a vibrant • Hlásky retoretné a retozubné (P, F, V) • Někdy vynechávání hlásky na konci slov (zřejmě souvisí s labilitou koncentrace) • Při reedukaci je fáze fixace a automatizace hlásky je mnohem delší • Huhňavost • Vyskytuje se mnohem častěji, než u intaktní populace • Zavřená huhňavost: příčinou bývá zbytnělá mandle (adenoidní vegetace) • Otevřená huhňavost: vzniká nedostatečnou inervací měkkého patra. • Koktavost • Projevuje se poruchou tempa řeči • Poruchou dýchání • Dítě zadrhává, zajíká se • Mohou být přítomny koverbální doprovodné znaky • Častější výskyt u chlapců • Dysartrie • Často v kombinaci s MO • Narušení především v oblasti artikulace a fonace • Vzniká na podkladě organického poškození mozku. • Echolalie • Poměrně častá u MR • Mechanické opakování slyšených slabik, slov a vět • Obvykle bez pochopení smyslu • Dysprosodie • Porucha modulačních faktorů • Řeč je monotónní, nesprávná intonace • Řeč nápadně tichá • Nápadně pomalá, zrychlená, vzrušená • Častější výskyt u dětí s poruchou motoriky • Poruchy hlasu • Chraptivost • Zastřenost • Často hlas hluboký a drsný • Shrnutí • Vývoj řeči je závislý na stupni MR • Vývoj řeči je omezený a opoždění • U MR se nikdy nedosáhne jazykové normy • Nutná diferenciální diagnostika • Symptomatické poruchy řeči u dětí s vadami zraku • Zvláštnosti ve vývoji řeči: Vliv má období, kdy ke zrakovému postižení došlo • Po zafixování výslovnosti není postižení tak vážné • Před zafixováním výslovnosti je stupeň narušení komunikační schopnosti různý • Nevidomí: od narození nebo raného věku • Vývoj řeči opožděný • V kombinaci s MR hovoříme již o omezeném vývoji • Rozvoj KS zaznamenáváme až po nástupu do školy (kdy děti ovládnou Brailovo písmo) • Pokrok v obsahové i formální stránce řeči • Vývoj řeči • Narušena bývá dynamika vývoje řeči • Opoždění akcelerace • Vývoj řeči • Změny/formální specifika v utváření pojmů • Identifikace předmětů na základě odlišných vlastností • Dominují akustické a haptické znaky • Symptomatické poruchy řeči: • Nejčastější dyslalie: není možnost nápodoby, těžko diferencují hlásky M, N (u vidících zřídka), častá mezizubní (interdentální) výslovnost hlásek T, D, N • Koktavost • Breptavost • Huhňavost • Poruchy hlasu • Symptomatické poruchy řeči: Verbalismus • Není jevem neměnným • Ovlivňujeme speciálními výukovými metodami • Nutná konkretizace slovníku • Poskytnout množství praktických zkušeností • Využíváme všechny smysly (sluch, hmat, chuť) • Logopedická péče: Orientuje se na využití: • Sluchu • Hmatu • Speciální pomůcky (reliéfy mluvních orgánů, reliéfní obrázky, předměty ad.) • Ovlivňuje se rozvoj všech jazykových rovin. • Symptomatické poruchy řeči: Narušené koverbální chování: • Často neodpovídá komunikační situaci • Neumí mimikou vyjádřit veselí, smutek apod. • Tvář může být strnulá, amimická • Naopak nadbytečné pohyby mluvních orgánů • Mohou se objevovat kývavé pohyby celým tělem, pohyby rukama, grimasy. • Hipoterapie • Hipoterapie: • Název z řeckého slova HIPOS – kůň a THERAPIE – léčba • ČHS – Česká hiporehabilitační společnost • (od1.5.2011 – standardy kvality) • ČHS • 6 sekcí • Hipoterapie • Psychoterapie pomocí koní (PPK) • Aktivity a využitím koní )dříve LPPJ) • Parajezdectví • Terapeutické využití koní • vzdělávání • Terminologie • Hiporehabilitace – zastřešující název pro všechny aktivity a terapie v oblastech – kůň – člověk se zdravotním postižením/speciálními potřebami • Terminologie • Hipoterapie – obor hiporehabilitace. Metoda fyzioterapie využívající přirozenou mechaniku pohybu koně v kroku, využívá pohybvých impulzů programování motorického vzoru do CNS klienta – Koňský hřbet – balanční plocha – Provádí terapeut se speciálním vzděláním – fyzioterapeut, ergoterapeut výcvik v hiporehabilitaci • Hipoterapie: • kůň je terapeutický prostředek díky svému trojrozměrnému pohybu těla • při něm dochází ke střídání napětí a uvolňování těla pacienta ( je nucen se přizpůsobovat pohybové sinusoidě koňského hřbetu, a to i při své naprosté pasivitě) • jedná se o pokus souladu pohybu koně a pohybu pacienta • provádí se formou balančních cvičení (indikuje lékař, provádí fyzioterapeut) • Hipoterapie u MO • Svaly jsou nerovnoměrně zatíženy • Nespolupracují v rámci pravo/levého, předo/zadního propojení • Narušené je svalové napětí • Odchylky v držení těla • Pohyb koně – obdobné parametry s lidskou chůzí, je přenášen do pánve • Zdravý pohyb • Hipoterapie: • posazením pacienta na koně vyloučíme z aktivní činnosti DKK • pánev, páteř, trup, pletenec ramenní, HKK, šíje a hlava se uvolní k fyziologickým souhybům=dotváří obraz normální chůze • je to jediná metoda, která umožní jedinci „projít se“ • délka terapeutické jednotky 20 – 40 minut • pozitivní efekt je vyvolán během 2-3 měsíců s intenzitou 2 – 3x týdně • Indikace zejména u těchto diagnóz: Oblast ortopedie: • vrozené malformace končetin • anomálie páteře a hrudníku • stavy po zlomeninách končetin • amputace • Indikace zejména u těchto diagnóz: Oblast neurologie: • roztroušená mozkomíšní skleróza • svalové atrofie a dystrofie • mozková obrna • Indikace zejména u těchto diagnóz: Oblast psychiatrie: • psychotické stavy • LMD • depresivní nálady • neurózy • Hipoterapie • Cílená terapie, je vždy součástí komplexní rehabilitační péče • Odvíjí se od individuálních potřeb klienta • Účinky hipoterapie 1/ přímé působení • Vliv na pohybový systém(ovlivnění CNS) • Působení na psychickou stránku osobnosti, ovlivnění emotivity, pocitu nedůvěry, úzkosti, ovlivnění komunikace, sebevědomí, atd. • Účinek: • snížení svalové spasticity u hypertoniků • zlepšení koordinace, stability, motorických dovedností • větší psychická pohoda • rozvrh hipoterapie • 2x týdně • Délku určuje terapeut na základě aktuálního stavu klienta • 10-30minut po dobu 3 měsíců • Facilitační prvky v hipoterapii • Narušení patologických stereotypů, vliv na CNS – tvorba nových posturálních programů • Tvorba nových pohybových stereotypů, normalizace svalového tonu, koordinace pohybů, vnímání rovnováhy, úprava svalové dysbalance…. • Pohyb ramen proti pánvi (fyziologická chůze) • PPK – psychoterapie pomocí koní • Terapeutické působení na klienty pomoví koně a psychoterapeutických a pedagogických prostředků • Metoda psychoterapie • Využívá širokou nabídku možností prostředí okolo koně (stáje, kontakt, interakce) • Terapie s využitím koní • Terapeut kůň pacient/klient • Psychiatrická diagnóza • Jedna lekce 30-120min, 1-2x týdně • Terapie s využitím koní • Kontaktní terapie – seznámení s prostředím, poznávání koně, péče o koně, navázání kontaktu • Samotná hiporehabilitace – adaptace na jízdu, rovnováha..postupné zařazení složitějších cvičení • Pracovní terapie - nácvik pracovních dovedností • Sportovní aktivity • Aktivity s využitím koní • Oblast pedagogická, sociální (dříve LPPJ) • Metoda využívá prostředí stáje, kontakt s koněm, interakce jako prostředek motivace, aktivizace a vzdělávání lidí se speciálními potřebami