Etopedie v systému speciální pedagogiky – osnova Etopedie o vědní disciplína speciální pedagogiky, o zabývá se edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy n jako samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let 20.století n navazuje na vývoj v obecné pedagogice n reflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti ve vztahu k očekávanému chování Speciální pedagogika n Etopedie n Logopedie n Oftalmopedie n Psychopedie n Somatopedie n Surdopedie n Kombi n SPU Společné rysy Disciplíny speciální pedagogiky mají společný zájem – naplnění potenciality každého jedince Spolupracují nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd. Odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín o terminologie o charakter postižení jedince o segregační tendence Východiska etopedie 1. Individualizace výuky 2. Bio – psycho – sociální model funkčnosti 3. Perspektivní přístup k dítěti 4. Životní cesta dítěte Individualizace výuky o naplnění potenciality každého žáka o žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) – úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce charakteristik jedince, jeho prostředí a účasti a začlenění jedince … (WHO, ICF,2001) - viz. graf Perspektivní přístup o odpovědnost školské praxe za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností o cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál Životní cesta dítěte o respektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte o využití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí