Projevy dítěte s PCHE n Charakteristiky vyplývající z definice n charakteristiky dle klasifikace školské n Internalizovaná, externalizovaná PCH n ADHD, ODD Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? • vyvolávají v jiných nelibé pocity • provokují druhé k negativní reakci v chování • nebývají oblíbení mezi vrstevníky • málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách • ve škole zažívají neúspěchy v učení • v sociálních vztazích bývají často odmítání druhými, zažívají odcizení • svým chováním trvale rozčilují a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? • považují se za smolaře, za neúspěšné • mívají malé sebevědomí • jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle • opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací • převažuje u nich krátkodobá motivace • vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat • jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem • neumí se radovat z drobných úspěchů Porucha chování Postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně toto postižení: - Je něco víc, než přechodná a předvídatelná reakce na stresující události v prostředí - Se vyskytuje minimálně ve dvou prostředích, z nichž jedno souvisí se školou - Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, in Vojtová, 2008) PCH je nápadná kritérii: (Bower, in Vojtová, 2011) ¤ Neschopnost učit se ¤ Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy ¤ Nepřiměřené chování a emotivní reakce ¤ Celkový výrazný pocit neštěstí a deprese ¤ Tendence vyvolávat somatické symptomy Specifika dítěte s poruchou chování ¨ Emocionální oblast: ¤ negativní citové ladění, emoční labilita, citový chlad, hostilita ¨ Kognitivní oblast: ¤ odlišné uvažování a hodnocení situací, absence pocitu viny, narušené sebepojetí ¨ Sociální oblast: ¤ nefunkční rodina, odmítavé reakce okolí a vrstevníci s poruchami chování. ¤ lhostejnost, nedostatek empatie a další ¨ Akademická oblast: ¤ špatný prospěch, předčasné ukončení školní docházky, negativní interakce ve třídě, málo kvalifikovaní pedagogové a menší vzdělávací nabídka jako předpoklad neuspokojené potřeby poznávání (Matochová, 2012) Charakteristiky dle klasifikace školské (porušování norem i zákonů) n poruchy chování vyplývají z konfliktu: n krádeže, lhaní, záškoláctví n poruchy chování spojené s násilím n agrese, šikana, loupeže n poruchy chování související se závislostí n toxikomanie, gamblerství EXTERNALIZOVANÉ/INTERNALIZOVANÉ PROJEVY ADHD Definice (Berkley): ¨ ADHD je vývojová porucha charekteristická vývojově nepřiměreným stupněm pozornosti, hyperaktivity a imlulzivity. Často se projevuje v časném dětství. Tyto obtíže jsou často spojené s neschopností provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony a dodržovat pravidla chování... Subtypy ADHD: ¨ ADD + H – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou ¨ ADD no H – porucha pozornosti bez hyperaktivity ¨ ODD – Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování ¨ ADHD bez agresivity nebo s agresivitou Projevy: ¨ porucha pozornosti, ¨ impulzivita, ¨ hyperaktivita Jedinci s ADHD ¤ riziková skupina z hlediska antisociálního chování, ¤ Projevy: snížené výkony ve škole, agresivita, problémy při navazování kontaktů s vrstevníky, neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům, agresivní řešení interpersonálních problémů.Obtíže s udržením pozornosti. Jedinců s ADD ¤ Problémy v oblasti pozornosti (neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost )a v percepčně motorických úkolech (ne impulzivita a hyperaktivita) ¤ Projevy: tzv. denní snění, pomalost při provádění kognitivních operací a obtíže v navazování sociálních kontaktů, ve školním prostředí se projevují úzkostné rysy. ¤ více se objevují poruchy učení než u ADHD Termín ODD ¤ Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování ¤ Projevy: opoziční chování, agresivita, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola. ¤ Tato skupina má hodně společných rysů s ADHD. Ve skupině dětí s ADHD je asi 60% dětí s ODD. ¨ ADHD s agresivitou ¤ Projevy: nesnášenlivost, hádavost, nedostatek sebeovládání, časté antisociální chování (krádeže, rvačky…). ¤ Náročnější na intervenci, medikace ¤ Včasná intervence