Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) * Ústavní výchova * Nařizuje ji soud podle občanského zákoníku (dřív zákon o rodině) nebo podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže * Důvody: výchovné; sociální * Ochranná výchova * Nařizuje se podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže dětem 12- 18 let * Důvody * 12-15 let – čin, za který lze podle trestního zákona uložit výjimečný trest * 15-18 let – trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít větší efekt než trest odnětí svobody Umístění dítěte/ mladistvého do školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy * rodiče neschopni z různých důvodů zajistit podmínky pro zdárný vývoj dítěte v rodině * PCH - ohrožují zdárný vývoj dítěte * dítě porušuje zákonné normy – trestný čin * dítě mezi 12 -15 rokem porušuje zákonné normy - výjimečný trest * dítě trestně odpovědné porušuje zákonné normy - alternativní trest Legislativa * zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních * vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se stanoví podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Ústavní výchova x Ochranná výchova ÚV * nařízena soudem * určena pro nezletilé do 18 let (19; 26 let) * sociální důvody * zdravotnická a školská zařízení * dětské domovy * dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, * diagnostické ústavy a * výchovné ústavy) * základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte OV * uložena soudem, * 12. – 15. let: za čin, za který uložit výjimečný trest * 15. – 18. let jestliže splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody * uskutečňuje se ve školských zařízeních * dětské domovy se školou * výchovné ústavy * základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin - naplňuje skutkovou podstatu trestného činu Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy  1. diagnostický ústav  2. dětský domov  3. dětský domov se školou  4. výchovný ústav * děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let * poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření * zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Školská zařízení pro výkon ÚV a OV * Diagnostický ústav (DÚ) * děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců ( důvodem poruchy chování) * délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění, která vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu úkoly * diagnostické * vzdělávací * terapeutické * výchovné a sociální * organizační * koordinační * DÚ poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření * základní organizační jednotka - výchovná skupina – člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí * děti školou povinné chodí do tříd kde jsou vzdělávány podle vzděl.programů ZŠ, ZŠ praktické * pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou, diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání * ve třídě max. 8 žáků * po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením  1. zpět do rodiny  2. dětského domova - nemá závažné poruchy chování  3. dětského domova se školou  4. výchovného ústavu Dětský domov (DD) * zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou , které nemají závažné poruchy chování ve věku od 3 do 18 let ( do 26 let) * děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči * základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin * děti navštěvují školy mimo DD podle věku Dětský domov se školou (DDŠ) * děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou * umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky * nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje je přeřazeno do VÚ * základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin * ve škole třídy s max. počtem 8 dětí * vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální * žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků * podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků Výchovný ústav (VÚ) * mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV * dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ * plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální * základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin * ve škole při zařízení třídy s max.počtem 8 dětí * je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje * Praktická škola * Odborné učiliště * SOU * pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně- výchovná skupina Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík * nízká společenská kompetence, * nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání * nízký skór sociální integrace, * tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné, * vysoká míra kriminality, * muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy", * u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem. Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR * Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR) * Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR) * Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV) * Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR) * Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV) * Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 * Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči Literatura a zdroje * VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 * VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008 * Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů