SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ (okruhy závěrečnému testu) § Definice specifických poruch učení, terminologické vymezení. § Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). § Příčiny (etiologie) SPU. § Popis projevů SPU (nejen) v kontextu školního prostředí. § Charakteristika, příznaky a projevy ADD, ADHD, LMD. § Možnosti podpory a reedukace u žáků s AD/HD. § Deficity dílčích funkcí, screening SPU. § Depistáž SPU, práce učitele v běžné třídě základní školy. Školní dotazník. § Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody (přehled). § Legislativní rámec vzdělávání a poradenské podpory žáků s SPU v ČR. § Možnosti vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. § Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. § Specifika vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. § Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace, nápadnosti v chování aj.). § Základní informace o reedukaci SPU. LITERATURA BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN: 978-80-7315-232-1. BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN: 80-7315-120-0. Doplnění: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN80-210-3813-3. BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5. MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. ŠAFROVÁ, A.: Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN: 80-85931-65-6. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní, a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-8000-7.