Základy specifických poruch učení Podzimní semestr 2014: SPLBK_ZSU, SP4BK_ZSP7, SP4RC_ZSP7 Definice a základní pojmy Definice SPU „Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému. I když se porucha učení může vyskytovat souběžně s jinými formami postižení (jako např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emociální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitelé), není přímým následkem takových postižení nebo nepříznivých vlivů.“ (Matějček, 1995, s. 24) Základní pojmy Dyslexie → specifická porucha čtení; Dysgrafie → specifická porucha psaní; Dysortografie → specifická porucha pravopisu; Dyskalkulie → specifická porucha počítání; Dyspinxie → specifická porucha kreslení; Dysmúzie → specifická porucha hudebnosti; Dyspraxie → specifická porucha schopnosti vykonávat složité úkony. Terminologie · specifické vývojové poruchy učení, specifické poruchy učení, vývojové poruchy učení · Legasthenie, Lese-Rechtschreib-Schwierigkeiten, spezielle Lernprobleme, Teilleistungsschwächen · Learning disabilities, Specific learning difficulties, Specific learning disability · Výskyt: přibližně 2 – 4%, u chlapců až třikrát vyšší. Projevy jednotlivých SPU Dyslexie je specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Postihuje rychlost a správnost čtení, porozumění čtenému textu. · Problém s rozpoznáním a zapamatováním si jednotlivých písmen (např. b – d, s – z, t – j). · Problém s rozlišením zvukově podobných hlásek (např. a –e –o, b –p). · Obtíže při spojování hlásek v slabiku, slabik ve slovo. · Obtíže při čtení souvislého textu. Dysgrafie je specifická porucha grafického projevu, která postihuje zejména celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen. · Záměny tvarově podobných písmen. · Obtíže při dodržení liniatury, výšky písma, úpravy, · Žáci píší pomalu, namáhavě, neobratně. · Časté vadné držení psacího náčiní. Dysortografie je specifická porucha pravopisu, která nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, týká se pouze tzv. specifických dysortografických jevů, vynechávek, záměn tvarově podobných písmen v písemné podobě. Objevují se: · inverze, zkomoleniny; · chyby z artikulační neobratnosti; · nesprávně umístěné nebo vynechané délky samohlásek; · chyby v měkčení; · obtíže v procesu aplikace gramatického učiva. Tato porucha se často vyskytuje ve spojení s dyslexií a dysgrafií. Dyskalkulie je specifická porucha matematických dovedností. Porucha se týká zvládání základních početních výkonů. Dle charakteru poruchy rozlišujeme dyskalkulii: 1. PRAKTOGNOSTICKOU – narušení matematické manipulace s předměty nebo nakreslenými symboly; 2. VERBÁLNÍ – problémy při označování množství a počtu předmětů, operačních znaků, matematických úkonů; 3. Dyskalkulie 4. LEXICKOU – neschopnost číst číslice, čísla, operační symboly; 5. GRAFICKOU – neschopnost psát matematické znaky; 6. OPERAČNÍ – porucha schopnosti provádět matematické operace, sčítat, odčítat, násobit, dělit (projevuje se především při počítání delších číselných řad); 7. IDEOGNOSTICKOU – porucha v chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi. Dyspinxie je specifická porucha kreslení, která je charakteristická nízkou úrovní kresby. Dítě zachází s tužkou neobratně, tvrdě, má potíže s pochopením perspektivy a převedením své představy na papír. Dysmuzie je specifická porucha postihující schopnost vnímání a reprodukce hudby. Dítě si nepamatuje melodii, nerozlišuje a není schopno reprodukovat rytmus. Dyspraxie je specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony. Může se projevit jak při běžných činnostech, tak ve vyučování. Další symptomy doprovázející SPU 1. poruchy soustředění; 2. poruchy pravolevé a prostorové orientace; 3. poruchy sluchového vnímání, reprodukce rytmu; 4. poruchy zrakového vnímání; 5. poruchy řeči; 6. poruchy hrubé a jemné motoriky; 7. poruchy chování vznikající jako následek poruch učení. Etiologie SPU Etiologie SPU (dle Pokorné 2001) I. DISPOZIČNÍ PŘÍČINY · Genetické vlivy · Lehká mozková dysfunkce (LMD) a její vliv na vznik poruch učení · Odchylná organizace cerebrálních aktivit · Nepříznivá konstelace laterality, netypická dominance hemisfér II. NEPŘÍZNIVÝ VLIV PROSTŘEDÍ · Podmínky rodinného prostředí · Podmínky školního prostředí Etiologie SPU (dle Zelinkové 2001) 1. BIOLOGICKO-MEDICÍNSKÁ ROVINA · Genetika. · Struktura a fungování mozku – neurobiologie. · Oftalmokineziologie. · Cerebrální teorie. 2. KOGNITIVNÍ ROVINA (POZNÁVACÍ PROCESY) · Fonologický deficit. · Vizuální deficit. · Deficit v oblasti řeči a jazyka. · Deficit v procesu automatizace. · Deficity v oblasti paměti. · Kombinace deficitů. 3. BEHAVIORÁLNÍ ROVINA · Rozbor procesu čtení. · Rozbor procesu psaní. · Rozbor procesu chování při čtení, psaní a běžných denních činnostech. Specifické poruchy chování (LMD, ADHD, ADD) Definice LMD Jedná se o následek difúzního poškození mozku, které se projevuje funkčními odchylkami v oblasti motorické, intelektové, emocionální, volní a vegetativní. Projevují se psychomotorickým neklidem, psychickou instabilitou, změnou nálad, impulsivním jednáním, pohybovou neobratností – dyskoordinací. Etiologie LMD poškození mozku v období prenatálním, perinatálním nebo raně postnatálním; vliv genetických činitelů; metabolické poruchy; vliv těžkých kovů v krvi; nezjištěná etiologie atd. Projevy LMD 1. vnímání: poruchy zrakové či sluchové analýzy, syntézy a rozlišování, obtíže v prostorové orientaci, snížení citlivosti k bolesti; 2. rozumové schopnosti: nerovnoměrnost ve vývoji schopností, obtíže ve sféře tvarové představivosti, v grafických projevech, v bezprostředním zapamatování; 3. vědomí: abnormní nález na EEG; 4. regulace chování: hyperaktivita, neklid, hypoaktivita, převaha útlumu, nízká frustrační tolerance, afektivní záchvaty, impulzivita, poruchy koncentrace pozornosti, perseverace; 5. motorika: vývojová neobratnost, artikulační neobratnost, obtíže v mikromotorice očních pohybů či svěračů. ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) · porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou; · vývojová porucha charakteristická věku dítěte nepřiměřeným stupněm pozornosti, hyperaktivity a impulsivity; · obtíže jsou často spojené s neschopností dodržovat pravidla chování a provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony; · ovlivňují interakci dítěte s rodinou, školou a společností. ADD (Attention Deficit Disorder) · prostá porucha pozornosti (neobjevuje se hyperaktivita a impulzivita); · problémy v oblasti pozornosti a v percepčně-motorických úkonech – denní snění, pomalost, obtíže v navazování sociálních kontaktů, neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost, poruchy učení. ADHD s agresivitou · charakteristická je nesnášenlivost, hádavost, nedostatek sebeovládání, časté antisociální chování; · časté dysfunkční rodinné prostředí. ODD (Oppositional Defiant Disorder) · porucha opozičního vzdoru; · charakteristické je extrémní opoziční chování, agresivita, zvýšená hádavost, oslabená sebekontrola, opakované odmítání plnění požadavků dospělých; · chybu vidí v jednání druhých, ne u sebe; · poruchy ve vnímání a utváření sebe samého. Náprava ADHD · Farmakoterapie. · EEG-Biofeedback o specifická metoda pro posílení žádoucí aktivace nervové soustavy, o trénink pozornosti a soustředění, sebeovládání a sebekázně, zklidnění impulzivity a hyperaktivity. · Reedukace ADHD. Reedukace ADHD (nejen) ve školním prostředí 1. Pozitivní posilování spolu s mírnými tresty; 2. častá zpětná vazba; 3. jasné a stručné instrukce a pokyny; 4. jednoduché, splnitelné a krátké úkoly; 5. nediskutujeme o vhodnosti chování – daná pravidla; 6. vysvětlení spolužákům, kamarádům; 7. respektování stylu učení – globální styl (vnímá celek); 8. nácvik metakognitivních strategií; 9. sebekontrola a sebehodnocení; 10. optimismus a pevné nervy dospělých; 11. pravidelný denní režim, dostatek spánku, zdravá strava, pravidelná příprava na výuku, účast v zájmové činnosti. Poradenský systém z pohledu podpory žáků s SPU Legislativní úprava · Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů (vyhláška č. 116/2011 Sb. a 103/ 2014 sb.); · upravuje poskytování poradenských služeb a jejich obsah; · vymezuje činnost školských poradenských zařízení (PPP, SPC) a poskytování poradenských služeb ve školách. Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány zpravidla: 1. výchovným poradcem; 2. školním metodikem prevence; 3. školním speciálním pedagogem nebo 4. školním psychologem. Obsah poradenských služeb: · prevence školní neúspěšnosti; · primární prevence sociálně patologických jevů; · kariérové poradenství; · odborná podpora při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; · péče o žáky mimořádně nadané; · péče o žáky s neprospěchem; · metodická podpora učitelů. Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) · poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc při výchově a vzdělávání žáků; · děti a mládež od 3 do 19 let (ukončení střední školy); · péči zajišťuje speciální pedagog, psycholog, sociální pracovnice; · hlavní náplní práce PPP je diagnostika, intervence, nápravná (reedukační) péče, terapie a prevence. Dys-centra · Dobrovolná, nezávislá a nezisková sdružení občanů a právnických osob, která se zaměřují na problematiku SPU a CH; · služby poskytují dětem se SPU, jejich rodičům, pedagogům i široké veřejnosti v odpoledních hodinách; · spolupracují s PPP, poskytují péči formou individuálních sezení, skupinové terapie a relaxačních cvičení; · 1997 – vznikla ASOCIACE DYS-center. Diagnostika SPU Diagnostika SPU · je východiskem výchovně-vzdělávacího procesu a především reedukace; · cílem je stanovení: o úrovně vědomostí a dovedností, o poznávacích procesů, o sociálních vztahů, o osobnostních charakteristik, · dalších faktorů podílejících se na úspěchu/neúspěchu dítěte; · zaměřena na kognitivní a percepční funkce. 1. Prevence SPU Deficity dílčích funkcí Dílčí funkce jsou základní schopnosti, umožňující diferenciaci a rozvoj vyšších psychických funkcí (řeči a myšlení); v dalším vývoji jsou pak předpokladem, o který se opírá dovednost čtení, psaní, počítání i přiměřeného chování; deficity v dílčích funkcích vyjadřují oslabení základních schopností, které pak vedou k obtížím v učení a chování. 1. Diferenciace figury a pozadí (zaměření pozornosti). 2. Optická a akustická diferenciace. 3. Funkce intermodálního kódování. 4. Optická, akustická a intermodální krátkodobá a dlouhodobá paměť. 5. Funkce seriality. 6. Vnímání schématu těla a orientace v prostoru. 2. Diagnostika v běžné třídě ZŠ · Učitel provádí pedagogickou diagnostiku se zaměřením na úroveň vědomostí i psychických funkcí, které tyto vědomosti ovlivňují; · je třeba zaměřit se na zvláštnosti v projevech žáků a zaznamenávat je; · učitelovo zjištění může být východiskem pro speciálně pedagogickou diagnostiku na specializovaném pracovišti; · depistáž = cílené vyhledávání žáků s obtížemi. Školní dotazník Nová testová baterie pro ZŠ · Projekt PPP Brno Diagnosticko-intervenční nástroje jako prevence školní neúspěšnosti a podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. · V současné době je dokončována finální verze pro učitelskou veřejnost, probíhají první kurzy k zacvičení v práci s dostupným materiálem. · Přínos nové baterie: o určena přímo pro učitele ZŠ (vznikla i verze pro PPP), o normovaná na současnou populaci, o vedle diagnostiky i intervence (materiál pro nápravu). 1. Baterie pro předškolní věk, 1. pololetí 1. třídy. 2. Baterie testů týkající se matematiky (1. – 4. ročník). 3. Baterie testů týkající se českého jazyka (2. – 4. ročník) 3. Diagnostika na odborném pracovišti Diagnostika SPU v PPP · Na stanovení diagnózy spolupracuje speciální pedagog a psycholog, případně další specialisté (neurolog, foniatr, oftalmolog, pediatr). · Diagnostika se provádí nejčastěji v 1. nebo 2. roce školní docházky. Zdroje diagnostických informací · Nepřímé zdroje diagnostických informací: 1. rozhovor s rodiči, 2. rozhovor s učitelem, 3. rozhovor s dítětem. o → Zpracování osobní anamnézy, rodinné anamnézy, anamnézy prostředí. · Přímé zdroje diagnostických situací:speciální zkoušky, jejichž výsledky vypovídají o intelektové úrovní dítěte a jeho výkonech v jednotlivých percepčních oblastech. Vyšetření inteligence · Stanovení úrovně rozumových schopností; · kompetence psychologa; · standardizované testy – verbální a neverbální složka inteligence: · Wechslerův test (WISC III), Woodcock-Johnson International Edition (WJ IE), Amthauerův Test struktury inteligence, Ravenovy Progresivní matice; · diskuze o hranici inteligenčního kvocientu pro přiznání diagnózy SPU – IQ 85. Vyšetření čtení · Normované texty vypracované Z. Matějčkem (1987); · dítě čte 3 minuty → sledujeme: 1. rychlost (vyjádřena ČQ), 2. správnost (typ a kvantita chyb), 3. techniku čtení, 4. porozumění čtenému textu, 5. chování dítěte při čtení. · Sociálně únosné čtení – hranice 60-70 slov/ minutu Vyšetření psaní · Opis, přepis, diktát (volné téma); · srovnání písemného projevu z poradny a školních sešitů; · grafická stránky písemného projevu → tvar písma, dodržení liniatury, způsob sezení, držení náčiní…; · hodnocení pravopisu → analýza specifických dysortografických chyb a chyb pravopisných, cílem je odhalit příčiny chyb a stanovit způsob nápravy. Vyšetření matematických schopností · Tvoří specifickou součást inteligence; · sledujeme obtíže v matematické paměti, problémy se zaměňováním pořadí číslic, orientaci v prostoru, problémy při čtení a psaní čísel, poruchu v oblasti matematických operací atd.; · využívají se následující testy: o Barevná kalkulie, Kalkulie IV. (Novák 2002), o Číselný trojúhelník (Novák 1997), o Rey-Ostheriethova komplexní figura (Novák 1997), o Soubor úkolů k diagnostice (PPP Praha, není standardizován) Úroveň sluchového vnímání · Významný předpoklad pro zvládnutí psaní; · používá se: o Zkouška sluchové analýzy a syntézy (Matějček), o Zkouška sluchové diferenciace (Wepmann – Matějček, Zelinková), o Vyšetření měkkých a tvrdých slabik, rozlišení délky samohlásky, v předškolním věku Moseleyův test. Úroveň zrakového vnímání · zjišťujeme zrakovou percepci tvarů; · používá se: o Edfeltova Reverzní zkouška. Další speciální zkoušky · Vyšetření laterality: o Zkouška laterality (Matějček, Žlab). · Prostorová orientace: o Soubor specifických zkoušek – orientace ve čtverci, na vlastním těle, na osobě sedící čelem (Žlab). · Vnímání časové posloupnosti: o sluchové – Zkouška reprodukce rytmu (Žlab), o zrakové – např. pokračování řady čísel. · Vyšetření řeči: o v průběhu rozhovoru s dítětem, o opakování slovních spojení (tzv. specifické asimilace). Žák s SPU je ten, … · který má od počátku školní docházky obtíže při osvojování dovedností (čtení, psaní, počítání); · jehož výsledky školní práce jsou v rozporu s jeho rozumovými schopnostmi; · který netrpí závažnou smyslovou vadou, ani mentálním nebo tělesným postižením (psaní); · který má optimální podmínky pro školní práci; · jehož potíže neustupují, i když mu byla poskytnuta potřebná péče (obtíže odolávají běžným pedagogickým postupům). Osobnost žáka s SPU Školní zralost · je definována jako dosažení takového stupně vývoje, kdy je dítě schopno zúčastnit se vzdělávacího procesu. · Zralost: tělesná; kognitivní; emoční; sociální. · Orientační test školní zralosti (Kern - Jirásek). Variabilita vývoje u jedince s SPU Objevují se: 1. deficity v oblasti percepce (zrakové, sluchové); 2. motorické poruchy (koordinace očních pohybů, koordinace motoriky a kognitivních funkcí, manuální neobratnost a senzomotorická koordinace); 3. poruchy koordinace a integrace jednotlivých funkcí. Sociální a emocionální vývoj Obtíže v sociálních vztazích: · fyzická nezralost (ve srovnání s vrstevníky); · neadekvátní chování v sociálních situacích; · potíže v orientaci v sociálním chování; · narušení komunikačních schopností – problém s vyjadřováním, při reakcích na dotazy; · obtíže v sociálním učení (nepoučí se z chyb); · trpí často pocity úzkosti, frustrace, může být i hněv a agresivita → snížení sebehodnocení; · obtíže se zapamatováním a uspořádáním pořadí; · časté deprese. Psychosociální postavení žáků s SPU 1. Situace v rodině. 2. Postoje učitelů. 3. Postoje spolužáků. 4. Postoj žáka s SPU k sobě samému. Poruchy chování u žáků s SPU Primární symptomatologie: · poruchy pozornosti, · infantilní chování, · zvýšená vzrušivost. Sekundární symptomatologie: · jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení. · Nápadné chování u žáků s SPU 1. Obrané a vyhýbavé mechanismy; 2. kompenzační chování; 3. agresivita a projevy nepřátelství; 4. úzkostné stažení se do sebe. · Vzniká tzv. začarovaný kruh poruch učení. Vzdělávání žáků s SPU v systému školství v ČR Legislativa týkající se SPU Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů . Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů (vyhláška č. 147/2011 Sb. a 103/ 2014 sb.) Formy speciálního vzdělávání · Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., § 3: · Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami se vzdělávají: a. formou individuální integrace, b. formou skupinové integrace, c. ve škole samostatně zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (§ 5 g) – základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení), d. kombinací forem uvedených a) až c). Organizace péče a vzdělávání žáků se SPU Podmínky pro zařazení žáka do speciálního vzdělávání: · doporučení a výsledky odborného pedagogického a speciálně pedagogického vyšetření, · souhlas ředitele školy, · souhlas zákonného zástupce žáka. Formy vzdělávání a poskytování reedukační péče vychází z doporučení PPP, případně SPC nebo Dys-centra. 1. Individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy. 2. Individuální péče prováděná učitelem/ absolventem speciálního kurzu. 3. Třídy individuální péče, které jsou zřizovány při základních školách. 4. „Cestující učitel“. 5. Třídy pro žáky s poruchami učení a chování. Základní školy pro žáky s poruchami učení. 6. Individuální a skupinová péče v PPP, SPC, SVP. Speciálně pedagogická péče: rozvoj a posílení oslabených funkcí CNS a osvojení potřebných dovedností Zásady přístupu učitele k žákům s SPU · Při působení na jedince používat reedukační metody a postupy, využívat kompenzačních pomůcek, · vytvářet příznivé klima třídy, seznámit spolužáky i ostatní učitele s jinými způsoby práce, · umět rozpoznat skutečné vědomosti, dovednosti a znalosti žáka, s tím souvisí znalost speciálně pedagogické diagnostiky ze strany učitele, · vycházet z toho, v čem je žák úspěšný, a motivovat ho k činnosti, · vysvětlit žákovi, v čem spočívají jeho potíže, · citlivě vnímat reakci dítěte a zamezit stresujícímu prostředí, · řídit se platnými vyhláškami a zákony, · vytvořit konstruktivní spolupráci s rodinou, · v rámci integrace dítěte zajistit základní podmínky a speciálně pedagogický přístup, · spolupracovat s poradenskými pracovníky ve škole i s poradenským pracovištěm. Hodnocení a klasifikace · Upravuje Školský zákon a Vyhláška MŠMT č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů (vyhláška MŠMT č. 256/2012 Sb.). · Možnost klasifikace, slovního hodnocení či kombinace slovního hodnocení a klasifikace . · Hodnocení musí mít potřebnou výpovědní hodnotu pro žáka i jeho rodiče. Zásady hodnocení žáka s SPU 1. Vhodně vysvětlit ostatním žákům rozdílný přístup k hodnocení žáků s SPU, 2. umožnit dítěti zažít pocit úspěchu, 3. chválit za snahu, 4. hodnocení by mělo vycházet ze znalosti příznaků postižení, 5. nutné je zvýraznit motivační složku hodnocení, 6. hodnotit pouze jevy, které žák zvládl, 7. využívat různých forem hodnocení – bodové hodnocení, 8. doporučuje se upřednostnit slovní hodnocení, 9. specifický přístup k hodnocení uplatnit ve všech předmětech, kde se projevují příznaky postižení, 10. výkony dítěte hodnotit spravedlivě. Reedukace SPU Náprava SPU: · náročný, dlouhodobý diagnosticko-terapeutický proces; · cíl: odstranění nebo zmírnění potíží dítěte a zlepšení jeho psychického stavu; · musí odpovídat individualitě dítěte a typu poruchy; · vyžaduje značné úsilí ze strany dítěte, učitele, rodiny a dalších odborníků. Forma reedukace · Provádí ji speciální pedagog, učitel – absolvent speciálního kurzu, psycholog; · individuální nebo skupinová reedukace; · škola (běžná třída, třída individuální péče, dys-kroužek, třída pro žáky s SPU); · PPP (dys-skupinky); · Dys-centrum. Zásady reedukace · Reedukace vychází z rozboru příčin, z diagnostiky odborného pracoviště. · Reedukace navazuje na dosaženou úroveň dítěte bez ohledu na věk a na osnovy. · Předpokladem úspěchu je dobrý začátek, soustavná motivace. · Metody preferující multisenzoriální přístup. · Reedukace je individuální proces. · Reedukace vychází z pozitivních momentů ve vývoji dítěte. · Reálné hodnocení výsledků reedukace, reálné sebehodnocení. · Reedukace je zaměřena na celou osobnost dítěte.