Vašek DG: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, sociální znevýhodnění, hraniční pásmo až lehká mentální retardace Vašek pochází ze čtyř sourozenců, je nejstarší. Rodiče jsou absolventy ZŠ praktické. Rodina je zaměřena hlavně prakticky, s dětmi se rodiče do školy nepřipravují. Vzdělání nemá pro rodiče velký význam. Domácí přípravu si dle možností zajišťují děti samy, rodiče se školou nekomunikují nebo pouze písemně. Ve třetím ročníku byla u Vaška diagnostikována těžká forma dyslexie, dysgrafie a dysortografie. V mluvním projevu chlapce je nápadná dyslalie a dysgramatismy. Za svůj mluvní projev se stydí a nerad mluví na veřejnosti (i ve skupině spolužáků). Ve třídě patří mezi spíše submisivní žáky. Od počátku školní docházky bývá často terčem posměchu a šikany. Přes všechny tyto obtíže se ale chlapec do vyučování, dle svých možností, připravuje svědomitě. Často mu však chybí pomůcky nebo domácí úkoly. Schopnost koncentrace a udržení pozornosti je velmi slabá. Věra DG: Hydrocephalus Dívka je komunikativní. Řečový projev plynulý, občas hůře srozumitelný. Objevují se artikulační neobratnosti a agramatismy. Slovní zásoba přiměřená věku. Má problémy ve fonematickém sluchu a vizuomotorické koordinaci. Schopnost soustředění je výrazně narušena. I při individuální práci se soustředí pouze krátkodobě. Na nové situace se adaptuje dobře. Samostatná, potřebuje mírný dohled. Dívka se pohybuje samostatně, chůze o širší bázi, nejistá zejména v nerovném terénu. Manipulace s drobnějšími předměty pomalá. Patrná preference levé horní končetiny, koordinace narušena. Projevuje se zvýšený třes rukou, zvlášť při činnostech zaměřených na přesnost. Manipulační činnosti dívka přijímá s nadšením. Úchop tužky není narušen, ale tlak na tužku je zvýšený, linie čáry roztřesená. Obkreslování tvarů zvládá samostatně. Všeobecný přehled v jednotlivých oblastech je nevyrovnaný. Má vytvořenu schopnost zevšeobecňování a časové představy ve vztahu k činnostem.