Logopedie Případ č. 7: Jiřina Dívka s vývojovou dysfázií. Vykazuje nedostatky v percepční složce řeči, mluvená řeč je do jisté míry srozumitelná, fonematický sluch oslabený. Rozumové předpoklady v pásmu širšího průměru, nerovnoměrné rozložení verbální a neverbální složky intelektu. Při práci je patrné kolísání pozornosti, pomalejší pracovní tempo. Obtíže s porozuměním psanému textu. Odklad školní docházky, rychlá adaptace na školní prostředí. Přes nepozornost a obtížnou koncentraci dosáhla na 1. stupni dobrého prospěchu, aktivně se účastnila mimoškolních aktivit (výtvarný kroužek, hudební kroužek). Případ č. 8: Řehoř Žák, 13 let. Diagnóza koktavost. Zkřížená lateralita. Od čtyř let chlapec navštěvoval logopeda. Koktavost spojena s rychlým tempem řeči. Pokud si chlapec na rychlost dává pozor, řeč je plynulejší. Problém s komunikací nastává, když má oslovit osoby, které zná – pod psychickým tlakem se objevuje křeč, kterou nemůže překonat. Naopak v situacích jako jít do obchodu, vyřídit něco na poštu, jít do kina, divadla aj., mu zdravení problém nedělá, jsou pro něj přirozenou součástí života. Před cizím člověkem, mu nevadí, když se zakoktá. Chlapec je ve škole velmi komunikativní, inteligentní a úspěšný, skromný. Oblíbený v kolektivu spolužáků.