Psychopedie Případ č. 3: Mirka Žákyně s Downovým syndromem s intelektem v pásmu LMR. Adaptace na školu proběhla bez problémů. Na 1. stupni byl ve třídě asistent pedagoga, žákyně dosahovala mírně podprůměrných výkonů. U dívky se projevuje velmi mírné narušení jemné motoriky a grafomotoriky. Vývoj řeči lehce opožděn, má omezenou slovní zásobu. Projevuje se dyslalie a breptavost. Kontakt navazuje bez problémů. Pracuje pečlivě, svědomitě a se zájmem. Případ č. 4: Martin Vývoj chlapce je dle zprávy „nerovnoměrný, celkově opožděný, nejvíce v řečové složce, intelektuální úroveň odpovídá pásmu lehké mentální retardace“. Hygienické návyky má osvojeny, sebeobsluhu zvládá bez problémů. Je milý, přátelský, rád se pomazlí. Pokud chce, plní pokyny bez problémů, v opačném případě je třeba mu pokyn několikrát důrazně zopakovat. Převládajícím rysem je hyperaktivita, nesoustředěnost, těkavost. Řeč dyslalická, hůře srozumitelná. Slovní zásoba je částečně omezená, užívá parafrázie. Používá často agramatismy, špatně skloňuje. Neustále mluví. Po ročním odkladu školní docházky byl přijat do 1. třídy. Do kolektivu se začlenil rychle, snaží se vždy navázat kontakt nebo se zapojit do hry. Pokud chce nebo je o to požádán, rád pomůže při drobných činnostech, jako je utírání stolu, zametení podlahy apod. Rád se dívá na televizi, baví jej vycházky, jednoduché společenské hry, ve škole má zájem o učivo, rád píše, maluje, modeluje, cvičí.