SPU Případ č. 13: David Chlapec se specifickou poruchou učení, konkrétně se jedná o dyslexii v celém rozsahu, která je doprovázena poruchou pozornosti. Chlapec je bystrý, zvídavý, ale při navazování kontaktů se chová nejistě. Má vyhraněnou pravorukost a mluví česky. Výchovný styl v rodině je demokratický, rodiče se vzájemně podporují a respektují. Nedochází k vzájemnému podrývání autority. Vztah se sourozenci je v souladu s psychickým vývojem. Žák čte po slovech, obtížnější slova slabikuje a přečtený text reprodukuje jen stručně za pomocí otázek. Od třetí třídy je mu poskytována speciálně-pedagogická péče v PPP. Případ č. 14: Dana Diagnóza: specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie), dyslalie V průběhu první třídy se u dívky objevily velké potíže v chování, ve třídě se projevovala negativisticky až agresivně. Za značného úsilí se nakonec na školní prostředí adaptovala a začala spolupracovat. Na počátku druhého pololetí třetí třídy byly diagnostikovány specifické poruchy učení. Zpráva z vyšetření uvádí výskyt všech typů specifických chyb v diktátech, jejichž podklad tvoří především obtíže ve sluchovém rozlišování, zejména potom tvrdých a měkkých, znělých a neznělých slabik, a problémy se sluchovou analýzou a syntézou slov. Stále přetrvává nesprávný úchop psacího náčiní, přičemž písmo má dysgrafický charakter, je roztřesené a velikostně nápadné. Rovněž v kresebných zkouškách je výkon podprůměrný, kresba je značně nepropracovaná s nedokonalým vybarvením, obsahuje jen málo detailů. Žákyně je z naprosté většiny předmětů hodnocena výborně, chvalitebné se na vysvědčení objevují až od pololetí třetí třídy, a to z českého jazyka. Při vyučování bývá dívka zpravidla velmi aktivní, často se na něco ptá, hlásí se, když něčemu nerozumí. Žákyni je od počátku třetí třídy ve škole poskytována speciálně-pedagogická péče, a to formou reedukace poruch učení ve skupinách individuální péče.