Somatopedie Případ č. 1: Táňa Základní charakteristika: spinální svalová atrofie (SMA), rozhraní I. a II. typ. Dívka s nadprůměrným intelektem, zvídavá, zajímá se o knihy, má plány a přání do budoucna (studium, práce). Ve věku 6 let a sedm měsíců zahájila povinnou školní docházku v běžné základní škole. Kmenová třída byla umístěna do přízemí školy, škola byla vybavena plošinou a byly provedeny ještě další úpravy. Nutné bylo zřízení speciální místnosti pro relaxaci a polohování a také speciální toaleta. Žákyně absolvovala první stupeň základní školy s výborným prospěchem, nyní přestoupila na druhý stupeň. Docházku na 1. stupni absolvovala s podporou asistentky pedagoga, dívka má vypracovaný individuální vzdělávací plán (IVP). V současné době již není schopna ovládat motoriku nohou, paží a trupu, bez pomoci se nezvedne, bez korzetu nedokáže sedět, i s korzetem je doba sezení velmi omezená a je nutné časté střídání poloh. Pohybuje se pomocí elektrického vozíku. Případ č. 2: Tom Základní charakteristika: mozková obrna, hemiparetická forma Chlapec chodí samostatně, ale těžkopádně, koordinace pohybů narušena. Při delší chůzi (100 m a více) potřeba podpora. Manipulace s drobnými předměty narušena, dominantní pravá horní končetina, pomalé tempo. Mírně zvýšený tlak na psací náčiní, písmo je téměř nečitelné. Špatně snáší kritiku a pocit nejistoty, je úzkostlivý, má nízkou sebedůvěru. Chlapec je uzavřený, ale postupně se komunikaci otevírá. Reaguje adekvátně, v jednoduchých větách. Je patrná pouze artikulační neobratnost. Při pokusu o rychlé vyjádření nebo pod vlivem emocí se v řeči zadrhává. Slovní zásoba je chudší. Úroveň znalostí v jednotlivých předmětech výrazně nevyrovnaný, celkový prospěch průměrný. Hůře si vybavuje získané poznatky a potřebuje velký počet opakování, aby byla učební látka trvale fixována.