Surdopedie Případ č. 9: Soňa Diagnóza: oboustranná percepční sluchová vada v pásmu středně těžké až těžké nedoslýchavosti. Slovní zásoba a vyjadřovací schopnost na vysoké úrovni, vzhledem k stupni postižení i věku. Inteligence v pásmu nadprůměru. Přes dobré výsledky při testu školní zralosti, vzhledem ke sluchové vadě a tělesné a citové nezralosti rodiče požádali o roční odklad školní docházky. Ve věku 7 let a tři měsíce zahájila povinnou školní docházku v běžné základní škole. Kmenová třída byla akusticky upravena (záclony, koberec, nástěnky). Žákyně absolvovala první stupeň základní školy s dobrým prospěchem, nyní přestoupila na druhý stupeň. Žákyně je vzdělávána výhradně orální metodou. Ve škole komunikuje se spolužáky i s vyučujícími pouze orálně, bez další specifické podpory. Služby tlumočníka ani asistenta nepotřebuje. Po dvou hodinách však na ní začíná být znát únava, která se projevuje psychomotorickým neklidem. Má vypracován individuální vzdělávací plán a je hodnocena jako běžný žák. Nepoužívá žádné speciální pomůcky, kromě sluchadla. Případ č. 10: Simon Chlapci byl ve třech letech voperován kochleární implantát. Nepoužívá žádné další speciální pomůcky. Komunikuje orálně, za pomoci přirozených gest. Mentální schopnosti v hraničním pásmu, pozornost kolísavá. Je vnímavý, má zájem o plnění úkolů, na sociální úrovni je v normě, nesamostatný, neprůbojný, bojácný. Na dobré úrovni je jemná a hrubá motorika chlapce. Ve verbální komunikaci však velmi výrazně zaostává za ostatními dovednostmi. V řeči se vyskytují časté agramatismy. Má omezenou slovní zásobu, problémy s porozuměním.