Braillovo písmo Oftalmopedie Tom Vlašic Historie a vývoj slepeckého písma 1002936-Valentin_Haüy.jpg _e02a.jpg •Valentin Haüy •Charles Barbier de la Serre Lanadeterzi.jpg Francesco Lana Terzi Louis Braille download.jpg •(1809-1852) Louis Braill.jpg Louis_Braille_sketch.jpg TMP228.jpg Metodika výuky Braillova písma •Systematická hmatová výchova v předškolním •období, příprava na čtení a psaní Braillova •písma : • poznávání předmětů, třídění, navlékání, manipulace s vkládáním, tvarování, práce s papírem, modelování •Metodika výuky Braillova písma ve školním věku: • práce se šestibodem, figurkovou číselnou řadou, číselnou osou do 6, práce na ploše, práce s kolíčkovou kreslenkou, jednořádkovou (později třířádkovou) písankou, práce s „živou abecedou“, Pichtovým strojem. • Čtení běžné velikosti textu v Braillově písmu. Braillův kód TMP228.jpg 1 ● ● 4 2 ● ● 5 3 ● ● 6 Zápis RBP •Klasifikace strojů: •Pichtův PS: levoruční, pravoruční, obouruční •šířka válce – široký (B4) a úzký válec (A4) • (Tatrapoint, Blista, Minipicht, elektrický PPS) •Perkinsův - statický válec, pohyblivá psací hlava (USA) •PS s klávesnicí stejnou jako u kancelářského stroje – tiskne v BP (Jatraň, elektrický s pamětí) •Ruční zápis: Pražská tabulka • Seznámení s konstrukcí Pichotva psacího stroje •litinový rám stroje •hlava stroje – pod ní dochází k vypichování bodů •Klávesnice •pohyblivý vozík – jeho součásti jsou: • - válec s příklopnou lištou a prohlubněmi • - obslužné kolečko na otáčení válce • - přítlačný váleček • - kovová lišta a zarážky pro nastavení okrajů • - uvolňovač vozíku • - páčka na zpětný posun • Didaktika psaní na Pichtově stroji •postoj těla - optimální výška stolu, židle – rovná záda •postoj rukou - zápěstí uvolněné, předloktí neopírat o stůl •postoj prstů – prsty na klávesách mírně pokrčené, při stisku nezvedat ostatní. •mezerník oběma palci •prstoklad: obouruční: 3;2;1;M;4;5;6 •vést k energickému současnému stisku kláves •rytmické psaní Metodika zakládání papíru do stroje •Najít příklopnou lištu pomocí otáčení dřevěného válce a odklopit ji •1 ruka najde hlavu stroje, ve druhé papír •Zasune užší stranou pod hlavu •1. ruka přesune na obslužné kolečko a otočí směrem k sobě •2. ruka kontroluje správné přichycení a kolmost papíru •1. ruka navíjí papír na válec (k sobě) •2. uchopí papír za horní okraj a kontroluje konec navíjení • Metodika nastavení okrajů •Vyhledat kovovou lištu pro nastavení okrajů papíru a zarážky •Nejprve L ruka – stiskne L zarážku směrem k sobě + volně posune a pustí •P ruka totéž vpravo •Zarážka má být cca 1,5 cm od okraje papíru = 3 – 4 úhozy • Seznámení s prstokladem •Hmatem si prohlédne klávesnici •Oba palce volně položíme na mezerník (prostřední nejdelší klávesa) •Prsty L ruky (kromě malíku) – na klávesy •Prsty P ruky (kromě malíku) – na klávesy •Vysvětlit prstoklad: obouruční L ruka: 3;2;1; palce obou rukou M; P ruka:4;5;6 •Vyzkoušet stisk – sílu a energičnost stisku • Pravidla pro zápis v šestibodovém písmu •body: prefix pro velké písmeno (6,234,1,1345 – Jan) •5,6 prefix pro řetězec velkých písmen (platnost ukončí mezera, interpunkční znaménko nebo jiný prefix) (56,136,234,1 – USA) •prefix pro malé písmeno v řetězci velkých písmen • (56,245,136,145,5,1235,3 - JUDr.) •3456 číselný znak – označuje číslo nebo řetězec čísel (tvořen písmeny a – j a obsahující čárky a tečky). Ukončen mezerou nebo kterýmkoli nejmenovaným znakem (3456,1,15 – 15). •Více na http://www.teiresias.muni.cz/czbraille/ Proces čtení RBP •vnímání bodů (hmatové čití, diferenciace) •vnímání znaku (analyticko – syntetická činnost - odlišení od jiných znaků) •ztotožnění s písmenem •spojování znaků do slabik a slov •pochopení významu slov, slovních spojení a vět = abstrakce a •konkretizace, analýza a syntéza •zrychlování, snižování počtu chyb • Slabikáře •Slabikář Krchňáka (50.léta) - každá kap. 5 písmen dle abecedy, na začátku vynechává písmena s háčky (pro začátečníka hmat. náročné) •Slabikář Součkův (70.l.); nevhodná vazba (zavíral se) • sloupkový systém - vychází z levého sloupce + kombinace • nedodržuje systém důsledně • Respektuje didaktiku: písmeno, slabiky, slova ze 3, 4, 5.ti písmen, věty •Slabikář Ličkových(Slovensko, 80.l.) kvalitní tisk, podobná písmena v 1 lekci – snadná zaměnitelnost, chyběly orientační prvky •Slabikář Šarbachův a Součkův – dotáhl Součkův systém do dokonalosti (v 1. lekci: L,V,P,R,Ý,Q; slova: pýr, výr, prvý, vrýpl..) • - hmatově náročné ve slovech • - vysoká podobnost písmen v 1 lekci • - při psaní nerespektuje princip od jednoduchého ke složitějšímu (ý, q) • - používá nesmyslná slova – neulehčí čtení domýšlením •Slabikář pro ZŠ pro nevidomé –Ž. Borisová a kol. (řádky od začátku husté) • Pomůcky využitelné pro čtení a psaní Braillova písma •Pichtův psací stroj • •Pražská tabulka • • • • •Slepecký papír • •Dymo kleště 27.jpg braille1-300x224.jpg 20130619162349_4_-_podskupina_DYMO.jpg Kopie č_ - PA143923.JPG •B Kostka •Figurkový šestibod •Písanka kolíčková jednořádková/třířádková • figurky-.png jednoradek.png triradek.png B-kostka.jpg •Braillský řádek •Braillská tiskárna •Eureka •Aria(mluvící zápisník s • Braillskou klávesnicí) •Počítače •Softwarové a hardwarové •Programy (firma ACE design) • – OKO ( odečítač winmonitor) • •Pomůcky a firmy na: •http://www.sons.cz/ opristupnostiwebuslukasemmarvanem-1.jpg 44-braillska-tiskarna.jpg Použité zdroje • •SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Dostupné na WWW: http://smykal.ecn.cz/publikace/kniha08.htm • •FINKOVÁ D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání •osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2011. ISBN978-80-244-2742-3. •http://www.teiresias.muni.cz/czbraille/ •http://www.sons.cz/ •http://www.tyfloservis.cz/ •Zápisky z přednášek hodin tyflopedie • 13, 135, 1345, 15, 14