Metodika Lilli Nielsen Monika Smejkalová Specializace: VV Oftalmopedie Lilli Nielsen •Dánská psycholožka a speciální pedagožka •Vyrůstala se 4 nevidomými sourozenci •více než 40let se profesně zabývala problematikou zrakově i kombinovaně postižených •Přednášela po celém světě •Speciálně pedagogická poradkyně v Národním institutu pro nevidomé a slabozraké děti a mládež v Dánsku •Státní vyznamenání – Rytířský řád Dannebrog (Dannebrogordenen) •Autorka mnoha publikací a odborných článků problematice postižených Lilli Nielsen Dr.Phil (*21. 12. 1926 †24.6.2013) LNielsen.gif Lilli3-300.jpg Metodika AKTIVNÍHO UČENÍ •(Active Learning) •Filozofie: •„Je-li dítěti poskytnuta příležitost, aby mohlo aktivně samostatně věci prozkoumat a ohledat, dítě si osvojí dovednosti, které se stanou součástí jeho osobnosti.“ (Nielsen, L., 1998) • •Dítě se učí z vlastních zážitků, zkušeností •Dítě se samo učí postupné kroky ke zvládnutí dovednosti • Uplatnění metodiky •Kojenci a děti se zrakovým postižením (nevidomí a slabozrací) •Jedinci s kombinovaným postižením více vadami •Jedinci opoždění ve vývoji • Podmínky učení •Vnitřní proces •Schopnost hýbat se, manipulovat s předměty (kinematické pohyby) •Schopnost učit se se odvíjí od dosažené vývojové úrovně •Možnost vykonávat činnost vlastním nejvýhodnějším způsobem •Dostatek času a možností opakovat činnost k potvrzení téhož výsledku •Možnost porovnání své zkušenosti (rozdíly, podobnosti, nové rozdíly co jsou již v paměti, třídit, zobecňovat) •Co nejvyrovnanější vývoj •Uspokojení potřeby sdílet vlastní zájem a prožitky, zážitky (vzájemný kontakt) • • • Nácvik a výuka x Aktivní učení •Striktní zaměření na jednu činnost •Nabádání a vedení činnosti dospělým •Značné soustředění na činnost •Selhání nebo nedosažení požadovaných výsledků •Nedostatečná motivace (rodiče/ vychovatelé, dítě) •Hodnocení dítěte, ne metody •Nepřijetí dovednosti - neosvojení •Závislost na druhé osobě při provádění úkonu •Učení prostřednictvím činností •Uspokojení vlastních potřeb •Využívání dovedností k dalšímu výchovnému působení •Dítě se samo učí kroky směřující ke zvládnutí dovednosti •Min. vývojová úroveň 3 let • Pohyb dítěte se zrakovým postižením Stereotypní pohyby Stejnorodé reakce ztráta zájmu o pohyb pasivita/agresivita ztráta nabyté dovednosti hýbat se Podmínky aktivního učení •Navázání na vývojovou úroveň dítěte a dovednosti, které již zvládlo •Podnětné prostředí s příležitostmi k učení, kdy využívá již nabytých motorických dovedností •Spolupráce a přístup dospělého, rozestavění předmětů Principy metodiky •Každý je schopen učit se •Jedinec se učí z vlastní zkušenosti •Využití zvukových a taktilních podnětů •Zpětná vazba •Rozmanitost podnětů a možnost srovnání •Zvyšování náročnosti •Emocionální podpora učení („máš na to!“, „Proč to dělá?“) •Sledování dítěte při hře – nabízení aktivit v repertoáru jeho zájmů •Opakování a přestávky •Komentování a odměna •Omezit vstupování do činnosti, trpělivost •Individuální přizpůsobení Učení vykonávání zapomenutých pohybů •Kinematické pohyby •Hmatové a sluchové zkušenosti •Zrakové zkušenosti •Čichové zkušenosti •Pohyb rukama a prsty •Pohyb nohama a chodidly •Pohyb ústy •Pohyb hlavou • Specifické pomůcky •Little Room •Hmatová deska (Scratching Board) •Dírkovaná deska (Position Board) •Pružinová deska (Essef Board) •Podpůrná lavice (Support Bench) •Hrací skříňka (Sound Box) •Manipulační knížka (Activity Book) •Závěsná síť „HOPSA-dress“ •Sklopná deska (Tipping Board) •Resonanční deska (Resonance Board) •Pás/vesta se suchým zipem (Velcro Belt/Vest) •Nízký stolek (Low Table) • Little Room •https://www.youtube.com/watch?v=X7_S4dfN_-U • http://littleladybughugs.files.wordpress.com/2011/09/dsc_0385.jpg Little Room - pokojíček •tvar krychle bez jedné z bočních stěn a podstavy •dítě v něm leží •vnitřní plochy stěn opatřeny různými povrchy – hmatová stimulace •na stropě připevněny různé předměty (i ozvučené) zavěšené na gumě – hmatová zraková, i sluchová stimulace •Možnost pochopit, prozkoumat, porovnat, ohmatat, oddělit objekty •Rozvoj sluchových dovedností: povědomí o zvuku, lokalizace zvuků, příčinná souvislost zvuků • pohyb, prostorová orientace ve vztahu k tělu dítěte little room.JPG little room detail.JPG Hmatová deska (Scratching Board) •Pevná deska (karton, lepenka, sololit) •Zraková, hmatová, sluchová stimulace •Aktivizace •Rozvoj a navození kinematických pohybů • hmatová deska.jpg Hmatová deska (Scratching Board) hmatová deska.jpg Dírkovaná deska (Position Board) scratching board.JPG hmat. deska s předměty.JPG scratching board v akci.JPG Podpůrná lavice (Support Bench) •Dostatečná vzdálenost od země (individuálně dle dítěte) •Samostatný pohyb horních i dolních končetin – koordinace pohybů •Poloha na břiše, podpora hrudníku a boků •Pro děti, které ještě nedokážou sedět bez opory •Opatrné zvykání na polohu • Podpůrná lavice (Support Bench) support bench.jpg Pružinová deska (Essef Board) •pohyb nohou, posilování svalů, pohybový zážitek (vibrace, změna polohy) •na podlaze či připevněná na zeď •Způsoby použití: •Na zádech •Na břiše přímo/s podpůrnou lavicí •Vsedě přímo/vedle desky/na židli •Vestoje přímo/skákání •Vsedě nebo vleže v houpací síti •jinak • • Pružinová deska (Essef Board) IMG_5913.JPG essef.jpg Federbrett+Junge.jpg Hrací skříňka (Sound Box) •Krabička v níž je uschován magnetofon •Stiskem víčka lze spustit/vypnout hudbu, obměna skladeb •Vibrace a zvuky jako následek jeho vlastní aktivity •Pod ruce, chodidla, hlavu • sound box.jpg Sound-Box_otevřený.jpg Manipulační knížka (Activity Book) •Stojící kniha •Dítě může samo otáčet •Na každé stránce aktivní prvek •Možnost vybrat si, číst samo • idebanken7.jpg Závěsná síť „HOPSA-dress“ hopsa.jpg •Schopnost samostatné lokomoce •Samostatný pohyb •Vlastní iniciativa pohybu • https://www.youtube.com/watch?v=_trEHgY2idE Tipping Board (sklopná deska) •Různé druhy pozadí •Snadné rozpohybování předmětů •Lepší dosah k předmětům • • tipping board.jpg Rezonanční deska (Resonance Board) •4mm překližka •150x150 (120x120) •Obruba 2x2 cm (rezonance) •Prostor mezi zemí a deskou (izolační vlastnost) f6-5-1.gif Pás/vesta na suchý zip (Velcro belt/vest) belt.jpg •Pohyb ve středové linii těla •Pohyb prstů •Volba aktivita/neaktivita •Využití v každodenním režimu •Lze regulovat obvod Nízký stolek (Low Table) •Pro nácvik sezení a hraní si u stolu bez opory •Těsně nad nohami dítěte •Zvýšená obruba •Snadné nalezení předmětů •Proužky ze suchého zipu • Další pomůcky •Harfička (Harp) •Brnkací deska (Sensitar) •Houpací síť Poten •Gumička s knoflíky (Buncher) • • • •Dítě samo je odborníkem na své rané učení (přirozená schopnost)– dospělý musí odhalit způsob podpory takového učení a využívat trpělivosti k tomu, aby se dítě učilo z vlastní zkušenosti. •Jedinec musí mít zajištěn přísun dostatku příležitostí k učení. •Aktivní učení vychází z vývoje zdravých dětí a z předpokladu, že každé dítě je schopné učit se. •Vývoj vlastní identity a nezávislosti je v popředí zájmu metodiky Lilli Nielsenové. Dotazy a diskuze otazník.jpg Literární a elektronické zdroje •NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Čes. vyd. 1. Překlad Gisela Kubrichtová. Praha: ISV, 1998, 119 s. Speciální pedagogika (ISV). ISBN 80-858-6626-9. •Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Editor Dagmar Opatřilová. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 292 s. ISBN 80-210-3977-9. •VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2012, 870 s. ISBN 978-802-6202-257. •OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, c2005, 146 s. ISBN 8021038195. •Lilli Works [online]. © 2014 LilliWorks [cit. 2014-10-20]. Dostupné z: http://www.lilliworks.com/ •Lilli-Nielsen-Schule [online]. Kiel, 2013 [cit. 2014-10-20]. Dostupné z: http://www.lilli-nielsen-schule.de/ • • Zdroje obrázků •http://www.ssc.education.ed.ac.uk/resources/vi&multi/vfdh/vfdch7s10.html •http://lifewithbecks.blogspot.cz/2010/11/active-learning.html •http://stepanvanek.webnode.cz/products/stepankovo-hmatova-deska/ •http://lifewithbecks.blogspot.cz/2010/11/active-learning.html •http://www.ssc.education.ed.ac.uk/library/idebanken/idea41.html •http://lifewithbecks.blogspot.cz/2010/11/active-learning.html •http://www.touch-hh.de/touch_neu/xtcommerce/product_info.php?info=p65_-Essef-Board---Federbrett-.h tml •http://lifewithbecks.blogspot.cz/2010/11/active-learning.html •http://www.touch-hh.de/touch_neu/xtcommerce/product_info.php?info=p65_-Essef-Board---Federbrett-.h tml •http://blindenschule-dueren.homepage.t-online.de/Berichte/10Spende-supportbench.html •http://www.honziksana.estranky.cz/clanky/rehabilitace/rehabilitacni-pomucky.html •http://en.wikipedia.org/wiki/Lilli_Nielsen •http://www.ssc.education.ed.ac.uk/library/idebanken/idebanken124.jpg •http://www.ssc.education.ed.ac.uk/resources/vi&multi/lilli/lillihome.html •http://www.ssc.education.ed.ac.uk/resources/vi&multi/vfdh/vfdch6s5.html Děkuji za pozornost !