METODOLOGIE 2 CVIČNÝ TEST (podzim 2014) Test má 35 otázek, stejně jako „ostrý“ test. Na jeho vyplnění máte 30 minut (při zkoušce bude čas navýšen o 10 minut kvůli nutnosti přepisu odpovědí do odpovědních archů). Vždy je jen 1 odpověď správná. 1. Redukce ve výzkumu se netýká a) počtu pozorovaných proměnných b) počtu vztahů mezi nimi c) časového kontinua na 1 bod sběru dat d) týmu výzkumníků na tazatele -- 2. S otázkami na citlivé údaje v rozhovoru nebo dotazníku se nejlépe vyrovnáme tím, že a) Je položíme hned v úvodu dotazníku/rozhovoru b) Probereme je s respondentem raději telefonicky c) Respondentovi zaručíme anonymitu a vysvětlíme, proč citlivá data potřebujeme znát. d) Otázky na citlivá témata nemají ve výzkumném rozhovoru nebo dotazníku místo -- 3. Mezi charakteristiky vědeckého poznání nepatří a) systematičnost b) východisko v empirickém poznání c) objektivita d) soutěživost -- 4. Co jsou to terénní poznámky? a) Demografické údaje o respondentovi, které zaznamenává tazatel b) Podrobný cestovní itinerář, kterým se řídíme v průběhu sběru dat c) Záznamy o poznatcích z předvýzkumu, na jejichž základě měníme dotazník k lepšímu d) Záznamy o všech okolnostech kvalitativního sběru dat -- 5. U kvantitativního výzkumu se obvykle nesetkáme s a) rozhodnutím o populaci a vzorku b) případovou studií c) formulací hypotéz d) předvýzkumem -- 6. Hypotéza je větou: a) Tázací b) Oznamovací c) Přací d) Rozkazovací -- 7. Cílem je „hustý popis“ – detailní a věrohodný popis způsobu života určité skupiny lidí (chování, zvyků, jednání, jazyka, interakce, struktury, přesvědčení, hodnot, postojů a názorů) – o jaký výzkum se jedná: a) Etnografický b) Biografický c) Fenomenologický d) Zakotvená teorie -- 8. Kolik podmínek kauzality musíme naplnit? a) 2 b) 3 c) 4 d) 5 -- 9. Pokud chceme zobecňovat naše závěry, jako metodu výběru vzorku zvolíme: a) techniku sněhové koule b) prostý náhodný výběr c) anketu d) účelový výběr -- 10. Cílem zakotvené teorie je: a) detailní a věrohodný popis způsobu života určité skupiny lidí b) konceptuální schéma postihující vztahy mezi proměnnými, jde o to identifikovat proměnné a pak vztahy mezi nimi, vytvořit teorii k pozdějšímu testování c) dlouhodobé systematické a reflexivní sledování probíhajících aktivit přímo ve zkoumaném terénu s cílem objevit a reprezentovat sociální život a proces d) pozitivní zpětná vazba ke konverzačnímu partnerovi -- 11. Populace (základní soubor) je: a) soubor jednotek, o kterém předpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné b) soubor jednotek, které skutečně pozorujeme c) soubor jednotek, o kterém nepředpokládáme, že jsou pro něj naše závěry platné d) počet občanů v dané kategorii (dané věkem, pohlavím, vzděláním) -- 12. Mezi základní pravidla tvorby hypotéz nepatří: a) Hypotéza je tvrzení, vyjadřuje se oznamovací větou b) Vyjadřuje vztah mezi proměnnými c) Dá se empiricky zkoumat d) Obsahuje více proměnných, vztahy mezi nimi zjistíme z dat -- 13. Co neměříme otázkami v dotazníku? a) Co lidé prožívají b) Co lidé dělají c) Co si lidé myslí d) Co lidé vědí -- 14. S Lickertovou škálou se setkáme a) V sociometrii b) V dotazníku c) V zakotvené teorii d) V etnografickém výzkumu -- 15. S jakým krokem se nestetkáme v kvantitativním výzkumu? a) Formulace problému b) Formulace teorie c) Formulace pracovní hypotézy d) Předvýzkum -- 16. Jak se nazývá měření, které měří skutečně to, co jsme měřit zamýšleli? a) reliabilní b) objektivní c) standardizované d) validní -- 17. V následující hypotéze určete závisle proměnnou a nezávisle proměnou. Čím starší matka, tím vyšší pravděpodobnost výskytu mentálního postižení u dítěte. a) nelze určit b) nezávisle proměnná – pravděpodobnost výskytu mentálního postižení; závisle proměnná – věk matky c) závisle proměnná – pravděpodobnost výskytu mentálního postižení; nezávisle proměnná – dítě d) závisle proměnná – pravděpodobnost výskytu mentálního postižení; nezávisle proměnná – věk matky -- 18. Doplňte vhodným pojmem následující větu: ………………… je proces převodu pojmů na zkoumatelné ukazatele. a) Operacionalizace b) Redukce c) Proporcionalizace d) Konceptualizace -- 19. Vyberte pravdivé tvrzení: a) Dedukce – postupujeme od konkrétního k obecnému. Dedukce je typická pro kvantitativní výzkum. b) Indukce – postupujeme od konkrétního k obecnému. Indukce je typická pro kvantitativní výzkum. c) Dedukce – postupujeme od obecného ke konkrétnímu. Dedukce je typická pro kvalitativní výzkum. d) Indukce – postupujeme od konkrétního k obecnému. Indukce je typická při kvalitativní výzkum. -- 20. Co je to etnografická studie? a) Hloubková studie zaměřená na etnickou menšinu b) Hloubková studie zaměřená na celou populaci c) Hloubková studie zaměřená na případ d) Hloubková studie zaměřená na konkrétní skupinu -- 21. Co nemá vliv na podobu dotazníku? a) Koncepty a indikátory b) Závěry, ke kterým chceme ve výzkumu dospět c) Způsob administrace dotazníku d) Způsob, jakým budeme analyzovat data -- 22. Př. „Žáci s dobrým prospěchem mají školu raději než žáci se špatným prospěchem.“ Výše uvedený příklad je a) Výzkumnou otázkou b) Operacionalizací c) Konceptualizací d) Pracovní hypotézou -- 23. Př. Je ve Vašem městě nabídka volnočasových aktivit pro děti dostatečná nebo by mohla být širší? ANO x NE Určete, o jakou chybu ve formulaci otázky se v příkladu jedná: a) Sugestivní otázka b) Filtrační otázka c) Nejasně formulovaná otázka d) Otázka vyvolávající sociální žádoucnost odpovědi -- 24. Účast na bohoslužbách NEmůže být: a) Indikátorem víry v Boha b) Proměnnou c) Indikátorem sociálního začlenění d) Hypotézou -- 25. Sledujeme-li způsob života bezdomovců, jejich chování, zvyky, jazyk,..., jedná se o a) Kvantitativní výzkum b) Etnografický výzkum c) Biografický výzkum d) Sociometrii -- 26. Metoda sběru dat, při níž kromě dat z přímých výpovědí účastníků využíváme i komunikaci mezi nimi, se nazývá: a) Hloubkový rozhovor b) Analýza dokumentů c) Pozorování d) Focus group -- 27. Co je závislá proměnná a nezávislá proměnná v následující hypotéze? Efektivita výuky u učitelů, kteří používají vysoký počet pochval je vyšší než u učitelů, kteří používají nižší počet pochval. a) závislá proměnná je počet pochval, nezávisle proměnná je efektivita výuky b) závislá proměnná je efektivita výuky, nezávislá proměnná je počet pochval c) závisle proměnná je učitel, nezávislá proměnná je efektivita výuky d) z takto formulované hypotézy to nelze určit -- 28. Co NEpatří do kvantitativního výzkumu? a) Redukce populace na vzorek b) Flexibilní metodologie c) Testování hypotéz d) Vysoká reliabilita -- 29. Skutečnost, že respondent má tendenci dávat takové odpovědi, které považuje za správné či očekávané, bez ohledu na to, zda jsou pro něj pravdivé, nazýváme: a) efekt sv. Matouše b) vynucená odpověd c) efekt sociální žádoucnosti odpovědi d) protekcionistické odpovídání -- 30. Otázka z dotazníku, která z ní takto "Jak často konzumujete mléko a mléčné výrobky?" je: a) správně formulována b) příkladem sugestivní otázky c) příkladem dvojité otázky d) příkladem málo konkrétní otázky -- 31. Otázky na demografické údaje o respondentovi (věk, pohlaví, vzdělání ...) v dotazníku

a) nikdy neklademe b) klademe v úvodu dotazníku c) klademe na závěr dotazníku d) můžeme klást, ale odpovědi nesmíme kvůli zajištění anonymity zaznamenávat -- 32. K čemu je v kvantitativním výzkumu dobrý předvýzkum? a) Ke zjištění, zda je výzkum vůbec proveditelný a zda ve vybrané populaci dostaneme odpověď na naši otázku b) k otestování našich nástrojů ke sběru dat c) k odhadu počtu hypotéz, které jsou nezbytné pro odpověď na naši výzkumnou otázku d) předvýzkum se v kvantitativním výzkumu neprovádí -- 33. Klasický experiment probíhá v tomto pořadí a) Rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny, první měření, vystavení experimentální proměnné, druhé měření b) První měření, rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny, vystavení experimentální proměnné, druhé měření c) Vystavení experimentální proměnné, první měření, rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny, druhé měření d) První měření, vystavení experimentální proměnné, rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny, druhé měření -- 34. Deskriptivní výzkum chce a) Vysvětlit fenomén b) Zhodnotit efektivitu sociální intervence c) Zjistit, zda fenomén existuje d) V úplnosti popsat fenomén a všechny vztahy, kterými je obklopen -- 35. Co je charakteristické pro kvantitativní výzkum? a) Induktivní logika b) Sběr mnoha informací o malém počtu jedinců c) Flexibilní metodologie d) Testování teorie -- KONEC TESTU, SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ NAJDETE NA NÁSLEDUJÍCÍ STRANĚ 1d 2c 3d 4d 5b 6b 7a 8b 9b 10b 11a 12d 13a 14b 15b 16d 17d 18a 19d 20d 21b 22d 23c 24d 25b 26d 27b 28b 29c 30c 31c 32b 33a 34d 35d