Porucha chování a emocí (PCHE) – Definice PCHE – Vývoj PCHE – Stupně PCH – Charakteristiky Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, USA, 1992) Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka l Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem l Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně je toto postižení l Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí l Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou l Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu l Může koexistovat i s jiným postižením Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům (Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008) Stupně PCH podle intenzity problému (Bower in Vojtová, 2008) 1) Chování jedince reaguje na problémy denního života, vývoje a získávání životních zkušeností. Nad tento rámec se nevymyká 2) Chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace jako je např. rozvod rodičů, smrt v blízkém sociálním okolí, narození sourozence, těžká nemoc v okolí atd. 3) Chování, kterým se jedinec vymyká očekávání 4) Zafixované a nevhodné opakované chování, které se dá při dobré školní docházce upravit a jedinci se ještě dá pomoci navázat pozitivní sociální vztah 5) Zafixované a opakované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, že se jedinec nedá ovlivňovat a vzdělávat v běžném prostředí školy, ale pouze v internátní škole (instituci) nebo doma Charakteristiky poruch chování (Bower in Vojtová, 2008) • neschopnost učit se • neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli • nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách • celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese • tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy Posuzování chování • Relativita posuzování chování – Normy společnosti; normy posuzovatele • Vývojová úroveň dítěte • Stádia vývoje morálky – Předkonvenční ( do 10 let ) • Orientace na trest a poslušnost: vyhnutí se trestu a nekritická podřízenost autoritě • Instrumentálně-relativistická o.: získání odměny – Konvenční: O. na souhlas od ostatních – Postkonvenční • O. na právo a pořádek: konat svou povinnost, respektovat autoritu a hájit sociální uspořádání • O. na individuální práva, sociální úmluvu a zákonné jednání: „co nejvíce užitku pro co nejvíce lidí“ • O. na všeobecně platné etické principy: univerzální principy spravedlnosti, vzájemnosti, rovnosti a respektování důstojnosti jednotlivce Problém v chování x Porucha chování • Záměr v nežádoucím chování • Časová dimenze • Náprava, intervence Projevy jedinců s PCH vztah k druhým l vyvolávají v druhých nelibé pocity l provokují druhé z negativní reakci v chování (správným chováním na sebe neupozorní ) l nebývají oblíbení mezi vrstevníky l málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách l ve škole zažívají neúspěchy v učení l v soc. vztazích bývají často odmítání druhými (pocit odcizení – hledají si náhradu v partě, která je jakýmsi způsobem narušena) l svým chováním trvale rozčilují a provokují autority (záleží však na tom, jak autorita zareaguje, moc ho potěší, když se rozčílí ) vztah k sobě l pocit neúspěchu, životní smůly (deprese) l malé sebevědomí (často SPU – silné dys) l impulzivita v rozhodování, snaha rychle dosáhnout cíle (neuvažují zda správnou nebo špatnou cestou ) l opakovaný a předčasný únik od aspirace, zejména dlouhodobějších cílů (nemají trpělivost l krátkodobý motivace l úsilí je přerušování aktuálně lákavým podnětem l neschopnost radovat se z dílčích úspěchů vztah k věcem l vlastnicí saturuje (nahrazuje )emoční deprivaci l majetek prezentující kulturní ,obecné uznávané hodnoty či statue druhách se stává objektem pohrdání a destrukce (dělá to ,protože mu chybí třeba láska, pozornost rodičů…) Rizikové skupiny l jedinci se znevýhodněného sociokulturního prostředí (zanedbanost dítěte nemusí být spojena s psychickou deprivací, závažná je sekundární psychická deprivace odejmutých dětí) l etnické skupiny (komunita romská, ukrajinská vietnamská, ruská)- vykořeněnost, nižší sociální postavení l zkušenost institucionální péče (citová deprivace, emocionální plochost, sociální nezkušenost – absence modelů chování a vztahů v rodině, hospitalismus = adaptace na prostředí ústavu) l traumatizující zážitek (posttraumatická porucha, flashbacky, somatizace, narušení vlastní identity, latentní období propuknutí PCH, PE) l jedinci s diagnózou ADHD http://www.youtube.com/watch?v=PhASJkVO3uk http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095690193-pred-pulnoci/311281381940077/titulky/ http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000010-polosero-z-decaku-do-ziv ota/ http://www.ceskatelevize.cz/porady/10078274892-kde-se-rodi-agrese/205542150810001/