Institucionální cesta podpory Leona Běhounková, 2011 Systém poskytování poradenských služeb – Školní poradenská pracoviště • Výchovný poradce • Školní metodik prevence • Školní psycholog • Školní speciální pedagog • (Třídní učitel) – Specializovaná poradenská zařízení • PPP • SPC • SVP • DÚ Školní poradenská pracoviště • Úroveň třídy • Třídní učitel • Úroveň školy • Výchovný poradce • Metodik prevence • Speciální pedagog • Školní psycholog Třídní učitel • Výuka • Administrativa • Zodpovědnost za rozvoj každého žáka • Individuální podpora a vedení • Poradenská činnost směřuje k: • Žákům • Rodičům • Kolegům a vedení školy • Všichni žáci: • Hodnotí v kontextu jejich kompetencí • Hledá blokace strategií učení • Vytváří strategie pro další vedení • Žáci v riziku/s PCHE • Diagnostikuje • Navrhuje plán intervence Poradenství směrem k rodičům • Dát najevo zájem o dítě • Kontaktovat i mimo problémy • Zvát do školy a na výlety • Komunikovat o dětech, ne o jejich problémech • Nezahánět do nepřátelských pozic • Začít pozitivně • Zlomit nedůvěru • Jsme na stejné lodi Výchovný poradce • Z řad pedagogů, ustaven ředitelem • Úkoly „3 Ko“ • Koordinace, kontakt, konzultace • Poradenská činnost směrem k: • Žákům • Rodičům • Kolegům a vedení školy • Třídní učitel Poradenství směrem k žákům 1) Profesní poradenství 2) Podpora žáka při řešení problémových edukačních situací => žáci v riziku/s PCHE - konzultace pro třídního u. (partneři) - shromažďování údajů o žácích - hledání cest pro zefektivnění strategie učení + spolupráce s odborníky + stanovení intervenčních strategií Speciální pedagog Školní psycholog • Ne na každé škole • Nezbytný pro inkluzi • Stěžejní poradenská role • Možnost školních poradenských pracovišť Úkoly • Optimalizace vzdělávacího procesu z hlediska psychosociálních podmínek • Minimalizace V aV problémů prostřednictvím práce s nimi Školská zařízení pro výkon ÚV a OV • Dětský domov (DD) • zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování ve věku • od 3 do 18 let ( do 26 let) • děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku Dětský domov se školou (DDŠ) • děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou • umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky • nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje, je přeřazeno do VÚ • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin • ve škole třídy s max. počtem 8 dětí • vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální • žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků • podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků Výchovný ústav (VÚ) • mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV • dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ • plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální • základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin • ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje § Praktická škola § Odborné učiliště § SOU • pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání, může být zřízena pracovně-výchovná skupina Zařízení preventivně výchovné péče Středisko výchovné péče (SVP) cíle a úkoly — prevence — Intervence: odstranění či zmírnění již vzniklých PCH; eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy — spolupráce s rodinou, se školou a s ostatními institucemi cílový klient — 3-26 let — děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji — jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci — výchovná skupina = max. 8 klientů, skupina je koedukovaná Formy činnosti • poradenské • Intervence; psychoterapeutické služby; výchovně-konzultační pomoc • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH A) Ambulantní část • úkoly – prevence – intervence a poradenství – přímá práce s klientem, rodiči – diagnostika – zpracování individuálního programu pomoci – práce s rodinou – metodická pomoc školám – realizace probačních programů – veřejně prospěšné práce • dochází tam klienti, kteří opustili internátní nebo stacionární část, 6 měsíců; klienti pro propuštění z ÚV B) Stacionární (celodenní) • smlouva s OZV • Jako C) C) Internátní • smlouva OZV • pobyt v délce 2 měsíců, • po ukončení navazuje ambulantní péče úkoly – intervence a terapie – výuka – spec.ped. a ped.-psych. podpora (rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, poradenství při volbě vzdělávací cesty – spolupráce s kmenovou školou – spolupráce s rodinou, či OZV (os. zodpovědná za výchovu) D) Terénní