INSERT je zkratka anglického označení „interactive noting system for effective reading and thinking“. Je to jedna ze základních metod kritického myšlení, kterou lze použít v průběhu studia – při četbě naučného textu. Systémem několika značek vyjadřujeme svůj jedinečný vztah k informacím v článku a pomocí znamének jej zviditelňujeme. Značky udržují naši pozornost a pomáhají nám s porozuměním. Používáním značek si studenti zvykají na to, že vzdělávání nespočívá v učení se nazpaměť, ale že sdělení mají promýšlet. Ve finální fázi značky pomohou k rychlé orientaci v textu a k zápisu nejpodstatnějších poznatků, ať již jsou pro nás známé nebo nové, ať s nimi souhlasíme, nesouhlasíme nebo si nad nimi klademe otázku. Postup během četby: Studenty požádejte, aby při četbě porovnávali to, co se dozvídají z textu (co říká autor), s tím, co již věděli nebo by ještě chtěli vědět. 1. Při čtení si na okraji článku dělej poznámky metodou INSERT: √ Udělej fajfku na okraji textu, jestliže určitá informace v textu potvrzuje, co jsi věděl/a nebo sis myslel/a, že víš. – Udělej minus, jestliže je informace, kterou čteš, v rozporu s tím, co víš. Tímto znaménkem můžeš označit také nějaký rozpor uvnitř textu. + Udělej plus, jestliže informace, kterou se dozvíš, je pro tebe nová a zároveň důvěryhodná. ? Udělej otazník, jestliže se objeví informace, které nerozumíš, která tě mate nebo o které by ses chtěl/a dozvědět více. 2. Až si budeš dělat během čtení znaménka, nemusíš označit každou informaci, kterou text obsahuje. Můžeš skončit s jednou nebo dvěma značkami na odstavec, někde více, jinde méně. (pro naše potřeby semináře použijete od každé značky alespoň dvě) 3. Označuj informace v textu hned při prvním čtení! Nepostupuj tak, že si nejdřív přečteš text a pak se k němu vracíš. Postup po četbě: Vyber si z textu ke každé značce informace, které jsou pro tebe důležité, a zapiš si je do √ (to jsem věděl/a) + (to je pro mne nová informace) – (to je v rozporu s tím, co jsem věděl/a) ? (k tomu bych chtěl/a vědět víc) tabulky. Metoda INSERT při četbě pomáhá: − získat z textu informace; − analyzovat text při prvním čtení; − vybírat informace podle důležitosti; − třídit informace na známé, nové – důvěryhodné, nedůvěryhodné; − propojovat známé s novým. Metoda INSERT při zápisu do tabulky pomáhá: − vybrat z mých předchozích poznámek pro mne ty nejdůležitější; − formulovat poznatky i otázky vlastními slovy.