-
Vývojové úkoly adolescence
Robert J. Havighurst (1900-1991) nahlížel na jednotlivá období lidského života prostřednictvím úkolů, které jsou důležité pro optimální rozvoj
v daném čase. Nejednalo se jen o jeden hlavní, do jisté míry obecný úkol jako v Eriksonově pojetí, ale o celou množinu různých úkolů, které dohromady tvoří tzv. vývojový úkol daného období.Ve vývojovém úkolu jsou zahrnuty potřeby a očekávání společnosti, ve které člověk žije, stejně jako individuální potřeby a očekávání konkrétního jedince. Vývojový úkol zahrnuje to, co člověk sám chce udělat jako podstatné a důležité ve svém životě, a také to, co si myslí, že je důležité naplnit v kontextu vlastního života v určitém prostředí, komunitě a společnosti (Macek, 2003).
Níže uvádíme přehled vývojových úkolů dle Havighursta tak, jak je modifikuje Macek (2003). Tyto úkoly mají biologickou, psychologickou a také kulturní dimenzi. Jsou vhodné v současné evropské a severoamerické kultuře, v jiné části světa by se v řadě aspektů odlišovaly.
-
-
· Přijetí vlastního těla, fyzických změn, včetně pohlavní zralosti a pohlavní role. · Kognitivní komplexita, flexibilita a abstraktní myšlení – schopnost aplikovat intelektový potenciál v běžné každodenní zkušenosti. · Uplatnění emocionálního a kognitivního potenciálu ve vrstevnických vztazích, schopnost a dovednost vytvářet a udržovat vztahy · Změna vztahu k dospělým (rodičům, dalším autoritám) – autonomie, vzájemný respekt a kooperace nahrazuje emocionální závislost. · Získání představy o ekonomické nezávislosti a směřování k určitým jistotám, které s ní souvisejí – k volbě povolání, k získání základní profesní kvalifikace, k ujasnění představ o budoucí profesi. · Získání zkušeností v erotickém vztahu, příprava pro partnerský a rodinný život. · Rozvoj intelektu, emocionality a interpersonálních dovedností zaměřených ke komunitě a společnosti – tj. získání kompetencí · Představa o budoucích prioritách v dospělosti – důležitých osobních cílech a stylu života. · Ujasnění hierarchie hodnot, reflexe a stabilizace vlastního vztahu ke světu a k životu. |