Psychosémantické přístupy: význam, významové struktury Metody • Sémantický diferenciál (Osgood) • Nedokončené věty (Sacks) • Test sémantického výběru • REP-test (repertoárové mřížky – Kelly) • různé varianty tématické obsahové analýzy • … • slovníkový test struktury významu (Kreitlerovi) Teorie významu a teorie kognitivní orientace (Hans a Shulamith Kreitlerovi; dle Urbánek, 2004) • Význam – = systém, jehož prvky a části jsou vzájemně propojené vztahy fungujícími za určitých podmínek – např. při postupném přisuzování významů nějakému vstupu. – komplexní, protože obsahuje mnoho aspektů a úrovní vyjádřených pěti skupinami významových proměnných (meaning variables). – Podle názoru autorů obsahuje sám sebe, protože kteroukoli jeho část lze chápat jako ohnisko nebo výchozí bod, na jehož základě lze organizovat zbytek systému. Předpoklady, které se k významu vztahují • 1. Komunikovatelnost významu. Většina významů je přímo nebo nepřímo naučena od druhých a neporozumění významu lze komunikací vyřešit. Na základě tohoto předpokladu byla vytvořena experimentální metoda sběru dat a později Dotazník významu. • 2. Dva mody významu. Na základě studia pramenů dospívají k názoru, že význam je na jedné straně lexikální, interpersonálně sdílený, a na druhé straně osobní, subjektivní. Tento předpoklad byl využit v některých studiích pro formulaci dvou různých instrukcí. • 3. Svázanost významu s referentem. Význam je vždy významem něčeho – referentu. Na základě tohoto předpokladu se při formulaci teorie a systému významu snažili použít velké množství rozmanitých referentů. • 4. Mnohofasetovost významu. Na základě empirických výzkumů je známo, že významy dávané určitému vstupu jsou nesmírně bohaté a rozmanité. Na základě tohoto předpokladu byl vyvinut systém významu, podle kterého probíhá kódování a analýzy dat. Dotazník významu (instrukce) V tomto dotazníku je seznam slov. Vaším úkolem je vyjádřit význam každého slova. Představte si někoho (můžete si vybrat libovolnou osobu, kterou znáte), kdo nezná význam daného slova, ale rozumí jazyku a dalším formám projevu jako jsou kresby a gesta. Vysvětlete prosím této osobě význam každého slova – jak všeobecně přijímaný význam (co znamená obecně), tak význam osobní (co znamená pro vás osobně). Můžete používat jakékoli způsoby komunikace, jaké považujete za adekvátní – slova, kresby, popisy kreseb, pohybů atd. Hlavní je, aby se druhý člověk naučil, co každé slovo znamená obecně a pro vás osobně. Nepoužívejte prosím překlady do jiných jazyků a nepište pouhé asociace, ale snažte se vyjádřit významy – jak obecné, tak osobní Dotazník významu (podnětová slova) • 1. vytvořit • 2. ulice • 3. život • 4. bicykl (jízdní kolo) • 5. pocit • 6. vzít • 7. přátelství • 8. umění • 9. zavraždit • 10. moře (oceán) • 11. telefon Dotazník významu (principy vyhodnocování) • Texty se nejprve rozdělí na tzv. významové jednotky tvořené dvojicí referent – významová hodnota. – Referent je nějaký objekt (předmět, ale např. i nějaká činnost nebo akce), o kterém se něco říká, a významová hodnota je právě to, co se o něm říká • Získané významové jednotky se kódují na základě systému významu: – Počty výskytů jednotlivých významových proměnných tvoří významový profil každé osoby – v každém individuálním profilu je třeba si všímat proměnných, které se vyskytují v prvním a posledním kvartilu rozložení – první z nich definují tendence přisuzovat význam svým častým výskytem a druhé naopak tím, že se jim osoba aktivně vyhýbá Teorie kognitivní orientace • Procesy, které se podílejí na regulaci chování „mezi vstupem a výstupem“, tzn. mezi přijetím nějakého podnětu z vnitřního nebo vnějšího prostředí a rozhodnutím se pro nějaké chování charakterizují čtyřmi stadii založenými na odpovědích na čtyři metaforické otázky: 1) „Co je to?“ – výstup: nějaký význam vnějšího vstupu (od nepodmíněné reakce po teorii) 2) „Co to pro mě znamená?“ – pokud je výsledkem předchozí fáze význam, který vybízí k nějaké „molární“ akci 3) „Co budu dělat?“ – důležité je, jaká jsou přesvědčení dané osoby 4) „Jak to udělám?“ vrozený nebo častěji naučený behaviorální program