Teorie a metodika výchovy
2. Mravní výchova
Video: Pravidla moštárny (The Cider House Rules, 1999)
![]() |
Úkol: Na základě ukázky z filmu nebo stejnojmenného románu Johna Irvinga se zamyslete se nad tím, jaká je úloha vychovatele v otázkách mravní výchovy jeho žáka. |
Mravní výchova je chápána jako výchova v užším smyslu, tj. výchova charakteru a vůle, hodnotová (etická) výchova (srov. Jůva sen. – Jůva, jun., 1997; Filová In Střelec, 2005). Je procesem celoživotním.
Podle pedagogického slovníku (Průcha, Walterová, Mareš, 2001) se jedná o výchovné působení na žáka, jeho rozum, představy, postoje, city, vůli a jednání, aby byly v souladu s obecně uznávanými zásadami etiky.
2.1 Co je cílem mravní výchovy? (srov. Filová In Střelec, 2005):
Cílem mravní výchovy je autonomní, vnitřně integrovaná, svobodná a zodpovědná osobnost, která uvědoměle mravně jedná na základě svého vnitřního přesvědčení a v souladu se společensky přijatými mravními normami (za účasti svědomí jako vnitřního regulátora jednání a chování).
Tuto cílovou kvalitu si můžeme představit jako dosažení tzv. „morální kompetence osobnosti“, v níž se integrují znalosti mravních norem (člověk ví, co je správné a nesprávné, dobré a špatné, co se má a nemá), chování ve shodě s nimi (člověk rozhoduje o určitém způsobu jednání a přejímá za jeho důsledky odpovědnost) – a to vše v souladu s vnitřními motivy osobnosti – postoji, potřebami, zájmy a hodnotovou hierarchií, příp. svědomím.
Dosažené osobnostní charakteristiky:
2.2 Co je obsahem mravní výchovy? (srov. Filová In Střelec, 2005):
V rovině osobnostně-sociální:
V rovině psychologické struktury osobnosti:
Video: Pravidla moštárny (The Cider House Rules, 1999)
2.3 Stádia mravního vývoje
Morální nebo také mravní vývoj je ovlivněn věkem, zvláštnosti osobnosti, výchovou, sociálním prostředím, normami dané společnosti (Průcha, Walterová, Mareš, 2001).
Úspěšná mravní výchova musí vycházet ze zákonitostí morálního vývoje. nabízí práce dvou psychologů z 60. z let 20. stol, Švýcara J. Piageta a Američana L. Kohlberga, kteří dospěli k závěru, že mravní vývoj probíhá v několika stádiích.
2.3.1 Stádia mravního vývoje podle Jeana Piageta (60. léta 20. století, Švýcarsko):
1. Stádium heteronomní morálky – zhruba do konce mladšího školního věku (podle zralosti dětí):
2. Stádium autonomní morálky – zhruba starší školní věk a výše:
Abychom dovolili mladému člověku dospět k morální autonomii, musí být výchovné vedení spíše nepřímé, umožňovat vlastní rozhodování a volbu, ale vybízet k převzetí zodpovědnosti.
Piagetova koncepce mravního vývoje je paralelní s jeho koncepcí vývoje intelektuálního (jeho druhé “velké” výzkumné téma je psychologie inteligence); jeho kritikové argumentují tím, že člověk často usuzuje morálně správně, ale chová se jinak.
2.3.2 Stadia mravního vývoje podle Lawrence Kohlberga (60. léta 20. století, USA):
Rozlišuje 3 stádia mravního vývoje. Každé stádium má 2 období.
I. Stádium prekonvenční (předškolní věk) – na počátku: amorální stádium (egocentrismus: dobré je to, co je dobré pro mne), posléze individualismus - hledání osobního prospěchu – odměna a trest (“tržní” přístup, dobrý čin se musí vyplatit)
II. Stádium konvenční (mladší a střední školní věk, 7-11 let) – mravní jednání i hodnocení se podřizuje skupině (správný chlapec, hodná dívka); autorita a sociální pořádek jsou přijímány jako přirozená povinnost. Správné je takové jednání, které je schvalováno autoritou a je také přijímáno skupinou. Někdy se dítě rozdílně chová pod veřejnou kontrolou a bez ní, význam veřejného mínění je značný.
III. Stádium postkonvenční (12 let a výše) – jednání směřuje k nalezení “společné úmluvy” ve vztahu k platným pravidlům (užitečnost a právo jednotlivce) a smysl pro povinnost a zákonnost (pravidla je žádoucí měnit, pokud pro to existují morální argumenty). Nakonec (v nejvyšším stádiu, tj. jen u malé části populace) dospívá k univerzálním etickým zásadám (Kantův kategorický imperativ “vyšší princip mravní“ Čiň tak, jak chceš, aby tobě činili druzí). Jedinec dokáže vidět za úroveň povrchní spravedlnosti a oprávněnosti (občanská neposlušnost). Do postkonvenčního stádia ve skutečnosti dospívá jen určitá část populace, značná část zůstává na konveční úrovni.
Kritikové Kohlbergovi vytýkají mj. jeho názor, že člověk těmito stádii prochází směrem k vyšší úrovni, čímž vždy opouští odpovídající způsoby chování a vykazuje jiné, na vyšší úrovni. Je však běžné, že člověk se v některých situacích chová vysoce mravně a současně v jiných situacích vykazuje známky nižších stádií.
2.3.3 V pedagogice se rozlišují tyto etapy mravního vývoje osobnosti (Filová In Střelec, 2005):
Předškolní věk:
Dominantní výchovný úkol – rozvoj elementárního mravního jednání na návykovém základě (základy společenského chování – poprosit, poděkovat, chovat se slušně, mluvit pravdu, neskákat dospělým do řeči, přiměřeně respektovat autoritu…) a pěstování schopnosti empatie
Hlavní výchovné prostředky: odměna, pochvala (posilování správného chování), trest (eliminace nežádoucího chování), správný vzor, pravidla a pozitivní vedení
Mladší školní věk (6 – 10, 12 let):
Dominantní výchovný úkol – rozvoj mravního vědomí (v souvislosti se senzitivním obdobím v oblasti rozumového rozvoje po 6. roce věku), tj. osvojení základních mravních norem - co je dobré a zlé, správné a nesprávné a proč (pochopení)
Hlavní výchovné prostředky: srozumitelná a přirozená pravidla, mravní poučování a vysvětlování, komentovaná a sociálně sdílená zkušenost, stále ještě dobrý (ale i negativní) vzor (i literární hrdina), vedení, pochvala, trest, pozitivní uplatňování autority,
Starší školní věk (10, 12 – 16, 18 let):
Dominantní výchovný úkol - rozvoj mravního přesvědčení na základě interiorizace osvojených mravních norem za účasti citů a vůle (rozvoj funkce svědomí jako vnitřního regulátora jednání a chování) – mravní seberegulace a sebekontrola.
Hlavní výchovné prostředky: pravidla - pevný řád a režim (s cílem vyloučit příležitosti k negativnímu jednání), výchovné vedení (autorita, spravedlnost, důslednost), sociálně sdílená zkušenost, diskuse o etických problémech, pochvala (odměna) a adekvátní trest (nejlépe přirozené následky). Sociální vzory. Význam pozitivní stimulace.
Raná dospělost (adolescence):
Dominantní výchovný úkol – rozvoj uvědomělého mravního jednání na základě přesvědčení – autonomní morálka – sebevýchova
Hlavní výchovné prostředky: indirektivní výchovné metody – režim, pochopená a přijatá pravidla (uvědomělá kázeň), dobré vzory, sebereflexe, sebevýchova. |
![]() |
Úkol: V kterém hlavním vývojovém stádiu mravního vývoje (použijte periodizaci podle Piageta nebo Kohlberga) můžete použít výchovné metody přímé, a ve kterém metody nepřímé?
|
2.4 Přehled metod mravní výchovy (srov. Kučerová, 1993, 1996, Kučerová In Střelec, 1998, s. 78-98):
Metody přímé (direktivní): stádium heteronomní morálky
Metody nepřímé (indirektivní): stádium autonomní morálky
|
![]() |
Úkol: Vyjmenujte 5 metod přímých a 5 nepřímých. |
2.5 Prosociálnost (srov. Průcha, Walterová, Mareš, 2001; Filová In Střelec, 2005)
Prosociálnost je definována jako schopnost konat dobro pro druhého člověka bez očekávání odměny nebo protislužby (altruistické chování). Prosociálním chováním rozumíme chování, které je zaměřeno na pomoc nebo prospěch jiných osob, skupin nebo dosahování společenských cílů bez aktuálního očekávání odměny. Prosociální chování dětí nevylučuje společenský úspěch a pozitivní prosazení dětí, naopak posiluje osobní autonomii jedince, zdravé sebepojetí a sebevědomí, zvyšuje společenskou prestiž.
2.6 Projekt etická výchova (srov. Filová In Střelec, 2005, s. 74-81):
Jeho cílem je prosociální chování dětí.
Chovat se prosociálně znamená:
Projekt se provádí na těchto tématech:
Třída jako výchovné společenství:
Důležitou podmínkou účinnosti etické výchovy je výchovný styl vychovatele, který předpokládá vytvoření třídy jako výchovného společenství.
– více než soutěživost upřednostňovat spolupráci, dbát na dodržování pravidel, vytvořit podmínky, aby každý žák mohl zažít úspěch, nedovolit, aby žáci mysleli jen sami na sebe
Realizace projektu, pokud škola nemá speciální vyučovací předmět Etická výchova, probíhá v rámci různých disciplín a doporučuje se při ní využívat specifických metod a prostředků jako
hodnotová reflexe, nácvik ve třídě, reálná zkušenost. |
![]() |
Úkol: Jaká je souvislost etické výchovy a výchovy k prosociálnosti?
Zhodnoťte možnosti užití projektu etická výchova ve školní praxi.
|