Teorie a metodika výchovy

1. Co je klima školy?

Klima školy je sociálně psychologická proměnná, jež vyjadřuje kvalitu mezilidských vztahů a sociálních procesů, které fungují v dané škole, tak, jak ji hodnotí, vnímají a prožívají učitelé, žáci, příp. zaměstnanci školy. (Průcha, Walterová, Mareš, 2001).
 
V posledních letech se jednalo o velice sledované téma pedagogického výzkumu.
 
Klima školy je relativně stálá kvalita vnitřního prostředí školy vyznačující se těmito znaky (Sackney 1988, In Mareš 2001):
  • prožívají ji ti, kteří ke škole patří (žáci, učitelé, vedoucí pracovníci školy, administrativní zaměstnanci, poradenští pracovníci, školníci, údržbáři),
  • ovlivňuje jejich chování,
  • může být popsána v termínech hodnot, norem a přesvědčení o souboru charakteristik, které má škola mít.