Teorie a metodika výchovy
2. Rozdíl pojmů klima, prostředí a atmosféra
Klima je chápáno jako dlouhodobý jev, stálejší, postupně se utvářející, zatímco atmosféra bývá často vysvětlována spíše jako jev krátkodobý, situačně podmíněný a poměrně rychle se měnící ať už během dne, či během vyučovací hodiny (srov. Svobodová In Střelec 2004, s. 82-83). Spilková (2003, s. 342) definuje klima třídy jako „komplex zahrnující kvalitu interpersonálních vztahů, komunikace a interakce mezi učitelem a žáky ve třídě, dlouhodobější sociálně emocionální naladění a relativně ustálené způsoby jednání, které jsou založeny na implicitních či explicitních hodnotách a pravidlech života ve třídě.
S pojmem klimatu třídy souvisí několik dalších termínů, které definují různí autoři (např. Mareš, Křivohlavý 1995, s. 147; Kalhous, Obst 2001, s. 160): prostředí, atmosféra a sociální klima.
|
![]() |
Úkol: Odlište termíny klima, atmosféra, prostředí |